حاج سعید صادقی برای من ترکیبی از حاج کاظم و عباس در فیلم آژانس شیشه‌ای است. یعنی همانقدر شبیه حاج کاظم است که بخواهد به دنبال حق مظلومان برود و مظلومیت آنها را فریاد کند همانقدر هم شبیه عباس است که خود مظلوم واقع می‌شود و به اصطلاح شبیه گوشت قربانی میان میدان باقی می‌ماند و در جامعه امروز مظلوم واقع می‌شود.

گروه جهاد و مقاومت مشرق - مستند «چشم جنگ» به کارگردانی مشترک یوسف حاتمی‌کیا و مهدی برجیان و تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا فیلمی مستند از زندگی سعید صادقی است.
 
سعید صادقی که از عکاسان 8 سال دفاع مقدس است تصمیم می‌گیرد پس از سال‌ها افراد درون عکس‌های خود را بیابد و مستند چشم جنگ گوشه‌هایی از این تصمیم سعید صادقی را به تصویر می‌کشد.
 
پس از برگزاری مراسم رونمایی از این فیلم اکران آن در گروه هنر و تجربه در حال انجام است. در همین زمینه در حاشیه مراسم رونمایی از فیلم مستند چشم جنگ گفت‌وگویی با سهیل کریمی، کارگردان و مستندساز نام‌آشنای سینما و تلویزیون ترتیب دادیم و نظر او را درباره چشم جنگ جویا شدیم.
 
سهیل کریمی ابتدا شخصیت خاص سعید صادقی را مورد توجه قرار داد و گفت: مستند چشم جنگ مستندی خوب و ستودنی بود، چراکه در مرحله اول توانسته بود سوژه خوبی را برای خود در نظر بگیرد. بالاخره پس از مدت‌ها کسی پیدا شد که سراغ سعید صادقی رفت که جنس خاصی دارد و حتی میان سایر عکاسان جنگ نیز شخصیت ویژه‌ای دارد.
 
حاج سعید صادقی برای من ترکیبی از حاج کاظم و عباس در فیلم آژانس شیشه‌ای است. یعنی همانقدر شبیه حاج کاظم است که بخواهد به دنبال حق مظلومان برود و مظلومیت آنها را فریاد کند همانقدر هم شبیه عباس است که خود مظلوم واقع می‌شود و به اصطلاح شبیه گوشت قربانی میان میدان باقی می‌ماند و در جامعه امروز مظلوم واقع می‌شود.
 
وی در ادامه با تمجید از انتخاب چنین سوژه‌ای تصریح کرد: حقیقتاً افرادی متعهد و دلسوز می‌توانستند سوژه‌ای به این خوبی را انتخاب کنند و خدا را شاکرم که هم یوسف حاتمی‌کیا و هم مهدی برجیان بخوبی از پس رسالت این مستند برآمدند. اینکه سازندگان چندین سال برای ساخت این کار حوصله کردند و به شهرهای مختلفی هم سفر کردند باعث شد این کار پرداخت خوبی داشته باشد. این مستندساز در تشریح دلایل جذابیت مستند چشم جنگ تصریح کرد: چشم جنگ مستند پرتره‌ای بود که چون داستان هم برای آن در نظر گرفته شده جذابیت بسیار زیادی را برای مخاطبان ایجاد می‌کند.  
 
سهیل کریمی با وجود تمجید از فرم و محتوای این مستند در ادامه به انتقاد از برخی جنبه‌های تکنیکی موجود در این مستند پرداخت و گفت: این مستند با وجود آنکه در محتوا و فرم خوب و قابل ستایش است اما از حیث تکنیک دچار برخی نقاط ضعف است و می‌توان ایرادات خاصی در این زمینه یافت.  این مستندساز نام‌آشنای کشور در تشریح انتقادات تکنیکی خود افزود: البته این نظر شخصی من است که به نظر من از حیث تکنیکی در بعضی جنبه‌ها می‌توان نقایصی را مشاهده کرد. در برخی صحنه‌ها از حیث برخی مسائل فنی مثل کلوین یا بالانس بودن رنگ‌ها ایراداتی وجود داشت. واضح است که این موضوع زمان تولید فیلم رخ داده و ناشی از تعدد دوربین‌هاست و شاید می‌شد از آن هنگام تدوین جلوگیری کرد. 
 
وی کادرها را یکی دیگر از نقاط ضعف این مستند دانست و گفت: کادرها هم قدری دچار اشکال بود و بویژه در سکانس‌هایی که با لنز تله و بسته که تصویربرداری صورت گرفته بود می‌توانستیم به وضوح متوجه این ایرادات شویم، چراکه سوژه از قاب بیرون می‌زد.  کریمی در انتها گفت: با وجودی که می‌توانیم برخی ایرادات شکلی اینچنینی را مطرح کنیم باید توجه داشته باشیم سوژه روی فرم سوار بود و خیلی از اوقات حس نمی‌شد برخی تکنیک‌ها رعایت نشده است، چراکه سوژه بسیار خوب و قابل تأمل بود و همین نقطه قوت مستند باعث می‌شود ایرادات شکلی دیده نشود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس