وزارت امور خارجه آمریکا ضمن رد گزارش دیوان بین‌المللی کیفری (لاهه) درباره جنایات جنگی احتمالی نیروهای آمریکایی در افغانستان، این گزارش را ناموثق و نادرست اعلام کرد.

 به گزارش مشرق، به نقل از «راشا تودی»، «الیزابت ترودو» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت: "فکر نمی‌کنیم که تحقیق و بررسی یا بازرسی‌های دادگاه لاهه در ارتباط با عملکرد نیروهای آمریکایی در افغانستان موثق یا درست باشد."

دادستان‌های دادگاه بین‌المللی کیفری لاهه تاکید کردند: شواهد اولیه نشان می‌دهد که نیروهای آمریکایی احتمالا در افغانستان و بازداشتگاه های مخفی در سایر مناطق جهان طی سال های 2003 و 2004 میلادی، مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

در گزارش دادگاه لاهه آمده است که دادستان‌ها بر این باورند که پایه و اساس منطقی وجود دارد که معتقد باشند نیروهای آمریکایی زندانیان در افغانستان را شکنجه و مورد آزار و اذیت قرار داده‌اند.

بر اساس این گزارش، سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به «سیا» نیز در بازداشتگاه‌های مخفی در سال های 2003 و 2004 میلادی، زندانیان را تحت شکنجه قرار داده است.

دفتر دادستان های لاهه اعلام کرد: نیروهای مسلح آمریکایی ظاهرا مسئول شکنجه حداقل 61 زندانی بوده‌اند. مقام‌های سیا نیز 27 زندانی دیگر را شکنجه کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست که دادگاه لاهه چه زمانی تحقیقات کامل و مفصل خود را درباره این پرونده آغاز خواهد کرد ولی به نظر می‌رسد که نتایج تحقیقات کامل منجر به متهم شدن و صدور حکم بازداشت برای برخی از مقام‌های ارشد آمریکایی شود.

یافته‌های ارائه شده در گزارش دادگاه لاهه یک گام مهم به سوی تلاش دادستان های این دادگاه برای روشن کردن حقایق مربوط به جنگ افغانستان خواهد بود و اجتمالا واکنش شدید دولت آمریکا را به همراه دارد.

آمریکا پس از حملات 11 سپتامبر به بهانه مقابله با تروریسم به افغانستان حمله کرد.

دادستان‌ها لاه اعلام کرده‌اند که جنایات بیشتری نیز احتمالا در بازداشتگاه‌های سیا در کشورهای لهستان، لیتوانی و رومانی به وقوع پیوسته است چرا که افراد بازداشت شده در افغانستان به این مراکز منتقل شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس