سردبیر نشریه تخصصی سوسیالیسم و دموکراسی در مصاحبه با خبرنگار فارس گفت صحت انتخابات در آمریکا به جهات مختلف می‌تواند زیر سوال برود.

به گزارش مشرق، «دونالد ترامپ» نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در هفته‌های اخیر بارها اعتبار و صحت انتخابات آمریکا را زیر سوال برده و حتی تلویحا تهدید کرده که در صورت اعلام پیروزی «هیلاری کلینتون» نامزد دموکرات‌ها، نتایج را نمی‌پذیرد.

هرچند بیان این اظهارات از سوی ترامپ وی را به شدت تحت فشار رسانه‌ای قرار داد، اما مسیری را برای بررسی دوباره نحوه برگزاری انتخابات در آمریکا و بیان انتقادات از سوی کارشناسان باز کرد.

«ویکتور والیس» یکی از این کارشناسان است که می‌گوید حتی اگر در شمارش آرا هم تقلبی رخ ندهد، اما همین به حاشیه راندن نامزدهای مستقل و جانبداری آشکار رسانه‌های جریان اصلی از یک نامزد، اعتبار انتخابات را زیر سوال می‌برد.

وی می‌گوید نحوه سانسور در انتخابات آمریکا به این صورت است که به فرد اجازه کاندیداتوری را می‌دهند، ولی وی امکان دیده شدن و شنیده شدن را ندارد. بیشترین تأثیر را در رای مردم آمریکا مناظره‌های تلویزیونی دارد ولی مدیریت این مناظره‌ها در اختیار کمیسیون انتخابات است که به صورت مشترک توسط نماینده‌های دو حزب اصلی اداراه می‌شود. در آمریکا در بسیاری از موارد می‌شود حرف زد ولی اینکه بخواهی کسی حرف شما را بشنود کار ساده‌ای نیست.

در ادامه متن مصاحبه با آقای والیس کارشناس مسائل سیاسی آمریکا و سردبیر نشریه تخصصی سوسیالیسم و دموکراسی آمده است:

 گفته می‌شود که مناظره‌های انتخاباتی نقش زیادی در تعیین رأی مردم آمریکا دارد. این مناظره‌ها چگونه برگزار می‌شود؟

یکی از ویژگی‌های مهم فرآیند انتخاباتی آمریکا این است که دو حزب اصلی این کشور که از طریق کمیسیون بین حزبی خود در این زمینه که چه کسی به طور رسمی در مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت داشته باشد، با هم تبانی می‌کنند. نیازی به گفتن نیست که دو حزب موانع غیرقابل عبوری بر سر راه مشارکت هر کاندیدای دیگری، خارج از حیطه مسئولیت دو حزب ایجاد می‌کنند. بنابراین این مسئله باعث می‌شود بسیاری از رای‌دهندگان احتمالی از داشتن فرصت برای آگاهی پیدا کردن در زمینه گزینه‌های مختلف و ایجاد اجماع و رضایت عمومی منع شوند. این عامل به خصوص در بحبوحه مبارزات انتخاباتی 2016 بیش از پیش خودنمایی می‌کند، انتخاباتی که با بی‌اعتمادی توجیه‌پذیر رای‌دهندگان به کاندیداهای هر دو حزب همراه شده است. ممانعت از دزدی انتخابتی ابتدا نیازمند شکستن پایگاه قدرت دو حزب عمده است، به گونه‌ای که بتوان به ده‌ها میلیون رای‌دهنده آمریکایی دسترسی پیدا کرد.

نقش قوانین رسمی در محدود کردن کاندیداها برای رقابت با دو نماینده های دو حزب اصلی چیست؟

یک ویژگی متمایز دیگر انتخابات آمریکا نبود تضمین قانون اساسی درباره حق رای است. در عوض تعدد قوانین ایالتی صحت شایستگی فرد رای‌دهنده و در عین حال دسترسی به صندوق رای‌ را تعیین می‌کند. برخی از ایالت‌ها مقرراتی را برای دسترسی به صندوق آرا تعیین می‌کنند که این قوانین به قدری سختگیرانه است که به طور موثری باعث می‌شود شهروندان این ایالت‌ها نتوانند به حمایت از نامزد مورد نظر خود به طور دائمی بپردازند. برای بررسی شایستگی رای‌دهندگان، اقدامات ریشه‌داری با استفاده از حقوق ایالتی برای تحمیل اقدامات نژادپرستانه به طور عمدی انجام می‌شود. بسیاری از ایالت‌ها به مجرمان سابقه‌دار اجازه رای‌دادن نمی‌دهند، اقدامی که در حال حاضر موجب محرومیت شش میلیون شهروند از حقوقشان درباره رای دادن می‌شود، که البته در این میان نسبت افراد جامعه رنگین‌پوستان نسبت به سفیدپوستان بسیار بیشتر است. اخیرا بسیاری از ایالت‌ها با استفاده از همین موارد مطروحه در قانون اساسی قوانین سختگیرانه و غیرضروری را درباره استفاده از مدرک شناسایی رای‌دهنده اعمال کرده‌اند.

نقش سرمایه داران در این ماجرا چیست؟ ثروت چقدر تایین کننده است؟

نقش پول در ممانعت از حضور نامزدهای خودکفا و مستقل نیز بسیار مشهود و قابل توجه است. این رویه را واحد شهروندی دادگاه عالی آمریکا با تصمیم‌گیری خود در سال 2012 تصویب کرد، اقدامی که موجب باز شدن مسیر برای افزایش نامحدود سهم شرکت‌های بزرگ در انتخابات شد.

رسانه ها چگونه با رقابت های انتخاباتی برخورد می کنند؟

اولویت‌های رسانه‌های شرکت‌های عمده نیز در مسیری مشابه با این رویه پیش می‌رود. حتی اگر اشتیاق این رسانه‌ها برای تبلیغ کمپین‌های انتخاباتی را مورد توجه قرار ندهیم، جهت‌گیری آنان به سمت شهرت و جنجال آفرینی باعث می‌شود این رسانه‌ها به جای آنکه بخشی از برنامه‌های خود را در اختیار نامزدهای مستقل بگذارند و در این زمینه عدالت را میان نامزدها برقرار کنند، بخش عمده‌ای از زمان پخش برنامه‌های خود را به افراد مشهور (هر چه غیرمتعارف‌تر، بهتر) اختصاص دهند، این در حالی است که نامزدهای مستقل گزینه‌های جدی بیشتری را برای انتخاب کردن در اختیار مردم قرار خواهند داد. بنابراین می‌توان گفت که کاندیداتوری ترامپ نتیجه فعالیت‌های رسانه‌ها بود، حتی رسانه‌ها تا جایی که ممکن بود توانستند روند مبارزات انتخابی سندرز را در برابر کلینتون حفظ کنند و هیلاری سایه او را عمیقا احساس کند.

علاوه بر این رسانه‌های عمده به طور مستقیم با احزاب غالب در شکل‌دهی سوالات مطرح‌شده در مناظره‌ها همکاری دارند و صراحتا بر این دروغ‌ اصرار دارند که کمیسیون اداره‌کننده مناظره‌ها هیچ تعلق حزبی ندارد و متعلق به هیچ یک از دو حزب نیست، این در حالی است که این کمیسیون در واقع دارای گرایشات حزبی است.

فکر می کنید به غیر از نکاتی که مطرح کردید دیگر چه مساله مهمی در تایین رای مردم آمریکا تاثیر دارد؟

در نهایت اگر بخواهیم به خود مسئله فرآیند رای‌دهی بپردازیم باید بگویم که مشکلاتی مانند کمبود جایگاه‌های رای‌گیری در محله‌های فقیرنشین، که در برخی موارد منجر به افزایش زمان انتظار افراد می‌شود و بسیاری از افراد زمانی برای شرکت در انتخابات ندارند. بروز برخی چالش‌های دردسرساز در مورد امکان رای دادن برخی متقاضیان، استفاده از صندوق‌های رای موقت که ممکن است مورد شمارش قرار نگیرد و که شاید مهم‌ترین مورد باشد، احتمال استفاده کامل از رای‌گیری به صورت کامپیوتری که در حال افزایش است، مسئله‌ای که باعث می‌شود احتمال دستکاری در نتایج انتخابات افزایش یابد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس