مسابقه با مکزیک که پس از انتخاب ترامپ اولین دیدار رسمی آمریکا به شمار می رفت، با توجه به توهین‌هایی که ترامپ پیش از این به تاریخ و فرهنگ مکزیک کرده بود، از آن یک میدان نبرد کاملا حیثیتی ساخته بود

 سرویس ورزش مشرق، هفته‌ نخست مرحله انتخابی جام جهانی 2018 روسیه در منطقه آمریکای شمالی (کونکاکاف) با انجام سه دیدار آغاز شد که در حساس ترین بازی آمریکا به مصاف مکزیک رفت. این دیدار که در ورزشگاه خانگی آمریکا برگزار شد، شاگردان یورگن کلیزمن نتوانستند از امتیاز میزبانی خود استفاده کنند و با نتیجه دو بر یک تن به شکست دادند تا نخستین سه امتیاز را از دست بدهند.
 
در این دیدار میگل لایون برای مکزیک در دقیقه 21 موفق به گلزنی شد اما بابی وود 49 گل تساوی بخش بازی را ثبت کرد و در نهایت مکزیک که با بازی روان خود کنترل میانه میدان را به خوبی در اختیار داشت توسط رافائل مارکس در دقیقه 89 به گل پیروزی بخش خود رسید و اجازه نداد تیم ملی آمریکا پازل یک میهمانی رنگارنگ در کاخ سفید و تقدیم یک پیروزی شیرین به ترامپ را تکمیل کنند.

این مسابقه که پس از روی کار آمدن ترامپ اولین دیدار رسمی آمریکا به شمار می رفت، با توجه به توهین‌هایی که ترامپ پیش از این به تاریخ و فرهنگ مکزیک کرده بود، از آن یک میدان نبرد کاملا حیثیتی ساخته بود و برای تیم ملی آمریکا نیز بسیار اهمیت داشت که با یک پیروزی قاطعانه اولین هدیه ورزشی را تقدیم ترامپ کند.
 
  
 
این اتفاق هرگز رخ نداد و فوتبال ریشه‌دار و قدیمی مکزیک به آنچه که استحقاقش را داشت رسید و پیروز شد. اتفاق جالب رسانه‌ای پس از این دیدار، کنایه رسانه‌های مکزیک به ترامپ بود، ترامپ که پیش از این مدعی شده بود باید یک دیوار بلند و زیبا مثل دیوار چین بین آمریکا و مکزیک ساخته شود، این بار مورد حملات رسانه‌ای مکزیک قرار گرفت.

روزنامه اسپورتیکا این طور نوشت: خشت اول دیوارتان را ما گذاشتیم، شما تکمیلش کنید!
 
روزنامه لارپوبلیکا نوشت: مردم مکزیک ممنون می‌شوند اگر این دیوار را بکشید و دیگر کاری را مکزیک نداشته باشید، با خلیج ما، با نفت و منابع طبیعی ما، با فرهنگ و تاریخ ما کاری نداشته باشید، تاریخ هزارن ساله مکزیک با دیوار بتونی آمریکای بدون تاریخ دچار مشکل نخواهد شد!

این مرز که مکزیک و ایالات متحده آمریکا را از هم جدا می‌کند، از نواحی بزرگ شهری تا بیابان‌های غیرقابل سکونت می‌گذرد. این مرز بیشترین میزان گذر مرزی را در بین مرزهای کنترل شده در سطح جهان دارد و هر ساله حدود ۳۵۰ میلیون گذر مرزی قانونی از آن صورت می‌گیرد.
 
  

این بخشی از واکنش رسانه‌های مکزیک بود که پیروزی تیم ملی فوتبال کشورشان را بهانه‌ای برای حمله رسانه‌ای به آمریکا قرار دادند.

خشونت بین مردم دو کشور آمریکا و مکزیک البته زیر سایه دو حکومت، ریشه تاریخی داشته و فوتبال یا بسکتبال بهانه‌ای می‌شود برای یادآوری آن جنگ‌های نابرابر و خشن و غیر انسانی که به کشته شدن مردم بیگناه به خصوص در سرزمین آستک انجامید.

جنگ آمریکا و مکزیک جنگی است که در سال‌های ۱۸۴۶ تا ۱۸۴۸ میلادی بین دولت ایالات متحده آمریکا و جمهوری مکزیک در گرفت. در مکزیک به آن جنگ ایالات متحده علیه مکزیکGuerra de Estados Unidos a Mexico)، «دخالت آمریکای شمالی در مکزیک» یا «اشغال مکزیک به دست آمریکا» و «جنگ ۴۷» گفته‌اند.

در سال ۱۸۳۵ جمهوری تگزاس با کمک‌های آمریکایی‌هایی که از سیاست‌های دولت مرکزی مکزیک ناراضی بودند، اعلام استقلال کرد. اهالی تگزاس از به خدمت گرفته شدن مجرمین قضایی بعنوان سربازان ارتش مکزیک در تگزاس بسیار ناراضی بودند.
 
همچنین سیاستهای دولت مرکزی مکزیک همانند اجباری نمودن فرقه کاتولیسیسم در تگزاس بسیار موجب ناخرسندی عمومی بود. اما استقلال تگزاس ۱۰ سال بیشتر دوام نیاورد و در چهارم ژوئیه ۱۸۴۵ مجلس تگزاس، الحاق به آمریکا را تصویب کرد و همچنین با تصویب کنگره ایالات متحده آمریکا، در تاریخ ۱۳ مه ۱۸۴۶ این کشور به مکزیک اعلان جنگ نمود. بدین‌سان جنگ میان دوکشور آمریکا و مکزیک در آن تاریخ آغاز و در فوریه سال ۱۸۴۸ به پایان رسید. نیروهای آمریکایی در ۱۷ سپتامبر ۱۸۴۷ مکزیکو سیتی را به تصرف خود در آوردند و چند ماه بعد معاهده گوادالوپ هیدالگو میان دو کشور به امضا رسید.
 
  

فوتبال آمریکا با پیروزی در این بازی می‌توانست تا حدود زیادی به فروکش کردن تظاهرات مردم خشمگین آمریکا و تقویت اتحاد ملی در این کشور به زور رسانه های تاثیرگذار کمک کند اما شکست برابر مکزیک نه تنها این فرصت را از دولت آمریکا گرفت بلکه ماجرای مکزیک را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت تا نسل تازه آمریکا درباره کشوری که در آبادی جنوب کشورشان نقش مهمی داشته منطقی‌تر فکر کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس