روزنامه الاخبار لبنان از میانجیگری برای یافتن راهکاری به منظور صرف نظر کردن سلیمان فرنجیه از نامزدی پست ریاست جمهوری و انتخاب ژنرال میشل عون رئیس جریان ملی آزاد لبنان به ریاست جمهوری با بیش از دو سوم آرای نمایندگان پارلمان خبر داد.

 به گزارش مشرق، روزنامه الاخبار در گزارشی به بررسی پرونده انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان در سایه توافق اکثر گروه‌ها و جریان ها بویژه حزب الله و جریان المستقبل برای رئیس جمهور شدن ژنرال میشل عون رئیس جریان ملی آزاد لبنان پرداخت و نوشت: دیگر نام شخصی که پیروز انتخابات ریاست جمهوری لبنان درجلسه دوشنبه آینده پارلمان خواهد شد، مورد بحث نیست زیرا وی ژنرال میشل عون رئیس جریان ملی آزاد لبنان خواهد بود. اما آنچه اکنون مورد بحث است، تعداد آرایی است که وی در دوره اول انتخاب رئیس جمهور بدست خواهد آورد. این درحالی است که منابعی در داخل جریان ملی آزاد لبنان با قاطعیت می گویند میشل عون فراتر از دو سوم آرای نمایندگان را در جلسه انتخاب رئیس جمهور کسب خواهد کرد.

دیگر جای بحثی نیست. ژنرال میشل عون دوشنبه آینده به عنوان رئیس جمهور لبنان انتخاب خواهد شد. از نظر سیاسی، مسئله تا جایی قطعی شده است که عربستان به طور غیرمستقیم وارد جرگه کسانی شد که این رویداد را تبریک گفتند. عربستان این کار را از طریق وزیر خود ثامر السبهان صورت داد. او روز جمعه به دیدار شخصیت های سیاسی رفت و "آنچه را لبنانی ها درباره آن توافق نظر دارند" تبریک گفت.

نیروها و جریان های سیاسی روز گذشته مشغول محاسبه تعداد آرایی بودند که ژنرال عون در جلسه روز دوشنبه انتخاب رئیس جمهور کسب خواهد کرد. این جریان ها از احتمال زیاد پیروزی عون در دور اول انتخابات سخن گفتند.

تا این لحظه، ژنرال عون به طور تقریبا حتمی، تایید دستکم 84 نماینده را به شرح زیر با خود دارد.

فراکسیون جریان المستقبل در پارلمان: 27 رای از مجموع 33 رای.

فراکسیون تغییر و اصلاح: 23 رای (شامل رای 20 نماینده جریان ملی آزاد و دو نماینده فراکسیون طاشناق) و امیل رحمه دیگر نماینده پارلمان.

فراکسیون وفاداری به مقاومت: رای 13 نماینده.

فراکسیون دیدار دموکراتیک: 9 رای  نماینده (از جمله هنری حلو).

فراکسیون نیروهای لبنانی: رای 8 نماینده.

رای چهار نماینده به نام های محمد الصفدی، قاسم عبد العزیز، نقولا فتوش و میشل فرعون.

با این حساب، یکی از نمایندگان معترض فراکسیون جریان المستقبل، تمام سلام نخست وزیر اسبق، دو نماینده حزب سوری قومی اجتماعی و دو نماینده به نام های طلال ارسلان و میشل مر در جرگه نمایندگان مردد هستند؛ به رغم اینکه به آگاهی جریان ملی آزاد رسانده است که به عون رای خواهد داد.

ژنرال میشل عون به دو رای دیگر برای تضمین کسب اکثریت دو سوم آرای نمایندگان یعنی 86 رای نیاز دارد.

اما منابع جریان ملی آزاد به روزنامه الاخبار گفتند: روند امور نشان می دهد که ژنرال عون در جلسه روز دوشنبه با اکثریت دو سوم آرا رئیس جمهور خواهد شد و این به معنای پیروزی او در دور اول خواهد بود.

این منابع گفتند: تعداد نمایندگان جریان المستقبل که مخالف انتخاب ژنرال عون هستند، ممکن است به زیر شش نماینده کاهش یابد.

از سوی دیگر، روزنامه الاخبار براساس اطلاعات خود نوشت: برخی طرف های جدی به همراه جریان ملی آزاد لبنان درحال تلاش برای ایجاد راه حلی به منظور صرف نظر کردن سلیمان فرنجیه از نامزدی خود برای تصدی پست ریاست جمهوری پیش از برگزاری جلسه روز دوشنبه هستند.

این روزنامه افزود: حامیان فرنجیه از امکان صرف نظر کردن وی از نامزدی سخن گفتند؛ در صورتی که برای فرنجیه یقین حاصل شود که تعداد آرایی که در جلسه روز دوشنبه بدست خواهد آورد؛ کمتر از آرایی خواهد بود که سمیر جعجع رئیس حزب نیروهای لبنانی در سال 2014 میلادی کسب کرد. سمیر جعجع در آن زمان 48 رای کسب کرده بود.

با محاسبات مختلف، فرنجیه این تعداد آرا را کسب نخواهد کرد؛ حتی اگر اکثریت کسانی که اعلام کرده اند برگه سفید به صندوق خواهند انداخت، به وی رای دهند.

بارزترین رویداد دیروز نیز موضعگیری ولید حنبلاط بود. او گفت که اکثریت اعضای حزب دیدار دموکراتیک به عون رای خواهند داد. وی این مطلب را بعد از استقبال از عون در مقرش در کلیمنصوه در مرکز بیروت بیان داشت.

روزنامه الاخبار براساس اطلاعات خود نوشت: دیداری نیز بین هنری حلو از نمایندگان پارلمان با تعدادی از نمایندگان حزب دیدار دموکراتیک برگزار شد و فضای نشست حکایت از آن داشت که حلو انصراف خود از نامزدی تصدی پست ریاست جمهوری را اعلام و به عون رای خواهد داد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
    0 0
    با تمام قدرت باید گفت: قدرت ایران عربستان رو عقب راند. ایول حزب الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس