جعفری دولت‌آبادی اعلام کرد: با تکمیل تحقیقات پرونده یاشار سلطانی، نامبرده با تبدیل قرار تأمین آزاد شد.

به گزارش مشرق، روز چهارشنبه 19 آبان ششمین جلسه‌ آسیب‌های اجتماعی که به عفاف و حجاب اختصاص داشت، با حضور تعدادی از معاونان دادستان، هادیانفر رئیس پلیس فتا، سردار ساجدی‌نیا فرمانده پلیس تهران، تعدادی از فرماندهان پلیس، نمايندگان وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مرتبط با موضوع، به رياست عباس جعفري دولت‌آبادی دادستان تهران برگزار شد و موضوع ماهواره و فضای مجازی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

صیانت از عفاف و حجاب در ادارات دولتی

دادستان تهران در خصوص آسيب‌های اجتماعی سه نكته شامل ضرورت انجام كارهای فوق‌العاده در مورد آسیب‌های اجتماعی، جلوگیری از انحراف سينما در حوزه‌های ارزش‌های دینی و انقلابی و لزوم رعايت عفاف و حجاب در دستگاه‌هاي دولتي را مورد تاکید قرار داد.

جعفری دولت‌آبادی در ارزيابي گزارش‌هاي ارائه شده توسط مسوولان در حوزه عفاف و حجاب، اظهار داشت: رعايت عفاف و حجاب در تمام دستگاه‌هاي اجرایی، دولتي و مراجع قضایی و عدم تبرج توسط بانوان کارمند در محیط کار الزامي است.

نكته‌ ديگری كه مورد توجه دادستان تهران قرار گرفت، وضعیت و مشکلات کنونی در سينماي ايران بود.

وی با اعلام اين كه ممکن است عدول از ارزش‌های دینی و انقلابی در سینما به برخي برنامه‌های نهادهای فرهنگی از جمله صدا و سيما تسري پیدا کند، از سازمان مذكور خواست به اين آسيب توجه نمايد.

جعفری دولت‌آبادی تأکید کرد: امروزه آثار و پیامدهای آسيب‌هاي اجتماعي برخی خانواده‌ها را گرفتار نموده و اقدامات ایجابی، پیشگیرانه و حمایتی بايد بیشتر مورد توجه مسؤولین کشور قرار گيرد.

دادستان تهران با خاطر نشان کردن اين واقعيت كه امروزه مهاجرت و حاشيه‌نشيني يكي از زمينه‌هاي ارتكاب جرم و افزايش آمار اقدامات مجرمانه است، اعلام کرد باید بخشی از درآمدها و بودجه‌های مصوب جهت ايجاد جاذبه و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها هزینه شود.

اهمیت برنامه ریزی در مورد جوانان

جعفری دولت‌آبادی مساله مهم ديگری كه در مبارزه با آسیب‌های اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد، تمرکز روی امور جوانان و نوجوانان دانست و با اشاره به گزارش يكي از بازپرسان دادسراي اطفال مبني بر اين كه معضل جوانان و جرايم ارتكابي توسط آن‌ها پیرامون سه محور اعتياد، ترك تحصيل و مشروبات الكلي است، از پليس و دستگاه‌هاي فرهنگي درخواست کرد با تمركز بر روی مسایل نوجوانان و جوانان، مانع از بازگشت مجدد نوجوانان بزهكار به چرخه ارتکاب جرم شوند. وی خواستار تشکیل پلیس اطفال و آموزش مأمورین پلیس در مورد پرونده‌های مرتبط با این دادسرا شد.

وی كودكان و نوجواناني كه در كانون اصلاح و تربيت نگه‌داري مي‌شوند و هم‌چنين پرونده‌هاي قضايي دادسرا و دادگاه اطفال را مصادیق مناسبی براي تشخيص علل آسيب‌هاي نوجوانان و جوانان و  مهار مشكلات و آسيب‌های مرتبط با آنان دانست و در اين راستا به برخی آسیب‌ها از جمله کاهش سن ازدواج، دوستان ناباب، وضعیت فضاي مجازي، آثار منفی برخی فیلم‌های سينمایی، تفريحات غیرسالم و مشروبات الكلي اشاره نمود و افزود: تمركز بر ازدواج و سیاست تحکیم خانواده و احياي پيام قرآن و اسلام در موضوع عفاف و حجاب، از جمله راهكارهاي ايجابي است كه باید مورد توجه دستگاه‌هاي فرهنگي به ويژه سازمان صدا و سيما قرار مي‌گيرد.

دادستان تهران با اشاره به پیام قرآن کریم (سوره قصص - 25) در خصوص نحوه رفتار دختران شعيب مبنی بر منش حیا که می‌فرماید « فَجَاءتْهُ إِحْدَاهُمَا تَمْشِي عَلَى اسْتِحْيَاء»، احياي اين پيام در جامعه را از وظایف صدا و سیما، وزارت ارشاد، سازمان تبليغات اسلامي و ديگر دستگاه‌هاي مرتبط با امور فرهنگی دانست که باید بر روي علل بزه‌كاري و انحراف جوانان بزهكار تحقيق نمايند و نتايج آن را به عنوان مبنایی برای تبلیغ پیام عفاف و حجاب در جامعه در دستور کار قرار دهند.

جرم بودن استفاده از تجهیزات ماهواره

جعفری در خصوص استفاده از تجهيزات دريافت از ماهواره به دو مطلب شامل اصل ماهواره و جمع‌آوري تجهیزات آن اشاره کرد و با انتقاد از اظهارات برخي مسوولان كه با ارائه آمار شيوع ماهواره در جامعه، اقدامات مقابله‌اي با اين معضل را نفي مي‌نمايند، اظهار داشت: برخي مسوولان با ارائه آمارهايي به طور مثال اين كه 60 درصد مردم از ماهواره استفاده مي‌كنند، در صدد نفي اقدامات پلیس و دادستانی در مقابله با ماهواره و جمع‌آوري تجهيزات آن مي‌باشند. اين در حالي است كه خريد، فروش، نگه‌داري و هر اقدام ديگري بر روي تجهيزات دريافت از ماهواره، مطابق قانون ممنوعيت به كارگيري اين تجهيزات جرم تلقي مي‌شود و پلیس در اجراي وظيفه ذاتي خود مكلف به جمع‌آوري تجهيزات ماهواره است.

مسوولان نبايد مانع انجام وظيفه مأمورین پلیس شوند

وي با تاكيد بر اين كه توسعه‌ و شیوع استفاده از ماهواره در جامعه به معناي تجويز نگه‌داري آن نیست گفت مسوولان نبايد مانع انجام وظيفه مأمورین پلیس در مبارزه با جمع‌آوری تجهیزات ماهواره شوند.

دادستان تهران خاطر نشان کرد که چنان‌چه وزارت ارشاد و سایر دانشگاه‌ها وظایف خود را در قبال شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند و كساني كه با اين شبكه‌ها همكاري مي‌نمايند انجام ندهند، از طریق مقتضی پیگیری و اقدام خواهد شد.

ممنوعیت تبليغات فيلم‌ها و كالاهاي ايرانی در شبكه‌هاي ماهواره‌ای معاند

جعفری دولت‌آبادی با اعلام این که تبليغات فيلم‌ها و كالاهاي ايراني در شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند ممنوع است، اظهار داشت: مسوولان فرهنگي کشور باید دستورات قضایی دادستانی در این زمینه را اجرا نمایند.

ساجدی نيا فرمانده انتظامي تهران بزرگ نیز در خصوص وضعيت استفاده از ماهواره‌ها گزارشي ارائه داد و اقدامات پليس در اين مقابله را موجب توقف روند رو به رشد استفاده از ماهواره ارزيابي نمود.

وي از آموزش مأمورین پليس به منظور اجراي مناسب دستور دادستاني دائر بر جمع‌آوري تجهیزات ماهواره‌ به گونه‌ای كه متعرض حريم خصوصي مردم نشوند، خبر داد و در ارزيابي موفقيت آموزش‌ها اظهار داشت: عدم وصول شكايت از سوي صاحبان املاک‌ها كه پليس براي جمع‌آوري تجهيزات دريافت از ماهواره طبق دستور قضایی دادستانی وارد مشاعات ساختمان‌ها شده است، دلالت بر اين موفقيت دارد.

مبارزه با باندهای قاچاق تجهیزات ماهواره

سردار لطفي رييس پليس اماکن تهران بزرگ آماری از كشفيات ماهواره طي هفت ماهه اول سال 1395 ارائه داد و ضمن اعلام كشف 713546 ديش، 923299 ال‌ان‌بي و 10766 رسيور، از  مبارزه چهل باند قاچاق تجهیزات ماهواره و دستگیری 193 نصاب خبر داد.

وي با اعلام اين كه پليس در صدد تمركز بر روي نصابان و باندهای مرتبط با این موضوع است، اين دستگيري‌ها را در مبارزه با ماهواره موثر خواند.

وضعیت فضای مجازی 

سردار هاديان‌فر رئیس پلیس فتا به بررسی وضعیت فضای مجازی در حوزه عفاف و حجاب پرداخت. وي ضريب نفوذ اينترنت در كشور را 52 نفر از هر 100 نفر اعلام نمود و با اظهار اين كه در حال حاضر 46 ميليون كاربر اينترنت در كشور وجود دارد، افزود: 29 ميليون نفر از اين كاربران را قشر جوان تشكيل مي‌دهد.

اهداف و برنامه‌های شبکه ماهواره‌ای جِم

در این جلسه، منصوري معاون دادستان و بازپرس ويژه پرونده شبكه ماهواره‌اي جِم، در اشاره به برنامه‌ها، اهداف و فعالیت‌های این شبکه‌ اعلام کرد در حال حاضر شبكه جم ماهواره‌اي با 23 شبكه و 8 پايگاه فعالیت می‌کند.

وی هدف اصلي اين شبكه را تاثیر گذاری بر روی خانواده‌ها اعلام کرد و افزود: اهداف شبكه‌هاي ماهواره‌اي مشترك است و همگي براندازي نظام را مد نظر دارند، اما شبكه‌ي جم به خلاف ديگر شبكه‌ها، سعي بر آن دارد كه خود را منتسب به داخل كند؛ اين در حالي است كه اخیراً ماهيت و اهداف واقعی اين شبكه توسط مدير شبكه مالزي برملا شده است.

منصوری همكاري برخي بازيگران و مجريان ایرانی با اين شبكه و تبليغ فيلم‌ها و كالاهاي ايراني در شبكه مذكور را به نوعی همكاري با شبكه‌هاي معاند نظام دانست که واجد وصف مجرمانه است.

وی در ادامه تاكيد کرد: مسوولان نبايد به چنين توليدكننده‌هايي خدمات ارائه دهند و سازمان صدا و سيما نیز نبايد چنين افرادي را به كار گيرد و یا فيلم‌هاي قبلی و فعلی آنان را به نمايش گذارد.

تبليغات در شبكه‌هاي ماهواره‌اي ممنوع است

نماینده پليس امنیت ناجا پيرامون برخورد با تبليغ كنندگان كالا و خدمات در شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند گزارشی ارایه کرد و در اين راستا از انسداد برخی خطوط تلفن مربوط به تبليغ‌كنندگان در شبكه‌های ماهواره‌ای و شناسايي 58 متصدي برند تبليغي و معرفي آنان به مرجع قضایی خبر داد.

دادستان تهران در ارزيابي اين گزارش و تعداد خطوط مسدود شده را با توجه به حجم تبليغات در شبكه‌هاي ماهواره‌اي کافی ندانست از پليس خواست نسبت به اجراي دستور دادستانی در اين خصوص اقدام نماید. دکتر جعفری در ادامه افزود: طبق دستور دادستاني، تبليغات در شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند ممنوع است و ضمانت اجراي آن در ابتداي امر هشدار و تذکر، قطع خط تلفن است و در صورت تكرار جرم، پیگرد قضايي مالک یا متصرف خطوط تلفنی یا سیستم پیامکی را در پی خواهد داشت.

ضرورت توجه به علل آسيب‌ها

توجه به علل آسيب‌ها در حوزه‌ي ماهواره موضوع ديگري بود كه دادستان تهران بر آن تاكيد نمود و نقش صدا و سيما را از اين منظر قابل توجه خواند و اظهار داشت: بيشترين نقش را سازمان صدا و سيما ايفا مي‌كند كه مي‌تواند با تهيه‌ و پخش برنامه‌هاي جذاب و مناسب، مقابل شبكه‌هاي ماهواره‌اي بايستد.

راهكاري ديگري كه در مقابله با ماهواره مورد تاكيد دادستان تهران قرار گرفت، آموزش و توجيه عموم بود. جعفری دولت‌آبادی از فرمانده پلیس به لحاظ استفاده از مأمورین آموزش دیده در طرح جمع‌آوری تجهیزات دریافت از ماهواره‌ قدردانی کرد.

وي با اشاره به لزوم توجه هم‌زمان به علل و معلول‌ها، اظهار داشت: در بحث مبارزه با آسيب‌ها اين گونه نباشد كه اگر به علت مي‌رسيم، معلول را رها كنيم.

جعفري دولت‌آبادي با اشاره به مشکلات فضاي مجازي و نفوذ فرهنگ و سبک زندگی غربی به خانواده‌ها از طريق شبکه‌های ماهواره‌ای و لزوم تبدیل تهديد در فضای مجازی به فرصت را واقعيتي خواند كه توجه و تدبیر بیشتر از سوی مسوولان را مي‌طلبد.

دادستان تهران با تاكيد بر اين كه جمهوري اسلامي ايران همانند ديگر كشورها بايد مسيرهاي نفوذ و تخريب فرهنگ و خانواده را ببندد، اين اقدام را به منزله تعطيل شدن پايگاه‌هاي دشمن دانست.

اقدامات دادستاني در مقابله با مفاسد اجتماعی

جعفری دولت آبادی اظهار داشت: دادستاني تهران برای مقابله با مفاسد اجتماعی برای مسدود كردن خطوط تلفن تبليغ كنندگان كالا و فيلم‌ها در شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند؛ جمع‌آوري تجهيزات دريافت از ماهواره؛ و توقيف اتومبيل‌هايي كه در آن كشف حجاب مي‌شود يا موسيقي‌هاي مبتذل پخش می‌شود و یا برای مردم مزاحمت صورت می‌گیرد، دستورهای کتبی به پلیس ابلاغ کرده است.

جعفری دولت‌آبادی با اعلام اين كه دادستاني با صدور احكامي خطاب به پليس، محدوده اقدامات ضابطان در اين سه حوزه را مشخص نموده است، از مأمورین پليس خواست ضمن اجراي قاطع اين دستورات، موازین شرعی، قانونی و حقوق شهروندان را رعایت نمایند.

هشدار و اخطار قبل از اقدام

وی در اجراي دستورات دادستاني به شرح مذكور، بر اخطار و هشدار قبل از اقدام از سوي مأمورین پليس تاكيد نمود و اظهار داشت: پيش از جمع‌آوري تجهيزات دريافت از ماهواره‌ و يا قطع خط تلفن تبليغ‌كنندگان فیلم یا کالا در شبكه‌هاي ماهواره‌اي معاند، به آنان تذكر داده شود و در صورت عدم جمع‌آوري و يا تكرار تبليغ، اقدام گردد.

 وی افزود مأمورین پلیس در جمع‌آوری تجهیزات ماهواره یا توقیف اتومبیل باید از درگیر شدن با مردم پرهیز نمایند.

دادستان تهران اشراف اطلاعاتي پليس و نهادهای امنیتی را لازمه مبارزه‌اي موفق در حوزه‌ ماهواره و فضاي مجازي دانست و ضمن تاكيد بر اقدامات ايجابي و پيشگيرانه، از تمام دستگاه‌ها خواست که در اين زمینه همکاری نمایند.

جعفری دولت‌آبادی با اشاره به رويكرد قانون‌گذار ايران بر تشديد واكنش نسبت به جرايم سازمان يافته، افزود: در قانون هرگاه جرايم قالب سازمان‌يافتگي به خود مي‌گيرد، هم تشديد مجازات و هم تغيير مرجع قضايي صالح را در پي دارد و به عنوان مثال در موضوع قاچاق، اين دادگاه انقلاب است كه صلاحيت رسيدگي مي‌يابد.

كشف 15000 ليتر مشروبات الكلی

دادستان تهران با اشاره به گزارش سرپرست دادسراي ارشاد مبني بر كشف 15000 ليتر مشروبات الكلي در تهران طي 45 روز گذشته، اين آمار را مويد فعال بودن دشمن در حوزه‌هاي فساد و فحشا ارزيابي نمود و در اين راستا، اظهارات یکی از کارشناسان آمريكایی را مورد توجه قرار داد كه اعلام داشته است تغييرات در ايران در پانزده سال آینده رخ خواهد داد.

جعفری دولت‌آبادی اين اظهار کارشناس آمريكايي را نشانگر فهم آن‌ها بر اين واقعيت ارزیابی نمود كه مردم ايران و جمهوري اسلامي ايران با حمله نظامي و مقابله عقب نخواهند نشست و لذا دشمن براي ترويج فساد و فحشا در ميان جوانان و افول كانون خانواده برنامه‌ريزي نموده است.

وی از تعقیب قضایی یکی از افرادی که در حوزه فرهنگ و سینما با اقدامات خلاف قانون و تأثیر گذاری برخی مسؤولین فرهنگی مرتکب اقدامات مجرمانه شده بود خبر داد و اعلام کرد این پرونده در دادسرای فرهنگ و رسانه تحت رسیدگی است در حال حاضر، متهم با صدور قرار وثیقه آزاد شده است. دادستان تهران هم‌چنین اعلام کرد با تکمیل تحقیقات پرونده یاشار سلطانی، نامبرده با تبدیل قرار تأمین آزاد شد.
منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • یک جوان ایرانی ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    آفرین. باید در برابر شبکه های ماهواره ای خانمان برانداز فاسد مقاومت کرد البته بیشتر از آن در برابر شبکه های اجتماعی تلفنی فاسد که واقعا نمیشود مقاومت کرد
  • ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    تلگرام که از همه بدتره
  • حسنین ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۲
    0 0
    این که همه اش شد برخورد قهری. در کدام کشور غیر از ایران ماهواره ممنوع است؟ بررسی کنیم آن ها چگونه عمل می کنند ما هم ماهواره رو آزاد و مثل اون ها عمل کنیم. نمیشه انتظار داشت کل مردم دنیا ماهواره داشته باشن الا مردم ایران.
  • ۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    مگه غربی ها هر کاری کردن ما باید بکنیم؟ ماهواره و کاباره و قمار و خشونت و فحشا اونجا آزاده ثمره اش رو هم اگر غیرت و فرهنگ داشته باشی داری می بینی یکم تفکر بد نیست یه بابایی برای عوام فریبی گفت مردمو نباید به زور برد بهشت، غافل از اینکه ما داریم زور میزنیم مردمو به زور از بهشت بیرون نکنن و با ترویج فساد و فحشا که اغلب از ماهواره یاد میگیرن مردمو جهنمی نکنن
  • حسنین ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    ناشناس 12:57 چرا مغلطه میکنی؟ مگه فقط غربی ها ماهواره دارند؟ الان بچه های ما در سوریه و عراق با دشمنان میجنگند. بفرمایید آیا در این دو کشور ماهواره ممنوعه؟ سایر ملل مسلمان آیا از ماهواره استفاده نمی کنند؟ برای نمونه فقط یک کشور مسلمان را نام ببرید که مردمش از ماهواره استفاده نمی کنند. نمیشود گفت همه ی مسلمانان اشتباه می کنند الا ما.
  • ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۳
    0 0
    عزیزم چرا عصبی میشی؟‌:) الان وضع فرهنگی و معضلات اجتماعی کشورهای همسایه خوبه؟؟؟ اصلا همسایه رو بی خیال تو باور می کنی کشورهای صاحب ماهواره و شبکه های ماهواره ای فارسی برای رضای خدا از جیبشون بزنن برای سرگرم سازی مردم ایران؟ دفع شر احتمالی عقلا واجبه برخی فکر می کنن اینکه امثال بی بی سی میان و اخبار داخلو برای مردم بدون روتوش و سانسور پخش می کنن خدمته در حالیکه اوج خیانته امیرالمومنین به مردمش گفت م همه چیزو بهتون گفتم الا اخبار امنیتی من قبول دارم مسئولین از فضای بی رقیب سوءاستفاده می کنن و به فساد دامن میزنن اما این نباید باعث بشه شما فکر کنی ماهواره راهکار خوبی برای شماست متاسفانه اغلب شبکه های فارسی ماهواره فرهنگ و اعتقاد و اعتماد ماها رو نشونه رفته و هر چه میگذره داره وضع بدتر میشه که یکیش نفوذ بیشتر ماهواره است اگر خارج از حب و بغض وضعتو بررسی کنید متوجه می شید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس