کد خبر 652265
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۲۳

به نظر می رسد روحانی که مانند بسیاری دیگر از شعارهایش، دیرهنگام و البته ۶ ماه مانده به انتخابات، به یاد زنان افتاده است، در روزهای پیش رو اقدامات و البته سخنان بیشتری برای جلب نظر جامعه زنان کشور مطرح کند.

به گزارش مشرق، نخستین روز آبان بود که رئیس جمهور در همایش روز ملی روستا و عشایر به یکباره به انتقاد از وضع بیکاری در جامعه پرداخت و با اشاره به اینکه «باید همه به فکر معضل اساسی کشور یعنی عدم اشتغال و بیکاری نسل جوان و تحصیلکرده به ویژه زنان و دختران باشیم»، گفت: «آمار بیکاری دختران و زنان بیشتر از مردان است لذا ما باید به فکر اشتغال باشیم، پیشنهاد بدهیم، انتقاد کنیم و به جای حرف‌های صد مَن یک غاز که هیچ ارزشی ندارد، برای رفع بیکاری تلاش کنیم.» همان روز دغدغه مندی روحانی برای اشتغال زنان، در حالیکه اصلی زندگی بر دوش مردان است، تعجب برانگیز شد؛ اما تنها یک روز بعد رئیس جمهور این بار در جمع مردم اراک شعار از «حقوق زنان» داد و باز هم از بالا رفتن آمار بیکاری در این قشر از جامعه ابراز نگرانی کرد تا شائبه ها نسبت به چرایی چنین رویکردی از سوی رئیس جمهور تقویت شود.

در همان ایام بحث برکنار برخی وزیران محلی برای حدس و گمان رسانه ها شد تا از احتمال حضور زنان در آرایش جدید کابینه  سخن بگویند و عده ای بر این باور بودند که قطعا یکی از سه وزیر از بانوان خواهد بود. تا جائیکه نمایندگان زن مجلس دهم در نامه ای به رئیس جمهور خواستار الزامی کردن انتخاب مدیران ارشد وزارتخانه‌ها از میان زنان توانمند کشور در آستانه ترمیم کابینه شدند.

در قسمتی از این نامه به وعده‌های روحانی درباره زنان اشاره شده و آمده بود: «فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با یادآوری آنچه که حضرتعالی در موقع انتخابات به آن اشاره کرده و نقش زنان را در ساختار قدرت الزامی دانسته‌اید لازم می‌داند در این برهه حساس و در آستانه انتخابات که به ترمیم کابینه روی آورده‌اید با الزامی ساختن انتخاب معاونت‌ها و مدیران ارشد وزارتخانه‌ها از میان زنان توانمند کشور بارقه امید را در دل آنان ایجاد کرده و یکی از مطالبات بحق حوزه زنان را جامه عمل بپوشانید.»

در همان ایام زنان فعال در شبکه‌های اجتماعی نیز با ایجاد هشتک «#نه_به_کابینه_مردانه_اعتدال»، پیگیر تحقق مطالباتشان از سوی روحانی شدند. اقدامی که نشان داد روحانی موج خوبی را برای سواری در آستانه انتخابات ۹۶ برگزیده است.

در نهایت اما این در خواست ها تاثیری در تصمیم رئیس جمهور نداشت و او با معرفی رضا صالحی امیری، مسعود سلطانی فر و فخرالدین دانش آشتیانی چشم خود را بر این مطالبه بانوان بست. همچنانکه در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز شعار تشکیل وزارت خانه زنان سر داده بود اما حتی یک زن هم در میان وزرای کابینه یازدهم دیده نمی شود.

اما روحانی که مدتی است رویکرد انتخاباتی سخنان و اقداماتش تقویت شده است گویا تصمیم گرفته است بانوان را بر سر مشاغل قبلی وزرای جدید خود بیاورد. او روز گذشته در حکمی زهرا احمدی پور را به عنوان رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منصوب کرد. سمتی که پیش از این ریاستش را سلطانی فر وزیر جدید ورزش و جوانان برعهده داشت.

احمدی پور دانش آموخته جغرافیای سیاسی در مقطع دکترا و جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری در مقطع کارشناسی ارشد است. مدیرکلی دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور در دوره اصلاحات و دولت کنونی و معاونت ورزش بانوان سازمان تربیت بدنی مسئولیت های پیشین این عضو جدید کابینه است.

با نگاهی به سوابق احمدی پور می توان نتیجه گرفت که وی هیچ تخصصی در منصب جدیدش در حوزه گردشگری، جذب توریسم، حراست از اماکن تاریخی و ... ندارد و  همین موضوع تبلیغاتی بودن تصمیم رئیس جمهور با هدف جلب نظر بانوان را تقویت می کند.

در همین فضا گفته می شود، یک بانوی دیگر هم قرار است به زودی با حکم روحانی به ساختمان کتابخانه ملی برود و ریاست آنرا از صالحی امیری تحویل بگیرد.

حال در برابر ۱۸ وزیر مرد، تنها سه معاون زن در کابینه یازدهم وجود دارد این درحالی است که روحانی در ۱۱ اردیبهشت ۹۲ گفته بود: «دولت آینده، دولت فرصت برابر زنان و مردان خواهد بود و زنان باید دارای حقوق و فرصت‌های برابری در کنار مردان باشند.» روحانی در همان ایام این را هم گفته بود که «عدالت به معنای فرصت برابر در فعالیت‌های علمی، اجتماعی و سیاسی است و دولت تدبیر و امید این برابری را بین مردان و زنان برقرار می‌کند.»

به نظر می رسد روحانی که مانند بسیاری دیگر از شعارهایش، دیرهنگام و البته ۶ ماه مانده به انتخابات، به یاد زنان افتاده است، در روزهای پیش رو اقدامات و البته سخنان بیشتری برای جلب نظر جامعه زنان کشور مطرح کند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس