وزارت امور خارجه آمریکا در آخرین گزارش مالی خود افشاء کرد که واشنگتن در یک سال گذشته ۵۸۵ میلیون دلار برای اشاعه دموکراسی در سراسر جهان هزینه کرده است.

 به گزارش مشرق، به نقل از خبرگزاری راشاتودی، وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش مالی سال ۲۰۱۶ خود افشاء کرد که ظرف یک سال گذشته، واشنگتن ۵۸۵ میلیون دلار برای اشاعه دموکراسی در سراسر جهان هزینه کرده است.

طبق این گزارش، مجموع داراییهای وزارت امور خارجه آمریکا در سال مالی گذشته بالغ بر ۹۳.۸ میلیارد دلار بوده است که در مقایسه با سال ۲۰۱۵، یک افزایش ۳.۲ میلیارد دلاری را نشان می دهد.

از مجموع این دارایی ها،‌ ۵۸۵ میلیون دلار برای اجرای بند قانونی «دموکراسی،‌ حقوق بشر و حکومتداری» هزینه شده است که نسبت به سال ۲۰۱۵، ۷۰ میلیون دلار کاهش یافته است.

«جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا در مقدمه این گزارش مدعی شد که «آمریکا از دستاوردهای مهم دموکراتیک در کشورهای سریلانکا، ‌نیجریه و برمه حمایت کرده است».

نویسندگان این گزارش در بیان دلایل اشاعه ارزشهای دموکراتیک توسط وزارت امور خارجه آمریکا مدعی شدند که «احتمال کمتری وجود دارد دموکراسی های باثبات به منزله تهدیدی علیه همسایگان خود و یا آمریکا باشند».

گفتنی است که پیش از انتخابات پارلمانی روسیه در ماه سپتامبر، «آژانس توسعه بین المللی آمریکا»- USAID- سه میلیون دلار برای کمک به سازمانهای غیردولتی در روسیه اختصاص داد. در مقابل، مسکو نیز از ماه ژوئن فعالیت بیش از دهها سازمان غیردولتی را در این کشور ممنوع کرد.

مجلس سنای روسیه نیز در بیانیه ای اعلام کرد: «امروز روسیه با قدرتمندترین تهاجم ظرف بیست و پنج سال گذشته روبروست؛ حمله ای که منافع ملی، ارزشها و نهادهای روسیه را هدف قرار داده است».

در ماه سپتامبر، «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز از واشنگتن به دلیل تلاش برای دموکراتیزه کردن کشورهای خارجی از طریق نیروی نظامی و یا سایر روشها که به تخریب نظام دولتها و رشد تروریسم انجامیده است، انتقاد کرد.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس