کد خبر 649358
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۵

رهبران سوریه در شرایط ناآرامی، از تحولات منطقه‌ای از جمله انتخابات ریاست جمهوری لبنان غافل نماندند و سعی کردند توان مدیریت کشمکش‌های اطراف خود را حفظ و خود را به عنوان یک طرف تاثیرگذار و نه حاشیه‌ای مطرح کنند.

 به گزارش مشرق، بیش از پنج سال جنگ و ناآرامی در سوریه موجب نشد دمشق از تحولات منطقه‌ای از جمله انتخابات ریاست جمهوری لبنان غافل بماند و توان مدیریت کشمکش های اطراف خود را از دست بدهد.

در همین راستا اگر اندکی به عقب بازگردیم می توان گفت که تازه ترین اظهارات یک مقام سوری در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری لبنان از سوی فیصل مقداد معاون وزیر خارجه سوریه و دو سال پیش ایراد شد.

وی همزمان با سفر جان کری وزیر خارجه آمریکا به لبنان گفت: کسانی که تصور می کنند سوریه از پرونده انتخابات ریاست جمهوری لبنان فاصله گرفته است، به خطا رفته اند و واقعیت را درک نکرده اند و کسانی که تصور می کنند می توانند با همه دنیا به جز سوریه مشورت کنند، در اشتباه به سر می برند.

روزنامه السفیر لبنان در این باره نوشت: ارزیابی فیصل مقداد درباره حضور سوریه در انتخابات ریاست جمهوری لبنان از هرگونه مبالغه به دور بود، زیرا هرچند دمشق نیز مانند تهران اختیارات مربوط به پرونده لبنان را به حزب الله تفویض کرده است، اما نباید تصور کرد که این موضوع به این معنی است که سوریه دیدگاه خود را اعلام نمی کند.

کانال‌های ارتباطی دمشق با نامزدهای ریاست جمهوری لبنان

سوریه روابط مستقیم و کانال های ارتباطی متعددی را با دوستان خود که برای ریاست جمهوری لبنان نامزد شدند، حفظ کرد و در اوج بحران نیز سعی کرد با حفظ شبکه ارتباطی مستحکم با ژنرال میشل عون، کاهش تاثیرگذاری مستقیم خود را جبران کند.

به عبارت دیگر هرچند سوریه در مورد نامزدی میشل عون هیچ گونه اظهار نظر علنی نداشته است اما کانال های ارتباطی با وی همچنان برقرار است.

در همین ارتباط یک منبع سوری، ریاست جمهوری میشل عون را پیروزی بزرگی برای سوریه برشمرد و گفت به حد نصاب رسیدن تعداد نمایندگان پارلمان در روز 31 اکتبر (دهم آبان) یا همان جلسه بعدی پارلمان به نفع میشل عون به عنوان یک هم پیمان مورد اعتماد دمشق، یک پیروزی خواهد بود.

نظر دمشق در مورد نخست وزیری سعد حریری

سعد حریری رئیس حزب جریان المستقبل خود را از هم اکنون در جایگاه نخست وزیر لبنان می بیند تا جایی که جمعه شب در گفت وگوی مفصل با شبکه تلویزیونی ال .بی.سی اظهار داشت، به وزیران دولت خود اجازه نخواهد داد عازم سوریه شوند و ژنرال عون هم نباید با دمشق ارتباط و تماس داشته باشد.

وی به این بسنده نکرد و ادامه داد، نباید از هیئت سوری برای عرض تبریک در کاخ بعبدا استقبال شود و شرط روابط دولت آینده خود با سوریه را انتخاب نظام جدید در این کشور و برقراری صلح در آنجا اعلام کرد.

وی پس از این سخنان گویی متوجه شد که اظهاراتش لحن تندی داشت، در جبران آن گفت، در نهایت هرچه ژنرال عون تصمیم بگیرد.

به هر حال در شرایطی که سوریه و لبنان اکنون در سطح سفیر با یکدیگر روابط سیاسی نزدیکی دارند و تبادلات دو کشور به ویژه در سطح کشاورزی به خوبی صورت می گیرد، نباید غافل شد که دمشق همچنان قدرت مدیریت تحولات اطراف خود را حفظ کرده است.

ارزیابی دمشق از نخست وزیری مجدد سعد حریری همان ارزیابی حزب الله است و این گذشت و ایثار را به نفع رئیس جمهوری ژنرال عون و رهایی لبنان از خلا قانونی انجام داده است.

نگرانی سوریه از قدرت گرفتن مجدد سعد حریری

دمشق از بازگشت سعد حریری به صحنه قدرت نگران است اما ژنرال عون را تضمینی برای برقراری توازن های لازم می داند به ویژه اینکه سخنان عون با سعد حریری کاملا شفاف و صریح بود و از او خواست که در پرونده سوریه و حضور حزب الله در جنگ با تروریست ها در سوریه وارد نشود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۹
    0 0
    بازگشت عون به شرط بازگشت سعد حریری اصلا خبر خوبی نیست بلکه بازگشت عون بدون بازگشت سعد به نخست وزیری می توانست خوب باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس