کد خبر 650914
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۳

با انتقال پادگان لشکر۶۴ ارومیه به خارج از شهر، بحث تفکیک زمین های ارتش در وسط شهر ارومیه به جنجال اساسی بین گروه ها و نهادهای ذیربط تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، پادگان لشکر ۶۴ پیاده ارومیه از یگانهای وابسته به نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که سه سال پیش با پیگیری‌های دولت گذشته، تلاش ها و همت مسئولان نزاجا و مجوز رهبر معظم انقلاب اسلامی تخلیه و یگان های آن در تیپ های زیرمجموعه خود ادغام شد.

پس از تخلیه این پادگان ۷۴ هکتاری، برخی مسئولان شورای شهر ارومیه اعلام کردند که فضای پادگان لشکر ۶۴ ارومیه به فضای مسکونی، تجاری، اداری و باغ موزه تبدیل و در این میان فقط بخش بسیار اندکی از این فضا به بخش مسکونی اختصاص می‌یابد.

در این رابطه پس از تخلیه این پادگان توسط ارتش، در پنجم آبان‌ سال ۹۲ امتداد خیابان امام(ره) بازگشایی شد و پس از آن با حصارکشی‌هایی که در اطراف آن صورت گرفت دیگر هیچ اقدام خاصی در این محوطه انجام نشده است.

از مدت زمان بازگشایی خیابان امام (ره) و انتقال لشکر ۶۴ به خارج از شهر بحث زمین های بجا مانده به محل مناقشات زیادی بین مسئولان شهر ارومیه تبدیل شده است اما اوج این تنش ها به روزهای اخیر برمی گردد.

تا جایی که در پی راه اندازی کمپینی تحت عنوان «کمپین مخالفت با تفکیک اراضی ارتش» که گفته می شود منتسب به یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی است دوباره سهم خواهی ها و مناقشات بین مسئولان اوج گرفته است.

دامنه این سهم خواهی ها با واکنش های مستقیم شهردار ارومیه و برخی افراد منتسب به نماینده مردم ارومیه در روزهای اخیر به فضای مجازی کشیده شده و موجب شده موضوع حالت جدی تری به خود گیرد.
 
جنجال برای تصرف میراث ارتش در ارومیه 

هیچ گونه تفکیکی در زمینهای ارتش صورت نگرفته است

روابط عمومی شهرداری اورمیه در پی انتشار خبرهایی در فضای مجازی در خصوص تفکیک زمین های لشکر ۶۴ ارومیه طی اطلاعیه ای شایعه تفکیک زمین های ارتش را تکذیب کرد.

در متن این اطلاعیه آمده است: براساس توافق صورت گرفته در کمیسیون ماده ۵، از مجموعه زمینهای ۳۵ هکتاری پادگان ارتش، بخشی جهت ایجاد فضای سبز، فرهنگسرا  و معابر شهری در نظر گرفته شده است ومابقی زمین در اختیار ارتش است.

براساس توافق صورت گرفته در کمیسیون ماده ۵، از مجموعه زمینهای ۳۵ هکتاری پادگان ارتش، بخشی جهت ایجاد فضای سبز، فرهنگسرا  و معابر شهری در نظر گرفته شده است ومابقی زمین در اختیار ارتش است

این اطلاعیه می افزاید: لازم به یادآوریست، سابقأ نیز پادگان ارتش دارای ابنیه بیمارستان ارتش، غذا خوری ارتش دادسرای نظامی، مسجد، پادگان ارتش وپارکینگ های ارتش، فرودگاه بالگردها وتسلیحات ارتش بود، لذا هیچ گونه تفکیکی در آنها صورت نگرفته است.

روابط عمومی شهرداری ارومیه در ادامه این اطلاعیه آورده است، در این خصوص قائم مقام شهردار ارومیه با اشاره به توافق صورت گرفته در کمیسیون ماده ۵  در سال ۹۴در خصوص زمین های پادگان ارتش اعلام کرده است، ۳۵ هکتار از زمینهای پادگان ارتش صرفا به منظور ایجاد فضای سبز و فرهنگسرا برای شهروندان در نظر گرفته شده که بافت موجود یعنی فضای سبز آن حفظ خواهد شد و هیچ گونه تفکیکی در آنها صورت نگرفته و کل محوطه پادگان در اختیار ارتش است.

تکذیبه صریح شهرداری اما مانع از ادامه نشر حرف و حدیث ها در خصوص زمین های لشکر ۶۴ ارومیه در فضای مجازی نشد و موضوع تا جایی پیش رفت که شهردار ارومیه در "گعده مجازی"یکی از گروه های تلگرامی خبرنگاران آذربایجان غربی واکنش نشان داد.

وجود قرارگاه شمالغرب نزاجا برای امنیت منطقه خیلی ضروری است

شهردار ارومیه در خصوص موضوع تفکیک زمین های لشکر ۶۴ ارومیه گفت: هنوز موضوع پادگان قطعی حل نشده است، برابر قانون یکصد و یک سهم شهرداری ۴۳ درصد بوده که برابر ۳۵ هکتار است.

هنوز موضوع پادگان قطعی حل نشده است، برابر قانون یکصد و یک سهم شهرداری ۴۳ درصد بوده که برابر ۳۵ هکتار است

محمد حضرت پور با بیان اینکه برابر تصمیم دو سال قبل شورا و شهرداری، فضای موجود به فضای سبز و فرهنگی اختصاص یافته که کلا در خیابان امام جدید است، افزود: سهم ارتش از این اراضی محل ساختمان لشکر و ساختمان های اطراف آن شامل بیمارستان، مسجد، محل استقرار قرارگاه شمالغرب، اسلحه و مهمات، فروشگاه اتکا، دادسرای نظامی، تالار غزال و مهدا است که فعلا ارتش از آنها استفاده می کند.

شهردار ارومیه اضافه کرد: منطقه کاشانی نیز محل خانه های سازمانی و بخشی از زمین چسبیده به سومون آباد است. حال نمیدانم نظر دوستان باصطلاح معترض کدام تفکیک هاست که محل بحث است.

وی با تاکید بر اینکه وجود قرارگاه شمالغرب نزاجا برای امنیت منطقه خیلی ضروری است عنوان کرد: شهر همسایه تبریز خیلی وقت است که دنبال استقرار قرارگاه در این شهرستان است.

حضرت پور ادامه داد: فضاهای موجود هنوز تحویل شهرداری نشده اما رفاقتی وارد پادگان شدیم، درختان را پلاک کوبی کردیم و چهارکامیون برای آبیاری درختان اختصاص دادیم ولی متاسفانه بخشی از درختان خشک شده و برابر نظر کارشناسان آفت زده بودند.

شهردار ارومیه تاکید کرد: این قول را خدمت دوستان می دهم که سهم شهرداری را برای طراحی بعنوان فضای سبز و یکی از آثار فاخر جهان به مسابقه بگذارم و هرگز اجازه تفکیک را به کسی ندهم.

البته با وجود واکنش صریح شهردار ارومیه هنوز بحث ها بر سر تفکیک این زمین ها ادامه دارد و باید منتظر ماندو دید مقامات ارشد استانی و سایر نهادهای ذیربط نیز در این خصوص چه حرکتی انجام خواهند داد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۲
    0 0
    شهردارمحترم موضوع شهر{ همسايه تبريزخيلي وقت است كه دنبال استقرارقرارگاه دراين شهراست} رادرست توضيح دهد منظورش چيست؟ اميدوارم اشتباه فهميده باشم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس