تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط با ایران می‌گوید عزم اروپا برای اعمال نفوذ بر ایران به ویژه در زمینه حقوق بشر جدی است.

به گزارش مشرق، وبسایت «اتحادیه اروپا» نوشت: ریچارد هاویت عضو پارلمان اروپا و عضو حزب کارگر انگلیس در گفت‌وگو با این سایت گفت: توافق هسته‌ای سال گذشته، نقطه عطفی در بازسازی روابط با ایران بود. ما 3 سال قبل هیچ تعاملی نداشتیم البته این‌طور نیست که اکنون همه مشکلات مانند موضع خصمانه ایران نسبت به اسرائیل، دموکراسی و حقوق بشر در ایران مرتفع شده باشد. نه این‌طور نیست. اما توافق هسته‌ای فرصتی بود برای بازگشت ایران به جامعه بین‌المللی و کسب اطمینان از احترام کامل به قوانین حقوق بین‌الملل.
 
عضو «کمیته روابط خارجی» که در پارلمان اروپا نیز عضویت دارد درباره اقدامات لازم برای ارتقای روابط ایران و اروپا اضافه کرد: «ما به طرح‌های عملی برای مبارزه با تروریسم نیاز داریم. همچنین باید نمایندگی اتحادیه اروپا را در تهران افتتاح کنیم و گفت‌وگو درباره حقوق بشر را با ایران از سر بگیریم.
 
وی می‌گوید: با این حال، احترام به اتحادیه‌های تجاری و سایر موضوعات حقوق بشری باید بخشی از توافقنامه‌های جدید برای سرمایه‌گذاری باشد.
 
هاویت به عنوان یکی از اعضای «کمیته حقوق بشر» اتحادیه اروپا در ادامه این گفت‌وگو درباره وضعیت حقوق بشر در ایران افزود: «پیشرفت واقعی در زمینه حقوق بشر امکان‌پذیر است. نیروهایی در داخل ایران در حال اعمال فشار بر آنها هستند و ما امیدواریم گزارش ما نیز باعث پیشرفت در این خصوص شود.»
 
هاویت گفت: ما علنا و آشکارا با به‌کارگیری مجازات اعدام برای هر جرمی مخالف هستیم. اگر مجازات اعدام فقط برای جرائم مربوط به مواد مخدر قاچاقچیان متوقف شود، میزان اعدام‌ها بیش از 80 درصد کاهش خواهد داشت.
 
ریچارد هاویت در پایان این گفت‌وگو تاکید کرد: «اکنون اروپا بر ایران نفوذ دارد ولی آمریکا از این نفوذ برخوردار نیست. ما می‌خواهیم از این اهرم استفاده کنیم و به جنگ در سوریه و یمن پایان بدهیم و به سوی ساختار امنیتی جدیدی در سراسر خاورمیانه حرکت کنیم.
منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس