با آغاز تولید گاز از فاز ۲۱ پارس جنوبی، تا پایان ماه جاری ۲۸ میلیون مترمکعب به تولیدات روزانه گاز کشور افزوده می شود.

به گزارش مشرق، سکوی فاز 20 میدان گازی پارس جنوبی که دهم آبان ماه از محل ساخت در یارد خرمشهر راهی خلیج فارس شده بود، پس از طی مسیری بیش از یکصد کیلومتر، عصر دیروز در محل خود در میانه آبهای خلیج فارس بر روی جکت فاز 20 نصب شد.

پس از اتمام مراحل نصب، عملیات هوکاپ و راه اندازی سکوی فاز 20 که از هفته آینده آغاز خواهد شد، تا حدود 2 ماه آینده به طول خواهد انجامید.

*22 حلقه چاه در فازهای 20 و 21 آماده تولید شدند

حفاری 22 حلقه چاه در فازهای 20 و 21 پارس جنوبی که بیستم خردادماه سال جاری با ثبت رکورد 92 هزار متر به اتمام رسیده بود، بعد از گذر از مراحل آماده سازی، با نصب سکوی فاز 21 در مردادماه سال جاری و نصب سکوی فاز 20 در روز گذشته، آماده تولید هستند.

مقرر شده تا تولید 28 میلیون مترمکعبی گاز ترش از فاز 21 پارس جنوبی از پایان ماه جاری و تولید 28 میلیون مترمکعبی گاز ترش از فاز 20 پارس جنوبی، بهمن ماه سال جاری محقق شود.

* پیشرفت کلی فازهای 20 و 21 به 92 درصد رسید

«علیرضا عبادی» مجری طرح فازهای 20 و 21 پارس جنوبی در خصوص آخرین وضعیت توسعه این طرح گفت: پالایشگاه خشکی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی به پیشرفت فیزیکی 89 درصدی رسیده و مجموع پیشرفت این طرح در بخش خشکی و دریا به 92 درصد رسیده است.

وی افزود: در مجموع با بهره برداری کامل از این فازها 57 میلیون مترمکعب گاز به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می شود.

عبادی با بیان اینکه "دو خط لوله 32 اینچ به طول 103 کیلومتر برای انتقال گاز تولیدی این دو فاز اجرا شده و عملیات آزمایش یکی از این خطوط در مراحل پایانی قرار دارد؛ خط لوله فاز 20 نیز اجرا شده که پس از آزمایش، فعالیت های تکمیلی راه اندازی آن انجام می شود.

وی ادامه داد: براساس برنامه، همزمان با راه اندازی سکوی فاز 20 پارس جنوبی، خط لوله انتقال گاز این سکو به بهره برداری می رسد.

* فازهای 20 و 21 به مشکل کسری بودجه برخورد

بنا به گفته مدیران طرح، تا امروز 4.5 میلیارد دلار در فازهای 20 و 21 پارس جنوبی هزینه شده و این طرح به پیشرفت 92 درصدی رسیده است. «علیرضا عبادی» مجری این طرح با تأیید هزینه کردن 4.5 میلیارد دلار در این دو فاز گفت: بودجه ای که در قالب طرح های 35 ماهه برای طرح فازهای 20 و 21 در نظر گرفته شده بود 4.5 میلیارد دلار بود که وضعیت این طرح را به وضع فعلی رساند.

وی افزود: بخشی از این پروژه در شرایط غیرطبیعی اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان توسعه یافت و این مسئله به افزایش هزینه ها دامن زد؛ از اینرو در این طرح با کسری بودجه مواجه شدیم.

عبادی با بیان اینکه "در حال حاضر نمی توان رقم مشخصی برای نیاز ما تا تکمیل طرح عنوان کرد" ، گفت: اگر این طرح روند طبیعی خود را در توسعه داشت، همان رقم 4.5 میلیارد دلاری برای تکمیل ان کافی بود.

* داخلی سازی سیستم های کنترل در پارس جنوبی برای نخستین بار

«مطلب افشاری» مدیر پروژه سکوی فازهای 20 و 21 پارس جنوبی با بیان اینکه "هفته آینده پس از پایان مراحل اتصال سکوی فاز 20، عملیات راه اندازی آن آغاز می شود"، گفت: سیستم های کنترل فاز 20 پارس جنوبی برای نخستین بار به طور کامل از سوی شرکت های داخلی ساخته شده است؛ این موضوع در دیگر فازهای پارس جنوبی بی سابقه بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس