در حالی‌که آمارها رشد بیکاری در جامعه طی سال‌های اخیر را نشان می‌دهد اما گویا مسئولان نمی‌خواهند این حقیقت را بپذیرند و برای آن چاره‌ای بیندیشند، و نکته قابل تأمل اینجاست که این جوانان جویای کار همان جوانانی هستند که در نزدیکی انتخابات بیشترین وعده‌های انتخاباتی به آنها داده می‌شود اما تنها چند ماه بعد همه چیز فراموش می‌شود!

به گزارش مشرق، نزدیک به 4 سال گذشته، زمانی که حسن روحانی وعده‌‌ها و شعارهای انتخاباتی خود را مطرح می‌کرد یکی از مهمترین محورهایی که بر آن تأکید داشت موضوع جوانان و اشتغال آنها بود ، شعارهایی که باعث شد جمعیت زیادی از جوانان کشور را برای رأی دادن به این کاندیدای ریاست جمهوری پای صندوق رأی بیاورد اما هم اکنون پس از گذشت نزدیک به 4 سال تا چه حد این وعده‌های انتخاباتی محقق شده است و چرا رئیس جمهوری که که در دولتش حتی یک جلسه از شورای عالی جوانان برگزار نشد این روزها دوباتره صحبت از جوانان و اشتغال انها می‌کند؟ آیا با توجه به نزدیک شدن به دور جدید انتخابات این صحبت‌ها نمی‌تواند شائبه وعده‌های انتخاباتی داشته باشد؟
 
قصه این روزهای بیکاری جوانان، چیزی نیست که مسئولان بتوانند به راحتی منکر آن شوند اما در حالی‌که آمارها نشان می‌دهد آمار بیکاری جوانان در طی سال‌های اخیر بیشتر شده است وزیر کار دولت یازدهم در ششمین اجلاسیه دوره ششم نمایندگان اتاق اصناف ایران با بیان اینکه صنعت بزرگ کشور این رشد را نداشته است، گفت: رشد صنعت بالای 10 نفر منفی بوده است و حتی در این بخش ریزش کار داشته‌ایم اما سهم بنگاه‌های کوچک و غیر‌رسمی که عمدتاً در اصناف هستند افزایش پیدا کرده است و مسئله بیکاری به طور نسبی حل شده است که این امر نشان‌دهنده نقش بنگاه‌های خرد و کوچک در اقتصاد کشور است.
 
اما جالب‌تر از این راه‌حل‌هایی است که از طرف برخی مسئولان برای رفع معضل بیکاری عنوان می‌شود به عنوان مثال فروردین ماه امسال نیز محمد اکبرنیا مدیرکل دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های وزارت کار از برنامه‌ریزی برای اعزام کارجویان به کشورهای ترکیه، آلمان، استرالیا، دانمارک و ایرلند خبر داده بود!
 
وی با اعلام اینکه هم اکنون 80 کاریابی خارجی در کشور فعال هستند، از اعزام 10 هزار نیروی کار به خارج از کشور تا پایان فعالیت دولت تدبیر و امید خبر داد و گفت: این مهم توسط بخش خصوصی در حال پیگیری است.
 
از سوی دیگر رئیس جمهور که همواره در وعده های انتخاباتی خود بر رفع معضل بیکاری جوانان تأکید می‌کرد اواخر سال گذشته در نشست خبری خود مطرح کرد که رئیس‌جمهور فرانسه گفت می‌خواهد برای جوانان ایران اشتغال ایجاد کند!

اعزام نیروی کار به خارج از کشور راهکار حل بیکاری نیست
 
حجت الاسلام علی اکبر مرتضوی کیاسری روانشناس گفت: در ارتباط با وضعیت بلای بیکاری باید بگویم که در جامعه ما مسئله بیکاری نه تنها حل نشده است بلکه لحظه به لحظه به آمار آن افزوده می‌شود ما یک کار و یک کار مورد انتظار داریم، بازار کار مورد انتظار فوق‌العاده بازار وحشتناکی است.  
 
وی ادامه داد: اخیراً در خبرها آمده بود که ایران با فلان کشور قرارداد اعزام نیروهای کار به آن کشور امضاء کرده است. سؤال بنده از مسئولان این است که اگر مشکل ما در معضل بیکاری با اینگونه قضایا حل شده است آیا این کار، کار مورد انتظار است؟!
 
این روانشناس و کارشناس مسائل جوانان اظهار داشت: با توجه به ایجاد امکان مطلوب برای تحصیلات، سطح تحصیلات دختران و پسران در جامعه ما بالاست و هر سال هزاران فارغ‌التحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا داریم، ولی آیا این کاری که به آنها می‌دهیم همان کار مورد انتظار است؟ آیا اگر از یک مهندس ساختمان بخواهیم به عنوان یک نیروی کارگر ساده در داخل یا خارج مشغول به کار شود، آیا این حل مشکل بیکاری است؟ آیا اینگونه می‌توان گفت مشکل بیکاری حل شده؟ جامعه آماری که بیکاران را تشکیل می‌دهند، جامعه‌ای است که این نوع کارها برای آنها کار محسوب نمی‌شود؛ یعنی این موارد کارهای مورد انتظار و منطقی که مطابق با توان و استعداد و انتظارات هزینه‌ای آنها باشد، نیست.  
 
حجت الاسلام کیاسری افزود: گاهی این حرف‌ها برای آقایان و برخی مسئولان مشغولیتی را ایجاد می‌کند که به راحتی بتوانند ادعاها را تکرار کنند. مشکل بیکاری نه تنها حل نشد، بلکه لحظه به لحظه بر آمار غیر شاغلان و خواستاران شغل متناسب با توانمندی‌های شغلی‌شان افزوده می‌شود به عنوان مثال جامعه آماری را که ما حداقل در محیط کار خودمان و صدها مراکز تحت پوشش شاهد هستیم مراجعانی هستند که آسیب‌های اجتماعی زیادی در حیطه خانواده، شخصی و شخصیت بر آنها وارد شده است و بسیاری از آنها از کانال بیکاری و عدم توانمندی تکفل بخش اقتصادی زندگی ایجاد می‌شود. این ادعاها براساس آمار مورد تأیید نیست.
 
اگر وزیرکار بخواهد نامه‌های جوانان جویای کار را برایشان می‌فرستیم
 
سهیلا جلودارزاده عضو کمیسیون اجتماعی مجلس باشااره به صحبت‌های مطرح شده از سوی برخی مسئولان در مورد معضل بیکاری جوانان گفت: مسئولان نباید تنها روی کاغذ بنویسند مشکل حل شده است، باید در عمل نیز معضل بیکاری جوانان حل شود در عمل هنوز این مشکل وجود دارد و ما می‌توانیم نامه‌های افراد جویای کار را برای وزیر کار بفرستیم، بیشتر مراجعین ما در کمیسیون اجتماعی مطالبه کار دارند و نامه‌های درخواست شغل را به هر جایی می‌فرستیم نامه برگشت می‌خورد.
 
باید از مسئولانی که مشکل بیکاری جوانان را نمی‌بینند به خدا پناه برد/ آیا جوان جویای کار شاغل است؟
 
سلمان خدادی رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد وضعیت بیکاری جوانان گفت: هر کسی در جامعه اعتقاد داشته باشد که مشکل بیکاری جوانان حل شده است در حقیقت ظلم به جوانان است بنده معتقدم درد ما در این است که مسئولان باید باور کنند مشکلی وجود دارد بعد از اینکه مشکل را درک کردند برای حل آن مشکل اقدام کنند وقتی اعتقادی به وجود مشکل نداشته باشیم حتما برای آن هم کاری انجام نمی‌دهیم.
 
وی ادامه داد: امروز هر کسی به این ایمان نداشته باشد که یکی از معضلات حاد جامعه و جوانان بیکاری است باید به خدا پناه برد، بر اساس آماری که امروزه مطرح است بنده اعتقاد دارم این آمار آماری است که مرکز پژوهش‌ها و مراکز تحقیقاتی اعلام کرده‌اند 20 میلیون جوان بیکار در جامعه داریم.
 
این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: متأسفانه برخی مسئولان حتی جوانان جویای کار را هم در زمره شاغلان قلمداد می‌کنند و از گروهی با عنوان همسایه بیکاری یاد می‌کنند و افرادی که 16 ساعت در هفته هم کار دارند یا کسی که برای 2 روز یا یک روز کار داشته باشد جزء آمار شاغلان محسوب می‌کنند، مسئولان پاسخ دهند آیا کسی که به دنبال کار است بیکار نیست؟
 
خدادی اظهار داشت: اگر برای رفع مشکل بیکاری جوانان اقدامی نکنیم در در 1404، 18 میلیون جوان بیکار در کشور خواهیم داشت که بسیار خطرناک و تکان دهنده است، نرخ بیکاری ما 2 میلیون نفر نیست و این یک نظر خوش بینانه است و خدا نکند این نظرهای خوش بینانه مارا از برنامه ریزی باز بدارد و آن موقع واویلا و مصیبت است.
 
در حالی که وزیر کار معتقد مشکل بیکاری تقریبا حل شده است محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی گفت: بر اساس نظرسنجی‌ها درصد بالای بیکاری مشکل جدی در این استان است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود.
 
وی بیکاری را مهم‌ترین مشکل خراسان‌رضوی در وضعیت کنونی برشمرد و خاطرنشان کرد: در این سفر با هرکسی که ملاقات کردیم، به موضوع بیکاری در خراسان‌رضوی اذعان کرد و لذا باید به‌صورت ویژه به این موضوع توجه کنیم.
 
شریعتمداری بابیان اینکه وضعیت بیکاری در کشور بسیار بد است، گفت: باوجود اشتغال ایجاد‌شده در سال‌های اخیر به دلیل انباشت بیکاری در دولت‌های گذشته، چندان اثرگذار نبوده است و اگر با طرح‌های کوتاه‌مدت برای رفع معضل بیکاری اقدام نشود، قطعاً مردم تحمل سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در طرح‌های اشتغال‌زایی را نخواهند داشت.
 
تناقض میان گفته‌های مسئولان و آمارهای ارائه شده در بیکاری نشان می‌دهد سیاست واحدی در بین دولتمردان برای حل معضل بیکاری وجود ندارد و این جوانان هستند که با جست و جو در میان آگهی‌های روزنامه‌ها و در صف درخواست شغل روزهایشان را به شب می‌رسانند، یا جوانان تحصیل‌کرده‌ای که علی رغم داشتن تحصیلات در شغل‌هایی مشغول فعالیت هستند که هیچ تناسبی با تحصیلات آنها ندارد.
 
اما تا صحبت از انتخابات و رأی دادن می‌شود بازهم جوانان در اولویت شعارها و وعده‌ها قرار می‌گیرند و پس از موفقیت به حاشیه رانده می‌شوند! و این داستان بیکاری جوانان جامعه‌ای است که می‌خواهند آنها را برای کار به خارج از کشور اعزام کنند!
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    هیچکس از هیچ جناح و حزب و دسته ای به فکر بیکاری خیل عظیم جونان نیست. سن ازدواج بشدت بالا رفته و فقط شاهد گسترش فساد در جامعه هستیم و همه اینها ریشه در بیکاری و مشکلات اقتصادی دارد. هیچکدام از متدینین هم به فکر نیستند. همه دست روی دست گذاشته اند و این گرداب فساد در جامعه را تماشا می کنند.
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۵
    0 0
    یاشاسین بیکارها!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس