کد خبر 650082
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد حجم مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۸ ماه نخست سال جاری حدود 50 درصد افزایش یافته است.

به گزارش مشرق به نقل از راشاتودی، سرگی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، اعلام کرد در 8 ماه نخست سال جاری، حجم مبادلات تجاری روسیه با ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته 1.5 برابر شده است.

پیشتر، لوان دژاگاریان، سفیر روسیه در ایران از افزایش 70 درصدی مبادلات دو کشور در پنج ماه نخست سال جاری نسبت به سال 2015 خبر داده بود.

در پی تحریم روسیه از سوی غرب از یک سو، و لغو تحریم های علیه ایران و باز شدن دست این کشور برای افزایش مبادلات تجاری از سوی دیگر، مبادلات دو کشور به شکل چشم گیری افزایش یافته است.

با اعمال تحریم ها علیه روسیه از سوی اروپا و آمریکا به بهانه بحران اوکراین و شبه جزیره کریمه، روس‌ها نیز رویکرد تجاری خود را از غرب به شرق تغییر دادند به گونه ای که از زمان تحریم روسیه و اعمال تحریم روسیه علیه غرب، این کشور اشتیاق بالایی برای گسترش مناسبات تجاری با ایران و دیگر کشورهای آسیایی از خود نشان داده است.

در کنار موارد فوق، روسیه و ایران طی سال جاری روند جدیدی را در افزایش اشتراکات سیاسی در منطقه آغاز کرده اند که همین امر به گسترش همکاری های دو کشور در حوزه اقتصادی نیز منجر شده است.

در پنج ماه نخست سال جاری، ایران و روسیه در مجموع 855 میلیون دلار مبادلات تجاری داشته اند.

دو کشور با توافقات گوناگون اقتصادی در حوزه های مختلف در تلاش هستند تا نه تنها روابط سیاسی خود را بیش از پیش تقویت کنند بلکه با کاهش وابستگی به غرب در حوزه های اقتصادی، خود را از خطر اعمال تحریم های بیشتر از سوی غرب مصون بدارند.

به کمک تقویت همین همکاری های اقتصادی بود که روسیه توانست تا حد زیادی با شوک اقتصادی ناشی از اعمال تحریم های غرب علیه این کشور مقابله کرده و حتی دست به اقدام متقابل و تحریم غرب کند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    تا بالای سر ما، ترکمنستان و قرقیزستان و قزاقستان و گرجستان و ... نشسته اند، سهم ما ناچیزه.
  • ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    پول S300 خودش نزدیک1میلیارد بود اگه اشتباه نگم
  • رضا ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۰
    0 0
    با عرض سلام وخسته نباشید ،من به عنوان یک شهروند ایرانی از هر گونه روابط اقتصادی با روسیه حمایت میکنم. و آن را گامی به جلو برای کشورمان می دانم هر چند ناچیز و کم باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس