کد خبر 656404
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۴

وزیر خارجه روسیه می‌گوید حفظ تنش موجود در روابط کشورش با آمریکا، کار درستی نیست ولی اصلاح روند موجود به حاکم شدن عقلانیت در واشنگتن و اتخاذ تصمیمات درست از سوی ترامپ بستگی دارد.

به گزارش مشرق، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه که برای شرکت در نشست همکاری‌های اقتصادی اَپک در شیلی به سر می‌برد، در دیدار با «جان کری» همتای آمریکایی خود از لزوم بهبود روابط واشنگتن-مسکو سخن گفت.

آسمان روابط آمریکا و روسیه در سایه اختلاف جدی بر سر نحوه عمل در میدان جنگ سوریه، تیره و تار شده ولی انتظار می‌رود با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» در عصر 20 ژانویه 2017، روابط دو کشور بهبود یابد.

لاوروف پس از دیداری که بحث سوریه یکی از محورهای اصلی آن بود، در مصاحبه با شبکه خبری «روسیا 24» گفت که نشستی «مفید و سازنده» با کری داشته است.

لاوروف گفت که در صورت ادامه مذاکرات این‌چنینی با آمریکایی‌ها، امکان نمایان شدن پیشرفت‌هایی در خصوص حرکت به سمت حل بحران سوریه وجود خواهد داشت ولی توافق دو کشور بر سر نحوه جداسازی تروریست‌ها از معارضان میانه‌رو، ناممکن است.

سرگئی لاوروف در این خصوص گفت: «تماس‌ها در حال به نتیجه رسیدن است ولی همه چیز به این نکته بستگی دارد که چرا آمریکایی‌ها هیچ وقت نتوانستند با آنها به توافق برسند؛ این همان تفاوت میان معارضان به اصطلاح میانه‌رو و جبهه‌النصره است.»

لاوروف در این مصاحبه تلویزیونی، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا را هم مخاطب خود قرار داد و ضمن انتقاد شدید از رویه ضدروسی وی در طول سال‌های اخیر، گفت: «اگر دوره ریاست‌جمهوری شما به پایان می‌رسد، شاید بهتر باشد که به برخی سوالات پاسخ بدهید و در خصوص برخی مسائل، توصیه‌هایی ارائه بدهید.»

سرگئی لاوروف مسائلی از جمله نحوه حل مشکلات عدیده داخلی آمریکا و نحوه تعامل با کشورهای خارجی را 2 موردی دانست که اوباما حداقل باید برای حل آنها، به دولت بعدی توصیه‌هایی بکند.

وزیر خارجه روسیه به موضوع روابط آمریکا با کشورش هم اشاره مستقیمی داشت و گفت: «ادامه کار بر اساس روندی منفی، راه به جایی نخواهد برد.»

لاوروف البته از مواضع جان کری ابراز رضایت نسبی کرد و گفت: «بهرحال ما برای خروج از این وضعیت تلاش می‌کنیم. فکر می‌کنم که جان کری واقعاً به این موضوع علاقه‌مند است.»

سرگئی لاوروف در جای دیگری از این مصاحبه به تغییر قریب‌الوقوع کلیددار کاخ سفید هم اشاره کرد و گفت که مسکو در هر حال امیدوار است که عقلانیت در واشنگتن حاکم شود و بهبود روابط آمریکا و روسیه پس از روی کار آمدن ترامپ هم بستگی به تصمیمات رئیس جمهور منتخب دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس