چین قرار است امسال پس از یک دوره 15 ساله، بتواند عضویت خود را در سازمان تجارت جهانی قطعی کند اما سیاست‌هایش در مورد اروپا داد گابریل را در آورده است.

سرویس جهان مشرق - در حالی که اتحادیه اروپا در حال رایزنی با کانادا، ایالات متحده و ژاپن برای انعقاد قراردادهای تجاری است، وزیر اقتصاد آلمان از خرید شرکت‌های حساس در اروپا توسط شرکت‌های چینی ابراز نگرانی کرد.

زیگمار گابریل اتحادیه اروپا را به سخت‌گیری‌های بیشتر نسبت به خرید سهام شرکت‌های اروپایی از سوی چینی‌‌ها فراخواند و گفت نباید شرکت‌هایی که «فناوری‌های راهبردی و مهم» را در اختیار دارند و آینده اروپا تحت تأثیر آن است، به راحتی به چینی‌هایی فروخته شود که به نظر او «نیت روشنی» برای تصاحب فناوری‌های مهم دارند.

معاون مرکل در ستون روزنامه Die Welt خطاب به چینی‌ها نوشت: نباید کسی انتظار رابطه نابرابر اقتصادی داشته باشد و اگر قرار است چشم‌بادامی‌ها به راحتی در اروپا فعالیت کنند، در مقابل باید اقتصاد دولتی چین از سخت‌گیری نسبت به حضور شرکای اروپایی دست بردارد، در غیر این صورت ممکن است جایگاه پکن به عنوان یکی از اعضای سازمان تجارت جهانی به خطر بیافتد.

چین قرار است امسال پس از یک دوره 15 ساله، بتواند عضویت خود را در سازمان تجارت جهانی قطعی کند اما سیاست‌هایش در مورد اروپا داد گابریل را در آورده است. آمار نشان می‌دهد در مدت گذشته از سال 2016 میلادی 47 قرارداد به ارزش 10.3 میلیارد یورو بین اروپا و چین منعقد شده در حالی که سال گذشته 29 قراداد با مجموع ارزش 263 میلیون یور ثبت شده بود. [1]

البته اعتراض‌های گابریل یک روی دیگر هم دارد و آن تمایل به غلبه وزنه غربی در روابط اقتصادی اتحادیه اروپا نسبت به وزنه شرقی است. اتحادیه اروپا توافق تجاری خود با کانادا را نهایی کرده و احتمالاً پس از آن نوبت به ایالات متحده و ژاپن می‌رسد.

اتحادیه اروپا در فکر تجارت با غرب،‌ نگران از چین 

از آنجا که «توافق جامع اقتصادی و تجاری» یا CETA میان اتحادیه اروپا و کانادا نیازمند توافق همه اعضا است،‌ آخرین مانع در مسیر آن رأی‌گیری در پارلمان ایالتیِ منطقه 3.5 میلیونی والونیا در بلژیک بود که بالاخره با نتیجه مثبت به سرانجام رسید. [2]

کشاورزان این منطقه نسبت به جهت‌گیری توافق‌نامه به نفع شرکت‌های چندملیتی اعتراض داشتند که نهایتاً دولت بلژیک حاضر شد الحاقیه‌ای را برای متن توافق در نظر گیرد. همچنین قرار است اثرات توافق در حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی و محیط‌ زیستی به صورت منظم، رصد شود.

مذاکرات توافق 7 سال به طول انجامید و نهایتاً با حضور دانلد تاسک رئیس شورای اروپا، ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا و جاستین ترودو رئیس‌جمهور جوان کانادا در بروکسل به امضا رسید. [3] پیش‌بینی می‌شود با برداشته‌شدن 99% از تعرفه‌های گمرکی بین دو طرف، سالانه 12 میلیارد یورو بر تعاملات تجاری افزوده شود.



[1] https://www.rt.com/business/364709-germany-china-european-takeovers

[2] http://news.xinhuanet.com/english/2016-10/29/c_135788804.htm

[3] http://www.citynews.ca/2016/10/29/prime-minister-trudeau-officially-signs-free-trade-deal-eu

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    کانال خبری هم دارند اما لو نمیدهند
  • ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۷
    0 0
    ترس نداره عزیزم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس