وزیر خارجه با تاکید بر اینکه امروز حزب الله عامل قدرت ساز امنیت افرین در منطقه است، گفت: ما باید ژئوپولیتیک اتحاد را در برایر تفرقه، صلح در برابر خشونت و اعتدال را در برایر افراط و تفرقه قرار دهیم.

 به گزارش مشرق، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح امروز دوشنبه طی سخنانی در همایش بین المللی بحران‌های ژئوپلیتیکی جهان اسلام که در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار می‌شد، گفت: برای من باعث افتخار و خوشبختی بسیار است که در محفل دانشگاهی حل چالش‌های جهان اسلام حاضر شده‌ام.

وی افزود: انچه که بنده در این محفل علمی عرض می‌کنم، بیشتر دغدغه‌ است نه مواضع سیاسی، این دغدغه‌ها هم برای اندیشیدن در یک حوزه مهم است؛ ما باید درک کنیم در چه شرایطی قرار داریم. وقتی در شرایط کنونی که  حاکم است و به شرایط نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که شرایط دوران گذار است که در این شرایط چالش و فرصت، قابل تبدیل به یکدیگر هستند و ایستا نیستند.

وزیر خارجه ادامه داد: شرایط در جهان دوقطبی، قبل از دوران گذار شرایط ایستا بود اما امروز شرایط سیال است و توان تبدیل فرصت به تهدید متاسفانه بسیار فراوان است.

ظریف ادامه داد: یکی از چالش‌های امروز جهان، تعدد بازیگران است. تعدد و تکثر کنشگران در جامعه بین‌المللی یک چالش عمده است اما همین مسئله فرصتی برای برخی کشورهایی است که در شرایط قبلی نمی‌توانستند ایفای نقش کنند.

وی خاطر نشان کرد: امروز حتی بدون داشتن سرزمینی می‌توانی به یک کنشکر زاینده امنیت و یا ناامنیت تبدیل شوی و این می‌تواند برای هر کشوری تاثیر بگذارد.

وزیر خارجه ادامه داد: کنشگری در جهان کنونی می‌تواند در فاصله بین نهادینه کردن قدرت و اضمحلال و نابودی آن حرکت کند. شاید مهمترین چالش در جهان اسلام، عدم شناخت دقیق توانمندی‌ها و چالش‌های ما و سایر کشورها و کنشگران است.

ظریف با بیان اینکه با این شرایط حتما چالش‌های جهان اسلام تلفیقی از چالش درونی و خارجی است، گفت: اینکه ما دیگران  و خارجی‌ها را بشناسیم، امری لازم است اما نباید از مشکلات درون کشورهای اسلامی فرار کنیم. مشکلات حهان اسلام تحمیل شده است و افراط و تفریط نیز به آن دامن زده است.

وی ادامه داد: چالش‌های درون اسلام، هم سیاسی و هم اجتماعی و هم گفتمانی است. چالش‌های سیاسی ناکارامدی دولت‌ها در اکثر کشورهای اسلامی در پاسخ دادن به جامعه مدنی آن کشور است. دعوای شیعه و سنی تلاشی برای منحرف کردن چالش ناکارآمدی برخی دولت‌های اسلامی منطقه به سمت دشمنان غیرواقعی است.

وزیر خارجه تاکید کرد: به عنوان شهروند جمهوری اسلامی افتخار می‌کنم که جمهوری اسلامی با حضور مردم کشورمان در برابر تهدیدها، تحریم‌ها و فشارهای خارجی تا حد قابل توجهی مصونیت پیدا کرده است.

ظریف ادامه داد: رهبری بارها تاکید کردند که رای مردم حق الناس است و این عبارت کلیدی در ایحاد این مصونیت است. چالش را با دادن آدرس‌های غلط، به سمت خطر هدایت نکنیم. این خطر در محدوده جغرافیای سوریه و یمن محدود نمی‌شود بلکه جهان را تهدید می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه امروز حزب الله عامل قدرت ساز امنیت افرین در منطقه است، تصریح کرد: ما باید ژئوپولیتیک اتحاد را در برایر تفرقه، صلح در برابر خشونت و اعتدال را در برایر افراط و تفرقه قرار دهیم.

وزیر خارجه همچنین طی سخنان کوتاهی پس از پایان سخنرانی‌اش در همایش، در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری اینگونه همایش‌ها گفت: نیاز به چنین جلساتی داریم تا مثل خودباوری‌ای که در حوزه هسته‌ای داشتیم، در علوم انسانی هم بر اساس منافع جمهوری اسلامی حرکت صحیح داشته باشیم.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    امروز مهران فردا تهران
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    به نظرم رفتار بد غرب با اعتماد ظریف باعث شده رفتار ایشون به انقلابیون نزدیک تر بشه البته از اولش عیار ظریف با روحانی متفاوت بود به نظرم اخلاق و رفتار ظریف بهتره
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    اگر موشکی نبود غرب راضی به مذاکره نمی شد با سیلی تو گوش دولت خواسته هاشو ابلاغ می کرد
  • ۲۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۴
    0 0
    اگر این حرفها را قبول داشتی چرا در اراک بتن ریختی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس