معاون شهردار تهران می‌گوید اقدامات شهرداری در خدمات رسانی به زائرین براساس وظایفی است که هم مصوبه شورای شهر را دارد و هم مصوبه ستاد مرکزی اربعین کشور در پشت آن قرار دارد.

سرویس جامعه مشرق- با شروع ایام اربعین و عزیمت خیل عظیمی از مشتاقان اهل بیت به عراق، دستگاه ها و ارگان های مختلفی به صورت شبانه روزی امکانات خود را در اختیار این زائرین قرار می دهند تا مشکلات سفر به عراق به حداقل ممکن برسد. در همین زمینه، شهرداری تهران به عنوان یکی از سازمان های اصلی خدمات رسانی هر ساله، به صورت فعالی در عراق و مرزهایی خروجی زائرین به سمت عراق، حضور پیدا می کند و نوع فعالیت های آن در چندین حوزه تقسیم می شود.  

در چند روزه اخیر برخی از افراد و رسانه ها با دستمایه قرار دادن حضور شهرداری تهران در امر خدمات رسانی به زائرین اربعین، شبهاتی را مطرح کرده اند و این فعالیت ها و اقدامات را جزو وظایف شهرداری تهران نمی دانند. در همین رابطه خبرنگار مشرق، با ناصر امانی، معاون شهردار تهران، گفتگویی را ترتیب داده که در رابطه با فعالیت های شهرداری در عراق و مرزها، جزئیات خدمات ارائه شود.  

امانی با بیان اینکه خدمات رسانی به زائرین موضوعی نیست که فقط مربوط به امسال باشد و بیش از چند سال است که شهرداری تهران براساس مصوبه شورای اسلامی شهر تهران این اقدامات را صورت می دهد، عنوان داشت: این مصوبه براساس طرحی مدون است و به پیشنهاد اعضای شورای شهر، شهرداری برای خدمت رسانی به زائرین اربعین وارد صحنه می شود و در سه پایانه مرزی مهران، چزابه و شلمچه، مستقر می شود و همچنین در مسیر نجف به کربلا و در شهرهای کربلا و نجف خدمات گسترده ای را به زائرین حرم اهل بیت ارائه می دهد.

وی در ادامه افزود: در سال جاری نیز شهرداری از سوی شورای شهر تهران مصوبه ای را برای حضور در مراسم اربعین  داشت و در کنار آن در ستاد مرکزی اربعین که با مسئولیت وزیر محترم کشور تشکیل می شود در دوسال گذشته و همچنین امسال از شهرداری تهران درخواست ورود به امر خدمات رسانی به زائرین را داشته و وظایفی را برعهده شهرداری قرار داده است. شهرداری نیز براساس وظایف محوله در مراسم ملی اربعین حضور پیدا می کند.

معاون شهردار تهران با برشمردن وظایفی که ستاد مرکزی اربعین برعهده شهرداری تهران گذشته، خاطر نشان کرد: از جمله این وظایف در حوزه های مختلف خدماتی، حمل و نقل، اسکان و بهداشتی می باشد که آقای عبداللهی، معاون اجتماعی شهرداری، به عنوان نماینده شهرداری در جلسات ستاد مرکزی اربعین شرکت می کند و پس از آن وظایف محوله بین واحدهای مختلف شهرداری تقسیم می شود.

امانی درباره شبهه افکنی برخی درباره اقدامات شهرداری تهران درعراق و مرزهای خروجی، گفت: اینها همگی برداشت های سیاسی است که برخی از آقایان آن را مطرح می کنند، درحالیکه اقدامات شهرداری براساس وظایفی است که هم مصوبه شورای شهر را دارد و هم مصوبه ستاد مرکزی اربعین کشور در پشت ان قرار دارد. حتی شورای شهر تهران برای این امر، اعتباراتی را نیز در نظر گرفته و هزینه های صورت گرفته برای خدمات رسانی شهرداری تهران، دارای مصوبه شورا هستند.  

معاون شهرداری تهران همچنین عنوان کرد: تمامی اقدامات شهرداری با مصوبات رده بالاتر در ایام اربعین صورت می گیرند و تمامی مسئولین کشور نیز به صورت کامل واقف بر نقش شهرداری در تسهیل حرکت عظیم اربعین هستند.

وی درباره جزئیات وظایف محوله به شهرداری تهران از سوی ستاد مرکزی اربعین گفت: براساس این مصوبات شهرداری می بایست در پایانه های مرزی برای اسکان، تغذیه، حمل و نقل و بهداشت و درمان زائرینی که از مرزها خارج می شوند و یا از پایانه های مرزی وارد می شوند، خدمات کافی را ارائه دهد. در زمینه هر کدام از این پایانه های مرزی، یکی از مناطق شهرداری تهران مستقر می شوند. شرکت شهر سالم شهرداری تهران، مسئولیت امور بهداشتی و درمانی را برعهده دارد. سیستم حمل و نقل شهرداری، اتوبوس های مورد نیاز برای جابجایی زائرین  به سمت شهرهای مذهبی عراق و بالعکس به داخل کشور را تامین می کند. در کربلا و در بخشی از نجف، اقدامات جمع آوری زباله و حمل پسماند شهری برعهده شهردری است. در ضمن در این دو شهر مقدس، سکونتگا های موقتی از سوی شهرداری تامین شده اند تا زائرین اسکان گروهی داده شوند.  

معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران یکی دیگر از خدمات شهرداری را راه اندازی ستاد گمشدگان و راهنمایی زائرین نیز در مسیر نجف به کربلا دانست و افزود: این وظایف توسط سازمان فناوری و ارتباطات شهرداری تهران در حال انجام است و با سیستم های نرافزاری و سخت افزاری استقرار یافته در مسیر، افراد گمشده و جامانده از کاروان ها، از طریق این ایستگاه ها راهنمایی می شوند.

امانی درباره تعداد پرسنل و کارمندان شهرداری تهران که در امر خدمات رسانی در اربعین فعال هستند، گفت: کلیه این افراد به صورت داوطلبانه در این امر شرکت می کنند و حتی تعداد داوطلبین بیش از حد نیاز است اما شهرداری باتوجه به نیاز خود، از دواطلبین، افرادی را اعزام می کند. از خارج از مجموعه شهرداری نیز داوطلبینی هستند که از سوی شهرداری سازماندهی می شوند و بیشتر در بخش ایستگاه های گمشدگان و اطلاع رسانی و خدمات شهری مانند جمع آوری پسماند و نظافت ، به فعالیت مشغول می شوند. این افراد از طریق بسیج شهرداری تهران و سازمان ایثارگران شهرداری، داوطلبانه ثبت نام می شوند.  
 
معاون شهردار خاطر نشان کرد که حضور پرسنل و کارمندان شهرداری در عراق و مرزهای خروجی به عراق، خللی در نحوه خدمات رسانی در شهر تهران به هیچ وجه ایجاد نمی کند و عنوان داشت: خدمات رسانی شهری تهران به گونه ای سازماندهی می شود که در وظایف شهرداری در داخل شهر تهران هیچ گونه خللی به وجود نمی آید و تقسیم کار و سازماندهی های لازم به گونه ای است که کلیه کارهای جاری و شبانه روزی در تهران بدون هیچ آسیبی به نحو احسن انجام می شوند.  
 
وی درپایان یادآور شد که نحوه خدمات رسانی شهرداری به گونه ای است که مورد توجه و تمجید مسئولان عراقی قرار گرفته است و افزود:وزیر امور شهرداری های عراق، شهرداران نجف و کربلا و در کنار آنها، استانداران و مسئولین مرزی کشور،نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در جریان خدمات شهرداری تهران هستند و بارها و بارها ضمن تشکر و تقدیر از اقدامات شهرداری، بر این امر نیز اصرار دارند که شهرداری در سال های آینده به خاطر نوع سازماندهی و خدمات رسانی خوبی که دارد، گسترده تر در  حرکت ملی اربعین حضور داشته باشد. نمونه مدیریت خوب شهرداری را می توان در 48 ساعت گذشته در پایانه مهران دید که اگر شهرداری تهران حضور نداشت، مشخص نبود چه اتفاقاتی رقم می خورد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 21
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    شهرداری تهران از زمره قوی ترین شهرداری های جهان است
  • ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    بابا مغرضان عادت دارند به پرت و پلا گفتن مگر اولین بار است؟ شهرداری سالهای قبل هم بوده ضمنا به جای حسودی دولت هم باید پای کار می امد و ویزا را حذف می کرد و تعداد پایانه های مرزی را افزایش می داد
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    خدمات دهی شهرداری تهران فوق العاده بود . درود بر همه پرسنل زحمت کش شهرداری . هم در مرز شلمچه . هم مسیر پیاده روی و هم کربلا . به خصوص موکب های سطح کربلا ، فعالیت جهادی کاملا مشهود بود . خدا قوت
  • ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    آنهایی که به این امور ایراد می گیرند اگر در زمان امام حسین علیه السلام نیز بودند از حرکت امام ایراد می گرفتند
  • یحیی ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    تا کور شود هر آنکه نتواند دید. بنده از هواداران احمدی نژداد هستم لیکن در این خصوص از منظر حق و انصاف باید مردم و نظام نهایت تشکر را از جناب آقای قالیباف و مجموعه تحت مدیریتش داشته باشد و اگر قرار باشد بخاطر خزعبلات برخی افراد سیاست زده صحنه را ترک کرد باید منتظر حوادث و فاجعه ای مشابه منا بود.
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    درود بر قالیباف و همکاران بزرگوارش
  • ناشناس ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    خدمت رسانی شهرداری تهران به زائرین امام حسین(ع) در مرز مهران قابل ستایش و تقدیر است .
  • حسن ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 0
    با تشکر از اقای قالیباف شهردار محترم
  • ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 0
    باید منتظر تخریب همه جانبه قالیباف از سوی افساد طلبان و معتدلین ! باشیم
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 0
    خدا خیرشان بدهد
  • ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 0
    اجرتان با مولا اباعبدالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس