آیت‌الله مصباح یزدی گفت: علامه طباطبایی برای حوزه و تشیع و اسلام تلاش بسیاری کرد که ماندگار شدند و در این زمینه به موفقیت رسید این عالم دینی برکات زیادی برای جامعه داشت که باید قدردان آن باشیم.

به گزارش مشرق، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی شامگاه جمعه در نشست علمی اساتید موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) که در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد اظهار داشت: رسول خداوند یکی از نعمت‌های الهی برای انسان است که دارای دو جنبه است یعنی هم خودشان به مقام عبودیت رسیدند و هم انسان‌های دیگر را به سوی خداوند هدایت کردند.

وی افزود: پس از انبیای الهی افرادی هستند که جانشین‌های آنها هستند که در روایت‌های الهی عالمان دینی را جانشین انبیای الهی ذکر کرده است و در حدیثی رسول خدا(ص) علمای آخرالزمان را خلفای خود دانستند.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) با بیان اینکه انسان باید تنها برای رضای الهی زندگی کند گفت: انسان باید همه تلاش خود را برای تحقق این موضوع انجام دهد چون تنها راه عاقبت به خیری و رستگاری بندگی در پیشگاه حق تعالی است.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به فرا رسیدن سالگرد علامه طباطبایی عنوان کرد: علامه طباطبایی برای حوزه و تشیع و اسلام تلاش بسیاری کرد که ماندگار شدند و در این زمینه به موفقیت رسید این عالم دینی برکات زیادی برای جامعه داشت که باید قدردان آن باشیم.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: درباره اسلام و راه خداوند حقایق یقینی و مسلم و ضروری داریم و باید آنها را ملاک قرار داده و شبهات را به وسیله یقینیات حل کنیم و به این مسئله برسیم که اختلافات سلیقه‌ها برای چه ایجاد شده است در هر علمی اختلافاتی وجود دارد و در فقه نیز فتواهای مختلفی وجود دارد.

وی افزود: علامه طباطبایی دارای ویژگی‌های خاصی بود و منشا برکات زیادی بود برخی از علما در فقه و اصول قوی هستند اما در ابتدا به این صورت نبوده است که آن شخص عالم بخواهد در علم خاصی رشد کند بلکه مراجع و اساتید سبب رشد و موفقیت آن عالم در آن علم می‌شوند.

رئیس موسسه امام خمینی(ره) بیان کرد: در ابتدای ورود فلسفه به حوزه علمیه عده‌ای خارج از حوزه علمیه قم مخالفت کردند و نسبت به فلسفه خوشبین نبودند و به آیت‌الله بروجردی نامه نوشتند و از فلسفه نالیدند و بهانه‌ای برای مقابله با علامه طباطبایی پیدا کردند.

آیت‌الله مصباح یزدی عنوان کرد: علامه طباطبایی به بنده گفتند که آیت‌الله بروجردی از طریق واسطه‌ای به من گفتند که در اصفهان فلسفه تدریس می‌کنم اما در اصفهان استاد شاگردان را انتخاب می‌کند و هر شخصی مجاز به حضور در کلاس‌های فلسفه نیست.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: آیت‌الله بروجردی به علامه طباطبایی فرمودند که شنیده‌ام همه افراد می‌توانند در کلاس‌های فلسفه شما شرکت کنند که نباید این گونه باشد چون امکان دارد شبهاتی ایجاد شود و باید درس خود را محدود کنید.

وی با بیان اینکه طلاب باید همواره به وظیفه شرعی خود عمل کنند اظهار داشت: خدا را شکر مسیرهایی که در حوزه علمیه وجود دارد در مسیر اهل بیت(ع) و مفید است اما باید اهتمام داشت که مسیری که واجب است استفاده شود و در آن به موفقیت رسید.

رئیس موسسه امام خمینی (ره) بیان کرد: آیت‌الله مرحوم میلانی فرمودند در عالم تشیع شخصی به جامعیت علامه طباطبایی یا وجود ندارد و یا بسیار محدود است و اگر علامه طباطبایی را از حوزه علمیه بگیریم چیزی از حوزه باقی نمی‌ماند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به وظایف و نقش حوزه در مقابل شبهات دشمن عنوان کرد: طلاب و روحانیون باید پاسخگوی شبهات وهابیت و داعش باشند و در این زمینه از هیچ تلاشی دریغ نکنند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: برخی افراد شبهاتی را مطرح می‌کنند و به آن دامن می‌زنند علامه طباطبایی هیچ گاه نفرمودند باید روایت را کنار گذاشت و تنها به قرآن کریم رجوع کرد این عالم دینی همواره به بهره‌گیری قرآن و روایات در کنار یکدیگر تاکید داشت.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس