کد خبر 650696
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۹

در دیدار معاون کنسولی وزارت خارجه ایران با مقامات قزاقستان، طرفین ضمن تأکید بر اجرای توافقات سفر «نظربایف» به کشورمان، همکاری تهران-آستانه را موجب تقویت امنیت و ثبات منطقه برشمردند.

به گزارش مشرق، «حسن قشقاوی» معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امور خارجه ایران با «ارلان ادریس‌اف» وزیر امور خارجه قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
در این دیدار که در محل وزارت امور خارجه قزاقستان انجام گرفت، طرفین درباره راه‌های توسعه همکاری‌ها و اجرای توافقات میان 2 کشور تبادل‌نظر کردند.
 
تأکید بر اجرای توافقات سفر «نظربایف» به تهران
 
قشقاوی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور قزاقستان به تهران در ابتدای سال جاری، بر ضرورت اجرای توافقات این سفر با هدف ارتقاء سطح مناسبات تأکید نمود.
 
وی ظرفیت‌های فراوان موجود میان ایران و قزاقستان را یادآور شد و اظهار اطمینان کرد با اجرایی شدن توافقات امضا شده، روابط ایران و قزاقستان وارد مرحله جدیدی خواهد شد.
 
ادریس‌اف نیز به وجود زیرساخت‌های توسعه روابط میان 2 کشور اشاره نمود و بر ضرورت حل و فصل مشکلات جاری با هدف تسهیل مناسبات تجاری و اقتصادی تأکید کرد.
 
وزیر امور خارجه قزاقستان با ابراز خرسندی از نتایج کمیسیون مشترک کنسولی، بر آمادگی قزاقستان برای اجرای توافقات نهایی شده تصریح کرد.
 
وی اجرای مفاد یادداشت‌تفاهم امضاء شده را موجب گسترش تسهیل مراودات تجاری و گردشگری میان ایران و قزاقستان دانست.
 
هفتمین اجلاس مشترک کنسولی ایران و قزاقستان با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه و نهادهای حقوقی و قضایی 2 کشور، به ریاست قشقاوی معاون کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارتخارجه کشورمان و «تولی بردی» معاون اول وزیر امور خارجه جمهوری قزاقستان در تاریخ 10 و11 آبان در «آستانه» پایتخت قزاقستان برگزار شد.
 
در پایان این نشست، یادداشت‌تفاهم توسعه همکاری‌ها در بخش کنسولی به امضای طرفین رسید.
 
قشقاوی در ادامه سفرش امروز با «بکتاس نظراف» معاون رئیس سنای قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
سنای قزاقستان خواستار تقویت همکاری با مجلس شورای اسلامی
 
در این دیدار که در محل پارلمان قزاقستان انجام گرفت، 2 طرف درباره آخرین وضعیت همکاری‌ها میان ایران و قزاقستان بویژه در حوزه پارلمانی تبادل‌نظر کردند.
 
نظراف به سفر اخیر رئیس جمهور قزاقستان به تهران اشاره نمود و با یادآوری افتتاح راه‌آهن سه‌جانبه قزاقستان- ترکمنستان- ایران با حضور رؤسای جمهور 3 کشور، ضرورت اجرای توافقات میان ایران و قزاقستان به منظور توسعه بیش از پیش روابط را خواستار شد.
 
قشقاوی مناسبات ایران و قزاقستان را در سال‌های اخیر رو به رشد خواند و نقش مجالس 2 کشور در ارتقاء سطح همکاری‌ها و تعاملات سیاسی و اقتصادی را مورد توجه قرار داد و بر لزوم افزایش تبادل هیأت‌های پارلمانی بین 2 کشور تأکید کرد.
 
نظراف با تأکید بر علاقمندی سنای قزاقستان برای گسترش همکاری‌ها با مجلس شورای اسلامی، تعامل میان نمایندگان پارلمان قزاقستان با همتایان ایرانی خود را حائز اهمیت خواند.
 
وی به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی «اکسپو 2017» در شهر آستانه با موضوع انرژی‌های نو اشاره نمود و از شرکت‌های ایرانی دعوت کرد در آن حضور فعالی داشته باشند.
 
قشقاوی سپس با «مولن آشیمبایف» رئیس کمیته روابط خارجی، دفاعی و امنیت مجلس قزاقستان دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
در این دیدار نیز که در محل مجلس قزاقستان برگزار شد، طرفین درباره توسعه همکاری‌های بین پارلمانی و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی تبادل‌نظر کردند.
 
قشقاوی در این ملاقات با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در ایران و قزاقستان در یک سال اخیر و تشکیل مجالس جدید در 2 کشور، بر ضرورت تحرک بیشتر در تعاملات پارلمانی تأکید نمود.
 
همکاری تهران- آستانه موجب تقویت امنیت و ثبات منطقه است
 
وی افزود: همکاری‌های سودمند هم در سطح دوجانبه و هم در قالب مجامع پارلمانی منطقه‌ای و بین‌المللی باید تقویت شود و در این میان گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند نقش مهمی داشته باشند.
 
آشیمبایف نیز نقش مهم ایران و قزاقستان در تحکیم ثبات و امنیت منطقه را مورد توجه قرار داد و با اشاره به روند رو به رشد توسعه همکاری‌های 2 کشور در زمینه‌های مختلف، بر آمادگی مجلس قزاقستان برای کمک به پیشبرد روابط و اجرای توافقات میان 2 کشور تأکید کرد.
 
رئیس کمیته روابط خارجی قزاقستان افزود: در ماه‌های اخیر شاهد افزایش قابل‌توجه رفت و آمد هیأت‌های تجاری میان تهران و آستانه بوده‌ایم که این امر حاکی از وجود ظرفیت‌های فراوان اقتصادی دارد که تاکنون از آن استفاده نشده است.
 
وی به سطح مناسب تعامل میان ایران و قزاقستان در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی و حمایت متقابل از مواضع یکدیگر اشاره نمود و همکاری 2 کشور در مقابله با تهدیداتی مانند تروریسم و قاچاق مواد مخدر را موجب تقویت امنیت و ثبات منطقه خواند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس