کد خبر 654457
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۸

رئیس کل بانک مرکزی گفت: به طور معمول حداقل 60 درصد از منابع اجرای یک پروژه توسط بانک‌ها تامین می‌شود اما زمان افتتاح پروژه‌ها هیچ نامی از بانک‌ها برده نمی‌شود.

به گزارش مشرق، ولی‌الله سیف عصر امروز در حاشیه جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان یزد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هر پروژه‌ای که افتتاح می‌شود بی‌تردید یک بانک در کنار آن حضور داشته و به طور میانگین 60 تا 70 درصد از منابع یک پروژه توسط بانک‌ها تأمین مالی می‌شوند.

وی عنوان کرد: این رقم در برخی پروژه‌ها به 80 و 90 درصد نیز می‌رسد، اما در افتتاحیه‌ها هیچگاه نامی از بانکی برده نمی‌شود.

رئیس بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه نظام بانکی برای پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش و تأمین نقدینگی اهمیت قائل است اما تسهیلات باید هدفمند پرداخت شود، بیان کرد: اثربخش‌ترین نوع تسهیلات بانکی، تسهیلاتی است که به تولیدات دارای بازار فروش پرداخت می‌شود.

سیف با بیان اینکه اکنون در برخی واحدهای تولیدی و صنعتی، محصول تولیدی انبار می‌شود و بازار فروش ندارد، عنوان کرد: ما مشکلاتی در تولید داریم که وزارت صنعت، معدن و تجارت باید برای آن برنامه‌ریزی کند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کشور ما تولید جهت‌دار نیست و لازم است این امر ساماندهی شده و تولید صادرات‌محور شود.

رئیس بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد پرداخت تسهیلات به واحدهای دارای مشکل نقدینگی که به عنوان تسهیلات رفع موانع تولید معروف شده است، گفت: منابع همه بانک‌ها در این زمینه کافی است و هیچ محدودیتی وجود ندارد و در صورتی که بانکی از پرداخت تسهیلات به دلیل نبود منابع مالی سر باز می‌زند، گزارش شود.

سیف تصریح کرد: این اولویت تعیین شده و نباید در پایان سال واحدی باقی بماند که با این تسهیلات مشکلاتش برطرف نشده باشد.

وی تاکید کرد: نباید واحد تولیدی و صنعتی در کشور وجود داشته باشد که مشکلش با تولید و فروش حل می‌شده، اما از آن غفلت شده و تسهیلات مورد نیاز برای رفع مشکل نقدینگی به او پرداخت نشده باشد.

رئیس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مواردی نظیر عدم توجیه منابع، چک برگشتی و ... در پرداخت تسهیلات رفع موانع تولید توجیه ندارد.

سیف در مورد واحدهای ورشکسته استان یزد نیز اظهار داشت: تنها پولی که دیگر توسط بانک امکان وصول ندارد، اقساط واحد ورشکسته است، بنابراین باید مالی خارج از طرح را بگیرد ضمن اینکه در چنین شرایطی از استانداران انتظار همراهی داریم، چراکه سرمایه مردم در اختیار این افراد قرار گرفته است و باید تا حد ممکن وصول شود.

وی در مورد پرداخت تسهیلات به امر سرمایه‌گذاری بیان کرد: همه باید دقت کنند تا تجربه‌های نادرست گذشته مانند بنگاه‌های اقتصادی زودبازده تکرار نشود.

رئیس کل بانک مرکزی، یکی از رسالت‌های اصلی بانک‌ها براساس تعریف و تبیین نظام بانکی دنیا را تامین مالی‌های کوتاه مدت برای واحدهای کوچک دانست و افزود: از ‌آنجا که بازار سرمایه در کشور ما هنوز به بلوغ نرسیده است، در حال حاضر 90 درصد تأمین مالی‌ واحدهای بزرگ و بلندمدت نیز توسط بانک‌ها انجام می‌شود.

رئیس کل بانک مرکزی امروز در سفر خود به استان یزد ضمن شرکت در جلسه شورای هماهنگی بانک‌های استان یزد و بازدید از مرکز خدمات سرمایه‌گذاری استان، در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید یزد نیز حضور یافت.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس