زیباکلام در دفاعی تمام قد از ابتکار، انتقادات وارده در رابطه با آلودگی هوا را غرض‌ورزی‌های سیاسی می‌داند در حالی که خود سه سال پیش، اصل پنجاه قانون اساسی را کشک عنوان کرده و دولت قبل را به دلیل ناکارآمدی در حفظ محیط زیست مورد انتقاد قرار داده بود.

به گزارش مشرق، به دنبال افزایش انتقادات رسانه ها نسبت به آلودگی هوای چند روز اخیر کلانشهرها، در حالی که اعتراضات مردمی نسبت به عملکرد ضعیف سازمان حفاظت محیط زیست در مدیریت آلودگی هوا به اوج خود رسیده است، صادق زیباکلام با انتشار یادداشتی در یک روزنامه اصلاح طلب، حمایت تمام عیار خود را از معصومه ابتکار و دولت روحانی به نمایش گذاشت.
 
حمایتی که نمونه های دیگر آن را در بحران های زیست محیطی دیگر، مانند آتش سوزی جنگل پاسارگاد که سبب هجوم انتقادات به سوی ابتکار شده است شاهد بوده ایم.
 
این بار اما زیباکلام، در جهت تبرئه ابتکار و دولت روحانی در برابر انتقادات، شمشیرش را برای جناح سیاسی مخالف از رو بسته و به تبعیت از سیاسی ترین زن ایران، منتقدان را به سوء استفاده سیاسی از آلودگی هوا متهم می کند و مردم را که به گفته خودش "علم و اطلاع وسیعی از ریشه‌های عمیق‌تر آلودگی هوا و اینکه نقش محیط‌زیست در جلوگیری از این مسئله چه میزان بوده" ندارند، بازیچه "روایت‌های یک‌سویه، جانبدارانه و مغرضانه اصولگرایان و مخالفین دولت روحانی" جلوه می دهد تا با دستاویز قرار دادن کمبود بودجه سازمان حفاظت محیط زیست و فرافکنی های عامه پسندانه ای چون مقایسه بودجه سازمان حفاظت محیط زیست با هزینه تبلیغات سیاسی، ابتکار را به حاشیه ای امن هدایت کند و بنویسد: "اصولگرایان هرگز به مردم نمی‌گویند که نظام برای مسائل فرهنگی و تبلیغات سیاسی-فرهنگی در سال ٦ هزار میلیارد هزینه می‌کند اما برای محیط‌زیست ١٧٥ میلیارد تومان بیشتر حاضر نیستند، هزینه کنند. آن‌وقت قرار است خانم ابتکار با این پول جلوی خشک شدن دریاچه ارومیه را بگیرد؛ رود کارون را که به فاضلاب تبدیل شده احیا کند؛ جلوی هجوم گردوغبار و ریزگردها را به خوزستان و غرب کشور بگیرد؛ تالاب انزلی را که به لجنزار تبدیل شده احیا کند؛ رودخانه‌های گیلان و مازندران را که فاضلاب شهری و صنعتی شهرهای شمال را به دریای خزر می‌ریزد، بهبود بخشد؛ نگذارد که هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ آلوده شود؛ جلوی آتش گرفتن جنگل‌ها را بگیرد؛ جلوی فرسایش خاک را بگیرد و سایر اقداماتی که کمک به حفظ و حراست از محیط‌زیست کشور است." زیباکلام با وجود نارضایتی های گسترده ای که ادعای ابتکار در برنامه تلویزیونی دورهمی چند روز پیش، مبنی بر کاهش آلودگی هوا طی سه سال گذشته در نتیجه اقدامات دولت، به دنبال داشت، صداوسیما، مطبوعات و رسانه‌هایی که در انحصار اصولگرایان است را متهم به سیاه نمایی علیه دولت روحانی می کند.

زیباکلام در این یادداشت، ابتکار را آنچنان مظلوم و بی اقتدار جلوه می دهد که گویا فراموش کرده است پس از انتصاب معصومه ابتکار به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست در سال 92، در سخنرانی خود در سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست که بخشی از آن در فیلم زیر قابل مشاهده است، برای نجات محیط زیست کشور، دست به دامن ابتکار شده و با برشمردن کوتاهی هایی که پیش از این در عرصه حفاظت از محیط زیست رخ داده اعم از کوتاهی در زمینه مهار آتش سوزی جنگل ها، خشکی تالاب ها، آلودگی هوا از بانوی سبز اصلاحات خواسته بود متولی محیط زیست کشور و علاقه مندان "بی صاحب" آن شود.

آقای زیباکلام! قانون کشک بود یا دفاعیات شما از ابتکار؟

 
{$sepehr_media_1859637_400_300}
 

اکنون سوال اینجاست که چرا، انتقاد نسبت به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست از دیدگاه زیباکلام، در یک دوره مایه مباهات است و در دوره دیگر آنچنان نکوهیده و ناپسند که منتقد بخت برگشته خواه شهروند باشد، خواه رسانه یا فعال محیط زیست، به هزار و یک برچسب و اتهام ممهور شده و سرانجام عطای انتقاد نسبت به اصلاح طلبان را به لقایش می بخشد؟
 
نه اینکه در صورتی که به گفته زیباکلام، عملکرد ضعیف سازمان حفاظت محیط زیست تنها ناشی از کمبود بودجه این سازمان باشد بانوی سبز اصلاحلات که زیباکلام سه سال پیش برای حفظ محیط زیست کشور به وی متوسل شد به جای حاشیه کاری، سیاسی کاری و افتخار کردن به دستاوردهای نداشته خود، می بایست تا کنون گامی در جهت افزایش بودجه سازمان حفاظت محیط زیست، که امروز بهترین بهانه برای تبرئه این سازمان از ناکارآمدی ها به شمار می رود برداشته باشد تا به معنای واقعی کلمه "متولی محیط زیست" تلقی شود؟
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 36
  • ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    خدا میداند که قصد بنده به هیچ وجه توهین به اقای زیبا کلام نیست ولی شخصیت و جایگاه علمی و سیاسی و... ایشان به گونه ای است که اظهاراتشان ارزش جواب دادن ندارد .
  • اجلّه ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    شنیده بودید که بنده خدایی سرش تاس بود و اسمش زلفعلی بود، حالا آدم وقتی اسم آقای "صادق زیباکلام" را می شنود می بیند که چه اسم با مسمّائی دارد.
  • ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    من با زیبا کلام مخالفم ولی ایشان در این خصوص و سال 92 مغایرتی ندیدم و سخنان برحقی گفتند!
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    ضمن احترام به حرف های زده شده در مقاله که تا حدودی بر حق است، اگر منصف باشید باید به این نکته توجه کنیم که به هر حال آلودگی هوا و محیط زیست فراتر از بحثهای جناحی اهمیت دارد و سیاسیون حق ندارند اشتباهات دولتها را اعلام نکنند. به نظر من، مشکلات زیست محیطی تنها با هماهنگی همه ارکان دولت امکان پذیر است: مسئله تصفیه فاضلابهای شهری که به دلیل نبود بودجه، پروژه ها حرکت نمی کنند. مسئله جنگلها که به دلیل عدم پوشش چتر امنیتی-نظامی، به تاراج می روند، آلودگی هوای شهرها که به دلیل نبود سیاستهای مناسب ترافیکی و گسترش ساختمان سازی و نابودی فضای سیز و کمبود وسایل نقلیه عمومی مشکل سازی شده است. امیدواریم در کنار همه دعواهای سیاسی، مسئولین کمی به فکر فرزندان این آب و خاک باشند و توجه کنند که محیط زیست فقط برای استفاده نسل ما نیست. و در ضمن همه ما می دانیم که تمامی موارد فوق پول نیاز دارد.
  • حسین ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    با سلام - سخنان و رفتارهای ریبا کلام بیشتر شبیه به عروسک خیمه شبازی است که عروسگردان هر حرف و عملی که بخواهد از او نشان میدهد. بهتر از این به بعد دز خبرها اعلام شود اینبار عروسک خیمه شب بازی در نقش حامی محیط زیست ایفای نقش میکند . دیگه مردم خسته شدن از این همه دقل بازی و دریدگی در رفتارهای روشنفکر پسندانه
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    امان از ابتکار که با نامه دو خطیش زندگی یک مخترع ایرانی رو به هیچ تبدیل کرد مشرق هیچ وقت ندیدم مطلبی راجب جمشید ارین اصل بزاری
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    سلام :‌تعجب می کنم از کسانی که در کلاس پا ی درس این آقا می نشینند . این آقا چه مطلبی را می خواهد به دانشجو یان خود ارایه و بیامزد نماید . خدا به خیر کند .
  • ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    برادرا خواهرا ، اینکه وضعیت هوا خرابه بخاطر اینه که رضا شاه نیست ، اگه او بود ، خواهرا برادرا چه بسا حالا ما مشکل الودگی هوا را نداشتیم خواهرا برادرا امریکا برادرماست خواهرا برادرا ، چرا باید پرچم امریکا لگد مال بشه ، من نوکر بی جیره مواجب امریکا فقط برای مشهور شدن باید ساز مخاف بزنم ، خواهرا برادرا اینکه برجام سر جام ته جام ...... طرفدارهای خواهرا برادرا ، از هامبورگ
  • مهدی ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    به یکی گفتن دوتا دروغ پشت سرهم بگو،گفت:صادق زیباکلام!
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    كسي كه نمي تواند كاري براي محيط زيست انجام بدهد استعفاء بدهد برود پي كارهاي سياسي اش و حمايت هاي از كارهاي روحاني و دار و دسته اش
  • رهنما ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    اویک ادم چندبعدی است معلوم نیست چه اعتقادی داردوبرای چه هدفی صحبت میکند
  • ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    اصولا تحریم ایران و حفظ اون با هدف به قدرت رسیدن همین اسراییل گراهاست
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    محیط زیست خیلی مورد بی مهری قراردارد . درزمان قبل از انقلاب پارکهای شهرها بسیار اباد و چمن کاری شده بودند ودور تا دورشان با میله های اهنین محفوظ و محصور بودند و درختان پارکها میوه داشت . بعد از انقلاب ان حفاظ ها برداشته شد و پارکها بی دروپیکر شدند . چون احتمالا نظربعضی این بود که میترسیدند پارکها محل لهو ولعب شود . انتظار فعلی این است که پارکها مانند سابق شوند تا حداقل از ورود سگهای ولگرد به انهاجلوگیری شود .
  • محمد ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    زیباکلام دیگه کیه؟ واقعا اتهام بزرگی به این یارو زدید! زیبا کلام
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    همه راست میگند ولی گفتن آسان است کو عمل
  • ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    اینم تقصیر احمدی نزاده
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۹
    0 0
    منتشر کن لطفا پست ترین افراد کسانی هستند که از زیر حرف خودشان هم شانه خالی کنند! کی بود تا قبل از 92 هر روز روضه می خواند الودگی از سوءمدیریت و بنزین تولید داخل است؟ بنزین داخلی را نابود کردند تا مافیا هر روز چاقتر شود مدیریت هم که باز به خودشان ارث رسیده ! ابتکار نه حق دارد و نه می تواند از زیر بار مسئولیت و ادعاهای خود شانه خالی کند! مردم هم بیخود می کنند از مطالبه حق خود کوتاه بیایند!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس