رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم،تحقیقات و فناوری گفت: بر اساس مواد و مطالب فصل 5 سند جامع توسعه هوافضای کشور باید تا سال 1404 انسان از خاک کشورمان به فضا پرتاب شود که این طرح هم اکنون متوقف است.

به گزارش مشرق، محسن بهرامی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری ‌با اشاره به اینکه مدت ساخت ماهواره ها بر اساس نوع آنها متفاوت است، افزود: اینکه خبری اعلام نمی شود دلیلی بر کم کاری نیست بلکه بر روی طرح های جدیدی کار می کنیم که زمان بر است.
 
وی ادامه داد: ساخت ماهواره مخابراتی "ناهید 1 " در حال پایان و ساخت ماهواره " شریف ست " به پایان رسیده است و قرارداد برنامه پرتاب آن را بستیم و همه چیز آماده است.
 
بهرامی گفت: امسال سه ماهواره آماده می شود که یکی از آن ها پرتاب خواهد شد.
 
وی ادامه داد: ساخت ماهواره دانشگاه امیرکبیر امسال به پایان می رسد و قرارداد ساخت ماهواره "ظفر" دانشگاه علم و صنعت هم باید بازنگری کنیم و در حال تأمین اعتبار است که سال آینده آماده می شود.
 
بهرامی افزود: ماهواره های دانشگاه های شریف، امیرکبیر و علم و صنعت زمان بر هستند و حداقل 2 تا 3 سال طول می کشد تا پرتاب شوند.
 
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ماهواره های ناهید 1 و 2 مخابراتی است.
 
بهرامی با اشاره به اینکه هزینه های ساخت این ماهواره ها چند ده میلیارد تومان است، افزود: زیر ساخت های لازم انجام شده است و آزمایشگاه های مختلفی داریم.

وی گفت: هنوز نتوانستیم طرح ها را با همان سرعتی که می خواهیم جلو ببریم و این طبیعی است زیرا گاهی اوقات تأمین قطعات زمان می برد و یا قطعاتی خراب می شود.
 
در ادامه رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به برخی از طرح های متوقف شده هوافضا از جمله طرح پرتاب انسان به فضا، گفت: تاکنون 8 پرتاب در زمینه پرتاب موجود زنده به فضا انجام شده که از سلول زنده آغاز شد و آخرین پرتاب ها هم پرتاب دو میمون بود که با موفقیت به زمین برگشتند.

فتح الله اُمی افزود: پس از آن طرح ای وان (E 1) بود که قرار بود برای پرتاب زیرمداری انسان آماده شود.
 
وی ادامه داد: بر اساس مواد و مطالب فصل 5 سند جامع توسعه هوافضای کشور باید تا سال 1404 انسان از خاک کشورمان به فضا پرتاب شود که این طرح هم اکنون متوقف است.
 
اُمی با بیان اینکه قرار است حداقل 7 پرتاب زیرمداری داشته باشیم، افزود: طرح های دیگری هم در این سند اشاره شده از جمله پرتاب برخی ماهواره ها که تا سال 1404 باید به مدار 36 هزار کیلومتر پرتاب شود.

رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم،تحقیقات و فناوری با بیان اینکه طرح هایی که در سند اشاره شده از جمله طرح های فضا و هم هوا متوقف است، گفت: طرح های قبلی پژوهشکده سامانه های فضانوردی یا همان پژوهشگاه هوا فضای فعلی با دانشگاه های شریف و امیر کبیر درباره بخش هایی از پرتاب موجود زنده، متوقف است.
 
اُمی با بیان اینکه توقف پژوهش، خسارت های معنوی زیان باری برای کشور خواهد داشت، گفت: در آغاز فعالیت در پژوهشگاه هوافضا بودجه اندکی داشتیم که برای بودجه جاری هم کافی نبود که با تلاش ها، بودجه جاری ما در سال 95 برقرار شد امّا فعلاً بودجه پژوهش نداریم ولی سازمان مدیریت قول هایی را در این باره داده است.
 
در ادامه رئیس سازمان فضایی ایران گفت: برخی طرح های بزرگ به حجم زیاد پول و تخصص نیاز دارد و انجام همه با هم کار سختی است.
 
بهرامی افزود: مشکل در این زمینه فقط پول نیست بلکه باید زیرساخت های طرح ها هم فراهم باشد.
 
در ادامه رئیس پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم،تحقیقات و فناوری گفت: در موقع تصویب سند جامع توسعه هوا و فضا باید کارشناسان اقتصادی حضور می داشتند و بررسی می کردند که آیا اعتبارات طرح های مندرج در این سند قابل تأمین است یا خیر؟
 
اُمی ادامه داد: این نقص بود به همین علت دولت ها نمی توانند اعتبارات را برای اجرای اهداف سند تأمین کنند.
 
وی افزود: با توجه به وضعیت فعلی اهداف مندرج در سند توسعه هوافضا در افق سال 1404 محقق نمی شود.
 
رئیس سازمان فضایی ایران هم گفت: غیر از ماهواره سازی فعالیت های زیادی در زمینه فناوری فضایی داریم از جمله اینکه فعالیت های دریافت و ارسال ماهواره ای که در ماهدشت قرار دارد.
 
بهرامی افزود: همچنین در حال ساخت مرکز داده های فضایی هستیم که در بهار سال آینده راه اندازی می شود.
 
وی گفت: کاری در سازمان فضایی تعطیل نشده است و دکتری برخی از رشته های فضایی را خودمان تربییت می کنیم و دانشجویان ما با انگیزه هستند.
 
بهرامی افزود: اینکه مقام معظم رهبری به فناوری هوا و فضا توجه دارند برای ما قوت قلب است و انرژی می گیریم.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد:حجم بودجه تخصصی، توانمندی، توان مدیریت و زیرساخت های کشورمان در زمینه هوا فضا سرعتی را برای ما تعریف می کند امّا هیچ گاه ناامید نمی شویم.
 
وی با بیان اینکه در پی تأمین ماهواره سنجشی و مخابراتی در کوتاه مدت از خارج از کشور هستیم، افزود: ماهواره سنجش پس از تحویل حدود 5 تا 6 سال و ماهواره مخابراتی هم پس از تحویل حدود 15 تا 18 سال کار می کنند.
 
بهرامی گفت: قراردادها در هر صورت انتقال فناوری هم دارند. وی با اشاره به اینکه اکنون عضو سازمان همکاری فضایی آسیا و اقیانوسیه هستیم، افزود: در 2 سال اخیر ریاست آن را بر عهده داریم و سال آینده جلسه این سازمان در تهران تشکیل خواهد شد.
 
رئیس سازمان فضایی ایران اضافه کرد: در طرح های متعدد سازمان همکاری فضایی آسیا و اقیانوسیه مشارکت داریم.
 
بهرامی در پاسخ به این پرسش که برنامه های فضایی در برنامه ششم توسعه چه سهمی دارند؟ گفت: تقریباً‌ همه طرح هایی را که مد نظر داریم در این برنامه دیده و این طرح ها در قالب طرح های اقتصادی مقاومتی تعریف شده است.
 
وی افزود: نگران نیستم که حتماً به همة اهداف سند جامع توسعه هوافضای کشور برسیم بلکه این سند به ما حرکت و جهت داده است.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه امیدواریم که طرح پرتاب انسان به فضا هم شکل بگیرد،‌ اضافه کرد: برنامه ای در حال تدوین داریم تا آن را به شورای عالی فضایی ارائه و در این صورت شاید برنامه ای را برای کاووش های فضایی تدوین کنیم.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • پانته آ ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    ماهواره شریف 2 ساله برای پرتاب به گفته رئیس این دانشگاه تحویل سازمان فضایی شده شما قراره دو تا سه سال آینده آنهم بعد از چهار سال مدیریت ماهواره ای رو بسازی که قبلا ساخته شده!!؟....شما چند ده میلیارد تومن پول ساخت 5 تا میکرو ماهواره رو نداری چطور می خواهید به خاجری ها سفارش ساخت و پرتاب ماهواره های مخابراتی و سنجشی رو بدی بدون پول!؟؟ فرانسونی ها 500 تا یک میلیارد دلار هزینه ساخت و پرتاب ماهواره های رادیو تلویزیونیشون هست! یعنی دو سه هزار میلیارد تومن به پول ایران!!...
  • ناصر ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    پروژه های خط شکن فضایی ماهواره بر سیمرغ به عنوان اولین پرتاب گر ماهواره نیمه حرفه ای و بعد قائم به عنوان پرتاب گر ماهواره حرفه ای در کنار ماهواره های طلوع پارس و قائم بودن....که مدتها بلکه سالهاست هیچ خبری ازشون نیست......این میکرو ماهواره های شریف و ناهید مربوط به فاز آزمایشی هست که اصلا پرتاب اونها توجیه دیگه نداره...
  • ارشد مکانیک ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    برای بنده جای سواله بودجه تحقیقاتی و پژوهشی وزارت علوم دقیقا کجا داره خرج میشه چون هیچ پیشرفتی در صنایع هوایی فضایی میکرو الکترونیک دیده نمیشه!!؟؟؟ چه طور برنامه های فضایی کشور لنگ بیست سی میلیارد تومن هستن وقتی که 3000 میلیارد تومن بودجه برای پروژه های توسعه ای در بخش علمی هر سال حداقل روی کاغذ داده میشه! پروژه های خط شکن فضایی ماهواره بر سیمرغ به عنوان اولین پرتاب گر ماهواره نیمه حرفه ای و بعد قائم به عنوان پرتاب گر ماهواره حرفه ای در کنار ماهواره های طلوع پارس و قائم بودن....که مدتها بلکه سالهاست هیچ خبری ازشون نیست......این میکرو ماهواره های شریف و ناهید مربوط به فاز آزمایشی هست که اصلا پرتاب اونها توجیه دیگه نداره...
  • مسعود ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    ماهواره شریف ست که پنج سال پیش دانشجوهای بیچاره دانشگاه شریف ساختنش پنجاه بار وعده ساختش داده شد بعد هم اسمش تغیرر کرد گذاشتنش دوستی الان هم این جفنگیات رو میگن مشرق نامردی منتشر نکنی
  • ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    چرا معتدل کند کاری که ناراحت کند کدخدا را؟
  • حسین ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    ببینید یک سری مسائل هست که سنت الهی و اصلا جزو قواعد افرینش هست و از دیدگاه یک بی‌ دین و اتئیست هم که نگاه کنیم یک سری قواعد و مسائل هست که قاعده فیزیک و اصول تغییر ناپذیر محسوب می‌شه. یکی‌ از اینها که ما معنیش را نفهمیدیم یا توجه نمی‌کنیم نظم هست ، انقدر مهم هست که حضرت علی‌ (ع) دو توصیه میکنه یکیش نظم هست . نظم یعنی‌ اینکه هر کس و هر چیزی بر حسب تخصص و قابلیتهایی که داره سر جای خودش قرار بگیره ، همونطور که وسائل بر حسب قابلیتها و خصوصیات باید سر جای خودشون باشن ، افراد هم بر حسب ویژگیها و خصوصیت باید سر جای خودشون باشه ، کشورهای غربی بعد از انقلاب صنعتی به این نتیجه رسیدن که افراد بر حسب تخصص پست و مسئولیت متناسب با اون تخصص و ویژگیها داشته باشن ، خوب کاری نداریم که این ایدئولوژی و تفکرش چی‌ هست ، بر حسب سنت الهی و قاعده و قانون افرینش اینها پیشرفت می‌کنن ، البته این غربی‌ها میان به بعضی‌ از ماها اینطور میفهمونن و (دروغ) میگن که ایدئولوژی و سکولاریسم ما باعث پیشرفتمون شده در صورتی‌ که این دروغ محض هست و تنها دلیل پیشرفت اونها نظم و بی‌ تعارف بودن و جدی بودن بر قواعد و اصول هست که اتفاقا این اسلامی ترین توصیه و قانون الهی و دستور ائمه (ع) هست. ما هیچ وقت پیشرفت نمی‌کنیم و به اون نقطه آرمانی نمیرسیم مگر اینکه مشکل اساسی‌ را حل کنیم ، افراد بر حسب تخصص که دارند پست بگیرند یعنی‌ ملاکهایی مثل پارتی بازی و آشنایی و... نابود بشن و جاش تخصص و اصول بسیار محکم و بدون تعارف بیاد ، همونطور که مسول در یک کشور غربی همراه با این که متخصص و ورزیده باشه باید به اصول سکولار پایبند باشه خوب ما هم بر حسب ایدئولوژی و آرمانهای دیدنی و ملی‌‌‌مون افرادی را در مسولیتها بگذریم که تخصص بسیار بالا و همینطور تعهد و پایبند به ایدئولوژی دینی و ملی‌ ایران که جمهوری اسلامی هست باشند. اصلا مردم به رهبری امام خمینی انقلاب کردند که همین اتفاق بیفته و مقام معظم رهبری مدام در بحث خواص و ویژگیهای خواص بر این مطلی ناکید دارند. درضمن میدونم که خیلیهاتون این نظر را که می‌خونید می‌خندید چون وضعیت فعلی‌ با این خیلی‌ تفاوت داره خوب و این رویایی و شعاری به نظر میاد که همین مصیبته که مسئله‌ای که دیگر کشورها اون را اجرا کردند برای ما شعاری و غیر عملی‌ به نظر بیاد ، باید شروع کنیم اول هم باید از خودمون شروع کنیم.
  • ناشناس ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    پس از تعطیلی هسته ای حالا نوبت به تعطیلی هوا فضا رسیده است
  • مهدی ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    سلام. ماهواره دانشگاه علم و صنعت اول اسمش ظفر بود. بعد اول دولت اسمش عوض شد. شد تدبیر. بعد گفتن تا آخر اونسال (93) پرتاب میشه. بعد سایتای خارجی نوشتن یکی دو تا ماهواره حین پرتاب رفته قاطی باقالیا. حالا باز این آقای رییس گفتن ماهواره علم و صنعت به اسم ظفر انشالا به زودی ساخته میشه. ما کم حافظه هستیم ولی جلبک که نیستیم. انشالا منتشر بشه
  • ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    افق1404 در مورد هواپیماهای مسافربری چی گفته ؟ نه سال مونده
  • ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    برای خرید از خارج پول دارید برای تحقیق داخلی نه؟!!!
  • ناشناس ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    امان از کسانی که چشم امیدشون کدخدا و غرب است .
  • ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    از این دولت کدخدا شناس توقع پیشزفت بیهوده است
  • ۰۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    شما آمریکارو کدخدا میدونی؟! یعنی شیطان خداتونه؟
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    ما منتظریم که دومین میمون را به فضا بفرستند.دولت کم کاری نکند.به فکر میمون بیچاره باشد
  • بی نام ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    یکی از مصادیق نفوذ که البته مسبوق به سابقه است، جلوگیری یا کُند کردن سرعت رشد و پیشرفت یک کشور توسط مدیران و افراد همان کشور به بهانه های به ظاهر موجه. جالبه کشور ایتالیا با وجود مشکلات فراوان اقتصادی، نه تنها سرمایه گذاری بر روی صنایع فضایی را کم نکرده بلکه افزایش هم داده است و هم اکنون جزء 3 کشور اول در زمینه تولید پیشرانه ماهواره برهاست.
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    یعنی سالی 100 میلیارد تومن بودجه سالانه سازمان فضایی رو هم نمی تونید تامین کنید تا 1400!؟؟؟ خجالت آوره شما چطوری دارید میلیارد میلیارد دلاری با خارجی ها در نفت گاز صنایع هوایی و..قرار داد می بندید!؟؟؟
  • ۱۶:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    خیر. اگر مسلمان باشید امکان ندارد آن مسیری که غرب طی کرده را پیشرفت بدانید. امکان ندارد پیشرفت ماشینها را مساوی پیشرفت بشر تلقی کنید. متاسفانه جامعه ما بشدت سکولار است و فقط نقاب مذهب دارد. حتی مسوولان ما هم عمیقا سکولار هستند.
  • ممدوح ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    چیزی به پایان سند بیست ساله نمانده ما الان واقعا چیکار کردیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۳۰
    0 0
    چه فایده هیچکدوم از ماهوارهایی که می سازیم به یک چیز بدردبخور تبدیل نمیسه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس