ما در اغلب نماهنگ‌ها از اسم رضا هلالی به‌عنوان مداح یاد می‌کنیم و نه خواننده. رضا هلالی شومن و خواننده نیست. می‌خواستم هلالی در همان وجه مداح باقی بماند و اکتی از خود نشان ندهد.

سرویس فرهنگ و هنر مشرق - «رفیقم حسین»، نماهنگی بود که در ایام محرم خیلی زود توانست در دل مردم جای بگیرد و کم‌کم در فضای مجازی دست‌به‌دست شد تا عزاداران سیدالشهدا با نوایی تازه به نوحه‌سرایی برای سرور شهیدان گوش جان بسپارند.

رضا هلالی، حامد زمانی، علی ضیاء و محسن مسلمان و شهید عبدالله باقری کسانی بودند که با حضورشان و ایفای نقش در این نماهنگ مذهبی توانستند جان تازه‌ای به این اثر ببخشند تا مردم هم به‌بهانه حضور آنان باتوجه بیشتری به تماشای این اثر بنشینند.


مصطفی هیودی؛ متولد 67 و زاده تهران، دانشجو کارگردانی در دانشگاه رسانه است. وی که در حال‌حاضر موشن گرافیست آرت گروپ شبکه «آی‌فیلم» است، تجربه کارگردانی موزیک ویدئوهای مشترک با حامد زمانی(خواننده) و عبدالرضا هلالی(مداح) را در کارنامه هنری خود دارد. «ماه نیزه‌ها»، «بی بی‌بی حرم» و «رفیقم حسین» که با استقبال زیادی از سوی مردم روبه‌رو شده نمونه‌ای از کارگردانی مصطفی هیودی است.

به بهانه نزدیک شدن به اربعین حسینی و بازپخش کلیپ «رفیقم حسین» از رسانه ملی،  کارگردان این نماهنگ تحسین شده ،نظرات متفاوت را با صبا در میان گذاشته است :

 بازی علی ضیاء به عشق امام حسین‌(ع) بود/ رضا هلالی شومن و خواننده نیست!
 
 
*شما کارتان را از کجا و چطور شروع کردید؟

از رشته گرافیک شروع کردم و کم‌کم موشن‌گرافیک، ویدئو گرافیک، تدوین و نهایتا به موزیک‌ویدئو و مستند رسیدم. اولین موزیک‌ویدئو‌ام را برای شبکه «آی فیلم» ساختم.

*پیشنهاد کارگردانی نماهنگ از طرف چه‌کسی بود و چه شد که ساخت آن‌ راپذیرفتید؟

ساخت نماهنگ ازسوی بچه‌های «هیات الرضا» به بنده پیشنهاد شد. بعد از تشکیل اتاق فکر برای ساخت کلیپ مذهبی تصمیم به همکاری گرفتم و چون کار به نیت امام‌حسین بود در پذیرفتنش درنگ نکردم تا شاید بتوانم سهم هرچند کوچکی در احیای عزای سیدالشهدا داشته باشم.

*چرا تهیه‌کنندگی کلیپ «رفیقم حسین» را سیدمحمود رضوی برعهده نگرفت و با تهیه‌کننده دیگری کار ساخته شد؟

ما با آقای رضوی در کلیپ «ماه نیزه‌ها» همکاری داشتیم. از ابتدای آغاز این کلیپ به او پیشنهاد تهیه‌کنندگی را دادیم ولی محمود رضوی به‌خاطر مشغله فراوان پیشنهاد تهیه‌کنندگی این موزیک ویدئو را رد کردند و آقای مهدی رمضانی جایگزین وی شدند. ناگفته نماند که آقای رضوی به‌عنوان رفیق در کنارمان بودند و کمک کردند.

*این نماهنگ سومین همکاری شما با آقایان هلالی و زمانی است، چطور شد که همکاریتان ادامه پیدا کرد؟

بعد از پایان اولین همکاری مشترک و رضایت طرفین تصمیم به ادامه همکاری‌های مجدد گرفتیم. به هر‌حال بعد از چند همکاری احساس کردیم می‌توانیم به یک هدف و یک حس مشترک برسیم و شاید اگر با یک گروه یا شخص جدیدی همکاری می‌کردیم نمی‌توانستیم کار را آنگونه که شایسته بود تولید کنیم. خدا را شکر هم حامد زمانی و هم عبدالرضا هلالی همکاری بسیار‌خوبی با تیم تولید داشتند و اگر به این صورت نبود نمی‌توانستیم طی این مدت کوتاه کار را به سرانجام برسانیم.
 
 بازی علی ضیاء به عشق امام حسین‌(ع) بود/ رضا هلالی شومن و خواننده نیست!

*چرا «رفیقم حسین» را به‌عنوان نام این نماهنگ انتخاب کردید و انتخاب این اسم پیشنهاد چه‌کسی بود؟

برای انتخاب اسم این نماهنگ ساعت‌ها بحث و بررسی و با چندین نفر مشورت شد، اما به نتیجه جالبی رسیدیم؛ این‌که واقعا چه رفیقی بهتر از امام‌حسین (ع) وجود دارد؟ «رفیقم حسین» را از متن شعر بیرون آمد. وقتی اسم نماهنگ از بطن شعر باشد خیلی بهتر است و سر زبان‌ها می‌افتد و در یادها می‌ماند. بازخوردها برای انتخاب اسم هم برايمان جالب بود و مورد توجه خیلی از مردم قرار گرفت.


*این نماهنگ در چندین موقعیت در شهر تهران و اطراف آن، ازجمله برج میلاد و شهرک سینمایی دفاع مقدس ساخته شده و در تولید آن، از تصویربرداری هوایی نیز استفاده شده است. چقدر این تعدد لوکیشن‌ها کار را برای گروه تولید سخت کرده بود؟

من کار رئال را دوست دارم. می‌خواستم فضای مدرنیته شهری را در این نماهنگ بگنجانم و فقط بحث سنتی و فضای هیات و تکیه نباشد. از برج میلاد برای پلان آخر استفاده کردیم و وقتي هلی‌شات می‌کشید عقب و آن فضای معماری مدرن برج میلاد و هم عمق شهر را داشتیم که با ساندافکت‌ها و نواهای سنتی یک فضایی ایجاد کردیم که شهر برای امام حسین عزا پوش شده است.قطعا تعدد لوکیشن کار را برای گروه تولید خیلی سخت کرد اما هدف من ساخت نماهنگی با کیفیت بالا بود. به هر‌حال کار با سطح بالا زحمت بیشتری هم می‌طلبد که الحمدالله توانستیم با وقت بسیار کمی که در اختیار داشتیم در چندین موقعیت مکانی تصویربرداری کنیم تا بیننده بتواند عزاداری برای امام‌حسین را در تمام شهر حس کند و نه فقط بخش کوچکی از آن را.

ضمنا این نکته را هم باید بگویم که ما پنج روز مانده به محرم تولید کار را شروع کردیم. یعنی پیش‌تولید کار عملا چهار روز طول کشید. این کار تازه ششم محرم امسال در فضای مجازی منتشر شد، چون ما درگیر تامین پول و از این دست ماجراها بودیم.

*انتخاب بازیگران این کار از گروه‌های مختلف، مانند مداح، خواننده، فوتبالیست، مجری و بازیگر با تصمیم چه‌کسی بود و بر چه اساس انتخاب شد و آیا آن‌ها برای ایفای نقش در این کلیپ هزینه‌ای دریافت کردند؟

این ترکیب بازیگران به قصه نماهنگ برمی‌گردد. داستان کلیپ، قصه واقعی بچگی عبدالرضا هلالی و دوستانشان است. چند نوجوان بودند که بزرگ شدند و هرکدام به‌جایی رسیدند. یکی مداح، یکی فوتبالیست، یکی مجری و یکی خواننده و ديگري هم مدافع حرم به‌نام عبدالله باقری. اين نوجوان‌ها بزرگ شدند و هرکدام به موقعیتی رسیدند، و حالا در حسینیه امروزی که بچه‌های دیروز به‌صورت تکیه تشکیل دادند به‌حال عبدالله غبطه می‌خورند؛ این داستان بهانه‌ای برای ساختن این نماهنگ شد. اگر می‌خواستیم از آدم‌های غیرمعروف استفاده کنیم جذابیتی برای ببینده نداشت. از قضا آوردن آدم‌های شناخته شده کار را برایم آسان کرد و احتیاجی به گرفتن سکانس‌ها برای معرفی آن‌ها نبود. من حتی می‌خواستم به این ترکیبی که چیدم، یک بازیگر هم اضافه کنم. براي اين كار با میلاد کی‌مرام هم صحبت کردم ولی او به‌خاطر درگیری زیاد پیشنهادم را قبول نکرد. علی ضیاء و محسن مسلمان بدون هزینه و به‌خاطر عشقی که به امام‌حسین داشتند، ایفای نقش در این کلیپ را پذیرفتند.

 
 
*از نظر منِ بیننده داستان بزرگی این کودکان به درستی به تصویر کشیده نشده است، چرا ملموس تر به تصویر نکشیدید؟

من عامدانه این کار را کردم. نمی خواستم فقط راوی یک قصه خطی باشم. کلیپ با ریتم و ضرب آهنگ جلو می رود، باید این مسئله را رعایت می کردم. نمی توانستم داستان موردنظر را با سکانس های تک لوکیشن روایت کنم. اگر می خواستم داستان را خطی روایت کنم، با کیفیت فعلی که پخش شد در نمی آمد و بیننده را درگیر داستان نمی کرد. ولی وقتی قصه غیرخطی به تصویر کشیده شد بیننده را مجاب می کرد که کلیپ را دو، سه بار ببیند تا متوجه داستان شود و من به هدفم که درگیر شدن ذهن مخاطبم با قصه بود رسیدم.
 بازی علی ضیاء به عشق امام حسین‌(ع) بود/ رضا هلالی شومن و خواننده نیست!

*چرا در نماهنگ «رفیقم حسین» برخلاف نماهنگ‌های قبلی رضا هلالی و حامد زمانی در یک قاب نیستند؛ آیا سکانس‌های این دو جدا گرفته شد و کار با کدامیک سخت‌تر بود؟

ما در اغلب نماهنگ‌ها از اسم رضا هلالی به‌عنوان مداح یاد می‌کنیم و نه خواننده. رضا هلالی شومن و خواننده نیست. می‌خواستم هلالی در همان وجه مداح باقی بماند و اکتی از خود نشان ندهد. به‌خاطر همین سعی کردم این دو سکانس‌های مقابل نداشته باشند. هر اکتی هم که از ایشان می‌بینید، حرکت‌های طبیعی خودشان بود. من فقط سمت‌و‌سوی نگاه را به اومی‌گفتم. کار به‌مراتب با آقای هلالی سخت‌تر بود. چون او خودش است و نمی‌شود از او بازی گرفت و همان حال‌و‌هوا و حس مداحی در هیات را دارند. این خصوصیت از طرفی به کار کمک می‌کند و از جهتی هم سخت است.

*بعد از پخش و استقبال از این کلیپ پیشنهاد همکاری برای کارهای مناسبتی نداشتید؟

از سوی یک سازمان دولتی که ترجیح می‌دهم فعلا نامی از آن برده نشود، پیشنهاد برای ساخت کلیپ شد که انشاءاله اگر به پیش‌تولید برسد همکاری خودم را شروع می‌کنم.

*اساسا شما به‌عنوان کارگردان این نماهنگ چقدر تولید اینچنین کلیپ‌‌هایی را با مناسبت‌های مختلف ضروری می‌دانید؟ آیا احساس نمی‌کنید که تاثیر کوتاه‌مدتی بر ذهن مخاطب دارد؛ به‌نوعی تاثیری مقطعی و احساسی را به‌دنبال خواهد داشت؟

به‌نظر شما این فیلم و سریال‌‌هایی با موضوع محرم که از تلویزیون پخش می‌شود چه تائیری در مخاطب دارد؟ فقط حال و هوای محرم دارد. قطعا این کلیپ‌های محرمی به‌نوبه‌ خود تاثیرش را می‌گذارد. این کلیپ برای همه اقشار جامعه حتی کسانی که مذهبی نیستند و به هیات نمی‌روند همانند یک پکیج جمع‌وجور از لحاظ هنری محسوب می‌شود و من معتقدم نماهنگ مذهبی که ساخته و از رسانه ملی پخش می‌شود و میلیون‌ها نفر با عقاید متفاوت آن را می‌بینند، تاثیر خوبی از خود به‌جا می‌گذارد. تاثیر کلیپ بر ذهن مخاطب را ما نمی‌توانیم تعیین کنیم. چون ممکن است برای بعضی‌ها تاثیر کوتاه‌مدت داشته باشد ولی برای بعضی‌ها نه. با یک مثال ساده تاثیر این کلیپ را برایتان می‌گویم؛ در کار قبلی‌ام با نام «ماه نیزه‌ها» بعضی از عوامل تولید این کلیپ اصلا با این فضا آشنا نبودند و به قول ما هیاتی نبودند. اما بعد از ساخت و پخش کلیپ با امام‌حسین رفیق شدند و به مراسم عزاداری سید‌الشهدا به هیات می‌آمدند.

*اگر زمانی بخواهید فیلم های تلویزیونی و سریال بسازید چه موضوعی را برای ساخت انتخاب می‌کنید؟

قطعاً دغدغه هایم را به تصویر می کشانم. از نفاق، دورويي و بعضي از افكار و باورهاي غلطي كه در جامعه و به خصوص در قشر مذهبي وجود دارد يك فيلم اجتماعي خواهم ساخت.

*نمي ترسيد كه بعد از ساخت اين فيلم ، قشر مذهبي گارد بگيرند و اعتراض كنند كه چهره ي مذهبي ها رو خراب كرديد؟

اگر با نگاه درست و بر مبناي آميزه هاي اسلامي ساخته شود، كسي نمي تواند گارد بگيرد. البته اين را هم عرض كنم كه اعتراض آن ها مهم نيست، نكته مهم اين است كه من به عنوان كارگردان بتوانم خوب و درست دغدغه ام را به تصوير بكشم و حرفم را انتقال دهم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس