کد خبر 655035
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

ايجاد حوضچه‌هاي پرورش ماهي در كنار زمين هاي كشاورزي يكي از راهكارهاي بهينه براي توليد آبزيان مفيد و پرفروش است. با توجه به اينكه بسياري از زمين هاي كشاورزي از سهميه آب برخوردار هستند مي‌توان با ساخت استخر يا حوضچه‌هايي در مسير آب به آساني كسب و كار پرورش آبزيان را پايه گذاري كرد.

به گزارش مشرق، سالانه حدود 370 هزار تن انواع آبزيان مختلف در ايران توليد مي شود و كشورمان در توليد ماهي قزل‎آلا با 140 هزار تن در سال، رتبه نخست را در دنيا دارد.

در عين حال ايران بزرگترين وارد كننده تخم ماهي چشم زده در جهان است كه يكي از مهمترين چالش هاي پرورش ماهي و عامل افزايش قيمت تمام شده اين محصول است. توليد تخم ماهي چشم زده يكي از عرصه هاي بكر اقتصاد مقاومتي است كه در صورت سرمايه گذاري مناسب مي تواند ضمن بي نياز كردن كشور از واردات تخم ماهي عقيم، زمينه جديدي از اشتغالزايي در كشور پديد آورد.

همچنين سالانه حدود 60 هزار تن ماهي گرمابي (كپور) به كشورهاي همسايه صادر مي‌شود كه اين امر توانسته براي سرمايه‌گزاران در اين بخش رغبت ايجاد كند. در حال حاضر براي اينكه سرانه مصرف ماهي در كشور به رقم استاندارد جهاني برسد، توليد ماهي كپور و قزل آلا 400 هزار تن در سال بايد افزايش يابد.

آقاي كيوان منصوري، يك معلم اهل اسدآباد همدان است كه با احداث چند استخر پرورش ماهي در كنار زمين هاي كشاورزي اش توانسته براي دو فرزند جوياي كار خود، اشتغالزايي كند.

او در اين باره مي گويد: نعيم و نيما 2 سال بود كه از دانشگاه فارغ التحصيل شده بودند و دنبال شغل مي گشتند اما موفقيتي بدست نياوردند. به همين دليل تصميم گرفتيم خودمان كسب و كار جديدي راه بياندازيم و فرصت شغلي درست كنيم. به فرزندانم گفتم فكر پيدا كردن شغل دولتي را از سر بيرون كنيد. پشت ميز نشيني يعني يك عمر درجا زدن! بايد اميدتان به خدا و بازوان خودتان باشد نه دولت.

كيوان منصوري مي افزايد: چند قطعه زمين كشاورزي داشتيم كه در آن ها گندم، جو و سيب زميني مي كاشتيم. زمين هايمان سهيمه آب داشتند و از همينجا به فكرمان رسيد با توجه به بازار خوب ماهي قزل آلا با استفاده از سهميه آب در كنار زمين هاي كشاورزي استخر پرورش ماهي ايجاد كنيم.

اين فعال اقتصاد مقاومتي خاطرنشان مي كند: براي ساخت استخر و تامين تجهيزات آن حدود 40 ميليون تومان هزينه كرديم. براي خريد ماهي نيز 30 ميليون تومان از بسيج سازندگي تسهيلات گرفتيم و 15 هزار قطعه بچه ماهي قزل آلاي 10 گرمي خريديم. يك در يك دوره كامل پرورش، وزن ماهي قزل آلا از 10 گرم به حدود 1 كيلوگرم مي رسد و آماده فروش مي شود.

او ادامه مي دهد: اين دوره 6 ماه به طول مي انجامد. هر كيلو ماهي را بين 13 تا 16 هزار تومان به فروش مي‌رسانيم و مشتري‌هاي ما بيشتر از اهالي منطقه آجين و روستاي تختي‌آباد در شهرستان اسدآباد هستند، در مواردي نيز ماهي‌ها را به اسدآباد برده و به فروش مي‌رسانيم. در حال حاضر استخرهاي ما ظرفيت توليد 5 تن ماهي در هر دوره را دارا هستند. در واقع ارزش محصول توليدي در پايان هر دوره پرورش رقمي نزديك به 80 ميليون تومان است كه حداقل 40 درصد آن سود خالص است.

معلم كارآفرين درباره كيفيت محصولات توليدي، اظهارمي كند: در فصل كشاورزي مدام آب استخر جا به جا و تعويض مي‌شود، اين اتفاق باعث طراوت، تازگي و افزايش كيفيت ماهي‌ها مي‌شود. در فصل هايي هم كه كشاورزي نداريم از دستگاه هوادهي استفاده مي‌كنيم تا اكسيژن لازم به ماهي‌ها برسد. براي تميز كردن استخر جاروهاي مخصوصي طراحي كرديم كه به طور كامل استخر را تميز مي‌كند تا آب دچار گنديدگي نشود زيرا اگر آب بگندد ماهي‌ها بوي بدي مي گيرند.

كيوان منصوري، خاطرنشان مي كند: از كود به دست آمده از ماهي‌ها براي كارهاي كشاورزي استفاده مي كنيم. كود حاصل از پرورش ماهي از مرغوبترين و مفيدترين كودها براي كشاورزي است و استفاده از آن تاثير فوق العاده اي در برداشت محصول از زمين داشته است.

اين فعال اقتصاد مقاومتي درباره فعاليت فرزندانش در اين واحد توليدي، مي گويد: تمام مسئوليت اداره استخرها و فروش محصولات بر عهده نعيم و نيماست. هر دوي آن ها بسيار به كارشان علاقه مند هستند و از شغل و درآمدشان راضي و خشنودند. آن ها تصميم گرفته اند در كنار حوضچه هاي پرورش ماهي، يك گلخانه نيز تاسيس كنند و اين ايده خود آن ها بوده است. در حال حاضر پيگر تاسيس گلخانه در زمين هاي كشاورزي مان هستند و معتقدند با تاسيس گلخانه سودسرشاري بدست مي آورند.
 
 
منبع:بسیج سازندگی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس