هیلاری کلینتون نماینده رادیکالیسم دموکرات علیه ملت ایران است که مهم‌ترین اصل حاکم بر رفتارهای آن حمایت بی‌چون و چرا، حداکثری و متعصبانه از اسرائیل است.

به گزارش مشرق؛ مهدی محمدی در سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز در واکنش به طرح هیلاری کلینتون برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه، آن را سرآغازی برای وقوع جنگ جهانی سوم خواند و نوشت:
 
چندی پیش آقای روحانی گفت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از دید وی رقابت میان بد و بدتر است. اگرچه او وارد مصادیق نشد اما می‌توان حدس زد روحانی و تیمش، هیلاری کلینتون را بد و دونالد ترامپ را بدتر می‌دانند. در این باره البته اختلاف‌نظرهای فراوانی وجود دارد طوری که می‌توان گفت بخش اعظم نخبگان آشنا با حوزه سیاست خارجی و دست‌اندرکاران سیاست‌گذاری امنیت ملی کشور به احتمال بسیار زیاد با روحانی موافق نیستند.
 
هیلاری کلینتون نماینده رادیکالیسم دموکرات علیه ملت ایران است که مهم‌ترین اصل حاکم بر رفتارهای آن حمایت بی‌چون و چرا، حداکثری و متعصبانه از اسرائیل است. در میان برنامه‌های او نیز آنچه از همه چشمگیرتر است، تلاشی است که وعده داده برای احیای برتری منطقه‌ای اسرائیل از جمله از طریق بدل کردن اعراب به اقمار همیشگی آن، انجام خواهد داد.
 
اگر تنها یک تفاوت کوچک میان کلینتون و اوباما وجود داشته باشد مربوط به این است که هیلاری عقیده دارد آمریکا باید گام‌هایی جدی برای تقویت اعراب در مقابل ایران بردارد بویژه حالا که سعودی تقریبا تمام مرزها و ملاحظات پیشین در شراکت با اسرائیل و بدل شدن به «ابزار منطقه‌ای آمریکا برای مهار ایران» را کنار گذاشته و برای ضربه زدن به ایران چنان حریص است که منابع خود را تا مرز ورشکستگی هدر داده است.
 
روی کار آمدن کلینتون بی‌شک به تشدید تنش‌های منطقه‌ای و شتابان‌تر شدن روند تشکیل جبهه مشترک سعودی- اسرائیل علیه همه کشورهای منطقه بویژه ایران خواهد انجامید و وضعیت ژئوپلیتیکی غرب آسیا را از اینکه هست بسیار وخیم‌تر خواهد کرد.
 
همین حالا مهم‌ترین سرچشمه ضربات جدیدی که هیلاری کلینتون دریافت می‌کند فردی است به نام هما عابدین که اگرچه ظاهرا هندی-پاکستانی معرفی می‌شود اما در واقع یک سعودی است که کلینتون بشدت به او وابسته است و حتی به قیمت وارد آمدن خسارت بی‌سابقه به کمپینش حاضر نیست او را از خود دور کند.
 
علاوه بر این، کلینتون نماینده آن دسته از سیاستمداران آمریکایی است که خود را معمار استراتژی‌تحریم می‌دانند و به کارآیی آن در پیشبرد سیاست‌های بین‌المللی آمریکا باور دارند. درباره ایران نیز تردیدی نیست که رژیم جنایتکارانه و بی‌سابقه تحریم‌ها بیش و پیش از هر کس دیگر توسط تیم کلینتون در وزارت خارجه آمریکا طراحی و اعمال شد و کسانی که پس از او آمدند چیز چندانی بر این بنای منحوس نیفزودند. اکنون کار از این هم فراتر رفته است. موسسه رند که ارتباطاتی عمیق با تیم کلینتون دارد اخیرا نسخه‌ای از یک راهبرد جدید را عرضه کرده که تحریم را با دیگر ابزارهای قدرت ملی آمریکا از جمله عملیات اطلاعاتی، حمله سایبری، تهدید نظامی، فشار روانی و رسانه‌ای، هجمه دیپلماتیک و... مخلوط می‌کند و ماحصل آن راهبرد جدیدی است که «استراتژی اعمال فشار» (P2C: The power to coerce) نامیده می‌شود. در این راهبرد جدید- که اجرای آن اولویت تیم کلینتون در قبال ایران خواهد بود- همه ابزارهای قدرت ملی آمریکا بدل به ابزار جنگ علیه ایران می‌شود و بی‌سابقه‌ترین رویارویی میان ایران و آمریکا شکل خواهد گرفت.
 
همه اینها را باید در کنار اراده‌ای قرار داد که تیم کلینتون برای استفاده حداکثری از ابزارهای خصمانه نهفته در برجام علیه ایران دارد. دولت اوباما در استفاده از بخش‌های مربوط به دسترسی و بازرسی و همچنین اعمال معیارهای سختگیرانه درباره روند رسیدن به «ارزیابی گسترده‌تر» (BC) درباره برنامه هسته‌ای ایران احتیاط کرد، چرا که نمی‌خواست دستاوردهای سیاسی ناشی از برجام را به سرعت به خطر بیندازد. تیم هیلاری با این پیش‌فرض سر کار می‌آید که دولت روحانی در ایران تحت هیچ شرایطی از برجام خارج نخواهد شد، بنابراین آمریکا باید برجام را هم به بخشی از راهبرد P2C  تبدیل کند.
 
همه این شواهد به ما می‌گوید هیلاری بسیار تندروتر از آن است که به نظر می‌رسد. یک جنبه دیگر این موضوع که هنوز به آن نپرداخته‌ایم اراده بسیار روشن او برای مداخله در امور داخلی ایران از طریق تقویت نخبگان سیاسی غربگرا و جامعه مدنی هوادار آمریکاست که وظیفه آن  ایجاد پیوند سیستماتیک میان بخش‌های سازمان‌یافته جامعه ایرانی با غرب و تبدیل کردن آنها به موتور محرکه تغییر و مجری عملیات براندازانه در ایران خواهد بود. می‌دانیم که این شبکه به ظاهر مدنی، در واقع ابزاری در دست آمریکا خواهد بود تا وقتی که اگر زمانی اراده کرد وارد رویارویی مستقیم با ایران شود، آن را به سرعت بدل به «میلیشیا» و «تجربه عراق» را تکرار کند.
 
اگرچه می‌توان هر یک از موارد بالا را تا حد قابل توجهی بسط داد ولی هیچ‌یک از آنها به این اندازه مهم نیست که هیلاری کلینتون خطرناک‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا از این حیث است که روی کار آمدن او به احتمال بسیار زیاد به وقوع یک جنگ بسیار بزرگ- به تعبیر جان کری «جنگ سوم جهانی»- در غرب آسیا خواهد انجامید.
 
تیم کلینتون (تا جایی که آنها را می‌شناسیم) این موضوع را روشن کرده‌اند که هدف نهایی آنها در منطقه بازتعریف نقشه سیاسی و ترسیم مجدد مرزهای برخی کشورها از جمله عراق و سوریه است و گام نخست برای رسیدن به این هدف را نیز ایجاد منطقه امن و برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه می‌دانند. این ایده‌ای است که اوباما هم چندین بار برای اجرای آن خیز برداشته اما واقعیت‌های میدانی در لحظات آخر آن را از ورود به این ورطه هولناک بازداشته است. هیلاری به صراحت وعده داده در صورت ورود به کاخ سفید منطقه پرواز ممنوع را در سوریه برقرار خواهد کرد. برقراری چنین مکانیسمی در حلب- اگر واقعا از سوی آمریکا با جدیت اجرا شود- به وقوع مهیب‌ترین جنگی در منطقه خواهد انجامید که تاریخ به خاطر دارد. نه ایران، نه دولت سوریه و نه حتی روس‌ها چنین مداخله‌ای را نخواهند پذیرفت و بویژه حالا که در آستانه یک پیروزی تاریخی در سوریه قرار دارند، به اعمال هر نوع مکانیسم پرواز ممنوع بی‌اعتنایی خواهند کرد. در این صورت وقوع برخورد میان آمریکا و متحدان سوریه قطعی است و وقتی چنین برخوردی رخ بدهد دیگر روشن نیست پای چه بازیگران دیگری به منازعه بازخواهد شد، دامنه بحران تا کجا رشد خواهد کرد و ابعاد درگیری چقدر شدید خواهد شد.
 
اگر از همه موارد دیگر صرف‌نظر کنیم، هیلاری کلینتون را به همین یک دلیل می‌توان «رئیس‌جمهور جنگ» نامید. او کمپین خود را به گونه‌ای پیش برده که مجبور به مداخله در منطقه خواهد بود و این مداخله با هر سناریویی که رخ دهد، رویارویی اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. رویارویی هم با هر شدتی که آغاز شود، دیگر نمی‌توان ابعاد آن را کنترل کرد و کار به سرعت به جنگ تمام‌عیار خواهد کشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 58
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 27
  • ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    به کوری چشم مشرق
  • حجت اله ۰۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    با تشکر از نگارنده مقاله که دغدغه هایشان برای کشور و نیز بشریت ستودنی است .اما یک نکته را هم از طرف دیگر باید بخاطر اورد .بسم الله الرحمن الرحیم .و مکرو و مکرالله والله خیرالماکرین.صدق الله العلی العظیم
  • ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    سگ زرد برادر شغال است
  • مرد ایرانی ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    1 0
    هیلاری کیلینتون برای امنیت جهانی فوق العاده خطرناکتر است!! باز هم به ترامپ که می خواهد روابط صلح جویانه با روسیه ایجاد کند که نتیجه مثبتی در خاورمیانه خواهد داشت!!
  • ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    فرق چندانی نیست . هرکدام که باشند فشار برایران افزایش خواهد یافت . اما شاید کلینتون برای ایران مناسب تر باشد . حد اقل او برجام را پاره نخواهد ساخت .. محاصره دیپلماتیک کلینتون بهتر از حمله مستقیم ترامپ است .
  • ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    ریس جمهور آینده آمریکا با ایران وارد جنگ می شود چرا که فتنه گران در داخل شکست سنگینی را متحمل می شوند و امریکا از دست گرفتن قدرت و بازگشتن آنان نا امید می شود
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    این تحلیل هم مثل سایر تحلیل های ایشان غلط است و برعکس از آب در خواهد آمد هیلاری کلینتون اگر می خواست جنگ راه بیاندازد شخصی مانند تیم کین را که از دموکراتهای معتدل و طرفدار سرسخت برجام است و نامه مشهور سناتورها در حمایت از برجام را امضا کرد به عنوان معاون اول خود انتخاب نمی کرد. رویکرد کلینتون جنگ نرم و نفوذ است نه جنگ سخت
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    این عفریته آخرین میخ تابوت آمریکای را می کوبد.
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    طبق پیش بینی های تاریخی جنگ جهانی سوم از سال ۲۰۱۸ آغاز و تا سال ۲۰۲۳ ادامه پیدا خواهد کرد... بسیاری از ملت ها چه قوی و چه ضعیف نابود خواهند شد .. تنها قسمت اندکی از ملت ها از این جنگ خانمان سوز سالم در خواهند آمد.
  • علی ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    زیاد روی روسیه حساب نکنید! کشوری با اقتصاد متزلزل هیچگاه بخاطر اسد وارد منازعه ایی جهانی نخواهد شد!! متآسفانه عده ایی در داخل ایران، روسیه شده کعبه آمال و آرزوهاشون!!!
  • یاسر ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    یک گلوله در ایران بر علیه ارزشهای انقلاب اسلامی شلیک شود، یکنفر از غربزده های داخلی اعم از دانشگاهی و حوزوی و غیره باقی نمی مانند که آینده خیانت باری را ترسیم کنند. تجربه فتنه 88 تجربه بسیار گرانبهاییست که به مومنان آموخت که در صورت تکرار، اسیر کف خیابان نشوند و مستقیم به ویلاها و کاخهای شیشه ای طراحان وطنفروش حمله نمایند.
  • آزاده ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    ترامپ بد است و هیلاری بدتر . ترامپ فقط هیاهو زیاد دارد اما هیلاری خاورمیانه را به آتش میکشد. خدا کنه رای نیاورد
  • ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    حد اقل او برجام را پاره نخواهد ساخت!!!!
  • ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    انتخاب تیم کین به عنوان معاون اول سر جای خود. در ابنجا تاکید نویسنده سرمقاله بر موضوع ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه است که نتیجه ای جز جنگی بسیار گسترده نخواهد داشت
  • محمدرضا ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    ملت ما اگر از درون دچار لغزش نشه که دشمن برای انتخابات 96 سخت داره تلاش میکنه که این طور بشه، بدونه شک بزرگترین تهدیدها برای ما تبدیل به بهترین فرصتها خواهد شد. انشاالله. وَ قَدْ مَکَرُوا مَکْرَهُمْ‌ وَ عِنْدَ اللَّهِ‌ مَکْرُهُمْ‌ وَ إِنْ‌ کَانَ‌ مَکْرُهُمْ‌ لِتَزُولَ‌ مِنْهُ‌ الْجِبَالُ‌ آنها نهایت مکر (و نیرنگ) خود را به کار زدند؛ و همه مکرها (و توطئه‌هایشان) نزد خدا آشکار است، هر چند مکرشان چنان باشد که کوه‌ها را از جا برکند!
  • رسول ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    چیزی که زدی جنسش خوب بوده داداششششششششششش
  • ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    ترامپ بشه برای ما بهتره چون خیلی احمقه
  • ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    این پیش بینیها ازکجای تاریخ در میاد.منبعش کجاست معلوم نیست
  • ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    خبر از موضوع مراسم شیطانپرستی وی و پدستا، مسئول ستاد وی، و همینطور مراسم تجاوز جنسی آنها به دختران و پسران زیر ۱۱ سال که حتما دارید!!! انوقت، اون الاغ میگه به کوری چشم مشرق؟!!!؟
  • نادر ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    زن جنگ جهانی را بندازه؟ اگه میگفتی اردوغان شاید قابل قبول تر بود.
  • ۱۰:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    ین عفریته آخرین میخ تابوت آمریکای را می کوبد
  • ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    چشم خودت کور
  • ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    بسیاری از تحلیلهای ایشان را مطالعه کرده‌ام. به نظرم بسیار واقع گرایانه تحلیل می‌کنند که ناشی از شناخت صحیح دوست و دشمن و درصد غلظت آن است. در مورد اینکه منطقه پرواز ممنوع چه تبعاتی داره، با ایشان موافقم. در مورد خانم هیلاری کلینگتون، کلا موجود مارموزیست اما میزان خریت اون رو نمیدونم.
  • محمد320 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    پیامبر فرمودند: پادشاه رومیان در آخرالزمان زنی است...
  • ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    فکر می کنم زیادی مهیب جلوه اش دادین
  • ایمان ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    خاورمیانه بدون اعراب تا 3 روز دیگه
  • م-ب ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    داری میسوزی؟ میخوای آبو بریزم همونجات؟
  • اکبر ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    ترامپ ریئس جمهور می شود واز دست همه خارج است چون اقتصاد دنیا این را می خواهد وبا ایران هیچ کاری ندارد چون منافع آنها دراین است
  • ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    کم خرد.
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    مطمئن باشید آمریکا در برابر ایران اسلامی بزرگ حقیر تر و بزدل تر از آن است که رو در رو جنگ کند!
  • ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    منبع : مکاشفات کاربر محمد320
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    بر فرض پرواز ممنوع رو برقرار کرد این روسها که اهل در افتادن با امریکا نیستن و جنگی بین این دو نخواهد بود فقط روسیه قسمتی از آسمان سوریه را از دست می دهد
  • ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    کور شه چشم مشرق
  • ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    دوکلام از مادر عروس
  • سرور ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    هر دو تاشون مثل هم هستند.مثل خاله خرسه!
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    مودب باش
  • ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    درود بر شما بخاظر آیه زیبائی که آوردید. درود درود درود
  • ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    خیلی بعیده که روسیه در قبال ایجاد منطقه پرواز ممنوع هیچ واکنشی نشون نده ضمن اینکه با فرض عدم واکنش روسیه(که به نظرم بسیار بعیده)واکنش ایران و نیروهای همپیمانش قطعی به نظر میرسد
  • ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    جنگ جهانی چند ساله که شروع شده در ابعاد کوچک و نیابتی عراق و سوریه و یمن قراربودپای ایرانم بکشن وسط و این کشورارو تجزیه کنن ولی نشد دارن شکست میخورن حالا نوبت نقشه دومه کمک به ی کشور عربی قوی با پول و سلاح و نیرو تا کاریکه ی گروهک نتونست بکنه به انجام برسونن کشورهای غربی مستقیم وارد جنگ نمیشن چون اسرائیل به خطر میوفته ولی اگه ی کشور عربیه مثلاً مسلمون جنگو شرو کنه دلیلی برای حمله به اسرائیل نیست و اون کشورم مشخصه کدوم کشوره کشوری که تا حالا وارد جنگی به اون شدت نشده و رابطه خوبیم با انگلیسو اسرائیل داره کل کشورای اطرافش درگیر جنگن این یکی حتی توش بهار عربیم اتفاق نیفتاد که دلیلش مشخصه
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    به نظرم تحلیلت غلطه به این دلیل که: 1-وضعیت اقتصادی ایالات متحده(به عنوان تنها رقیب نظامی روسیه) از روسیه وخیم تر است 2-اوضاع داخلی ایالات متحده( هم از حیث افکار عمومی و هم از حیث سیاسی) اجتزه ورود این کشور را به جنگی با این گستردگی نخواهد داد 2-روسیه اگر فقط ملاحظات اقتصادی اش را در نظر می گرفت اصلا وارد چنین جنگ طولانی مدت و پرهزینه ای نمی شد در نتیجه اقتصاد روسیه به آن شدتی که فرمودید وخیم نیست
  • ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    این تحلیل هم مثل سایر تحلیل های ایشان غلط است و برعکس از آب در خواهد آمد هیلاری کلینتون اگر می خواست جنگ راه بیاندازد شخصی مانند تیم کین را که از دموکراتهای معتدل و طرفدار سرسخت برجام است و نامه مشهور سناتورها در حمایت از برجام را امضا کرد به عنوان معاون اول خود انتخاب نمی کرد. رویکرد کلینتون جنگ نرم و نفوذ است نه جنگ سخت
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    این تحلیل منطقی به نظرمی آید ، کلینتون بسیار موزی تر و خطرناک تر از ترامپ است ، به علاوه اسرائیل و عربستان طرفدار کلینتون هستند و روسیه طرفدار ترامپ است ، همین نشان می دهد که ترامپ برای ما بهتر است ، ترامپ های و هوی می کند و کاری نمی تواند انجام دهد و هیچ ضرری برای برجام ندارد و علیه ایران کاری نمی تواند انجام دهد من شخصا فکر می کنم ترامپ برای ایران بهتر است ولی خوب است مشرق تحقیق بهتر و دقیق تر انجام دهد و روشن کند که مردم ایران برای رئیس جمهور شدن چه کسی دعا کنند
  • جوان ایرانی ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • هومن ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    هیلاری کلینتون یک حرام زاده واقعی است با اون شوهر شیادش .
  • ناشناس ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    تحلیل کاملا"صحیح است در صورت ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه احتمال وقوع جنگ بین روسیه و امریکا وجود دارد.
  • ناشناس ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    ان شاءالله ترامپ پیروز خواهد شد.
  • مسعود ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    ترامپ مثل جرج بوش است فقط تهدید توخالی می کند اما هیلاری تحریمها را تشدید خواهد کرد.
  • ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۵
    0 0
    به ایرانی مقیم امریکا و اقوامتان بگین که به ترامپ رای دهند و ده میلیون رای از ایرانی ها بیاورد
  • کیان ۰۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    عزیز جان! شمایی که مثل خود آقای روحانی داری بد صحبت می کنی و از کلمات بد استفاده می کنی، یادت باشه که هیلاری کلینتون طراح و برنامه ریز تحریمها علیه ایران بوده، اگر هم یادت نیست برو مطالعه کن خیلی راحت متوجه می شی. البته بعضیها اصلا به فکر اسلام و انقلاب و حکومت اسلامی و ظهور حضرت مهدی(عج) نیستند یعنی اصلا توی این وادیها نیستند و فقط دنبال این هستند که مثلا پیشرفته بشوند که با این تفکر در آینده خوارتر و ذلیلتر هم خواهند شد. عزیز جان سعی کن از کورها نباشی، مشرق که فعلا با چشم باز داره حرکت میکنه.
  • کیان ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
    0 0
    ما مجبور به انتخاب بد یا بدتر نیستیم، ما اصلا مجبور نیستیم که به انتخابات آنها توجه کنیم. ما باید متوجه این باشیم که هر دوی آنها سیاستی ضد ایرانی و سلطه گر و استکباری دارند و هیچکدام آنها با اندیشه های اسلامی ما سنخیت ندارد و ما هم در شرایط بیچارگی نیستیم که بخواهیم به یکی از آنها پناه ببریم. هردو از هم بدتر هستند و سیاست ما سیاست استقلال آزادی جمهوری اسلامی است و لا غیر و نباید بگذاریم سیاستهای آنها در سمت و سوی اعتقادی سیاستهای ما تاثیر بگذارد.
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    خاک بر سر اصلاحطلبها که از مادر داعش دارن حمایت میکنن
  • ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    کی باید بفهمیم که برجام ما رو بیچاره کرد؟؟؟؟؟؟؟ کی؟؟؟؟
  • ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    برجام هم خودش باعث تهدید بیشتر ایرانه
  • ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    زن نه، عفریته
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    یعنی ممکن است که روسیه و آمریکا علیه یکدیگر وارد جنگ شوند! اگر در سوریه با یکدیگر درگیر شوند احتمال یک جنگ تمام عیار بین روسیه و آمریکا وجود دارد.
  • ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    الان ایرانی مقیم امریکا حق رای دارند یا نه؟ اگر بله پس چرا از ایران یارانه میگیرند؟ اگر خیر پس چرا انجا هستند؟
  • منوچهر ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    خدا کنه کیلینتون بشه رئیس جمهور
  • ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۸
    0 0
    به کوری چشم شما طرفداران پاچه خوار پوتین و روسیه هیلاری رای میاره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس