گروه سیاست مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.
 
*********
کیهان
 
یک احترام آمریکایی دیگر به پاسپورت ایرانی

در حالی که بازگرداندن احترام پاسپورت ایرانی شعار انتخاباتی آقای روحانی بود، آخرین گزارش‌ها از ایجاد مشکل ویزا برای دانشجویان ایرانی در آمریکا و کانادا حکایت می‌کند.

روزنامه گاردین در گزارشی نوشت بیش از 100 دانشجوی نخبه ایرانی که از سوی دانشگاه‌های آمریکا و کانادا پذیرفته شده‌اند، به دلیل تاخیر در صدور ویزای آنها، با مشکل تحصیلی مواجه شده و ترم اول را از دست داده‌اند. آنها نگران از دست دادن بورسیه یا کمک‌هزینه تحصیلی‌شان، هستند. این دانشجویان که از برجسته‌ترین دانشگاه‌های ایران هستند به گاردین گفته‌اند به دلیل عدم دریافت ویزایشان به رغم انتظار چند ماهه، نتوانسته‌اند به تحصیل در ترم جاری ادامه دهند.

گاردین افزود: داده‌های مربوط به درخواست ویزای نزدیک به 100 دانشجوی ایرانی موید آن است که اکثر آنها بیش از چهار ماه منتظر نتیجه درخواستشان بوده‌اند و همچنان منتظر هستند و در میان آنها حداقل سه دانشجو هم هستند که بیش از 9 ماه منتظر بوده‌اند.

این روزنامه نوشت: «کانادا و آمریکا طی سال‌های اخیر مسیر دریافت ویزا را سخت کرده‌اند و دلیل طولانی شدن آن مراحل اجرایی کردن صدور ویزا، بررسی‌های امنیتی و پیشینه است که برای همه اتباع ایرانی این روند مورد نیاز است و بسیاری از ایرانی‌ها از این مسئله شاکی هستند که تحقیقات انبوه و موشکافانه از متقاضیان معمولی، همراه با برخی تبعیضات سیاسی است.»

گاردین نوشت: یک دانشجوی 26 ساله ممتاز ایرانی که توانسته از یک دانشگاه آمریکا پذیرش بگیرد می‌گوید هیچ‌یک از اعضای بستگان من در آمریکا نیستند، من هرگز در نیروهای نظامی کار نکرده‌ام و هرگز هیچ تحقیقی در زمینه فناوری‌هایی که در فهرست هشدار هستند، انجام نداده‌ام.

روزنامه گاردین همچنین با اشاره به اظهارات چند دانشجوی ایرانی، نوشت: «دانشجویانی که با گاردین حرف زدند، گفتند ناامیدی آنها با این واقعیت تشدید شده که هر دو کشور (آمریکا و کانادا) هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی جدیدی درباره درخواست‌های ویزا یا دادن یک تاریخ زمانی مشخص در این‌باره طفره می‌روند.»

ایجاد مشکل ویزا برای دانشجویان ایرانی در حالی است که از سناتورهای آمریکایی گرفته تا برخی عناصر فعال در حوزه نفوذ و جنگ نرم و حتی پورن استار به سادگی از وزارت خارجه کشورمان ویزا می‌گیرند و به آسانی در مراکز مختلف تردد می‌کنند! آمریکا پیش از این به حمید ابوطالبی نامزد ویژه روحانی برای تصدی نمایندگی ایران در سازمان ملل ویزا نداد و او را تروریست خواند!

سکوت پس از فرار به جلو در پرونده فساد 8 هزار میلیاردی

مدعیان اصلاح‌طلبی و حامیان دولت در حالی که در روزهای اولیه بر سر فساد 8 هزار میلیاردی در صندوق ذخیره فرهنگیان مانور می‌دادند پس از آشکار شدن نقش اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در این ماجرا، سکوت کرده‌اند و پرونده را پیگیری نمی‌کنند.

به گزارش «مشرق» از چند ماه پیش که ماجرای بروز فساد عظیم مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح شد، حامیان دولت یازدهم مدعی شدند که این فساد مربوط به دولت احمدی‌نژاد بوده است و دولت روحانی هیچ نقشی در آن نداشته است.

به عنوان مثال، محمود صادقی نماینده تندروی اصلاح‌طلب مجلس، 13 شهریور ماه در گفت‌وگو با سایت ایلنا مدعی شد فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان به طور کامل مربوط به دولت احمدی‌نژاد بوده است.

صادقی حتی مدعی شد که شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت یازدهم، پیگیر مفاسد رخ داده در دولت قبل بوده اما کمیسیون آموزش مجلس نهم به پیگیری‌های غندالی در این زمینه بی‌توجهی کرده است.

پیش از آن و در دهم شهریور ماه، شهاب‌الدین غندالی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت یازدهم نیز با فرار به جلو، به دادستان تهران نامه نوشته و تمام خبرهای مطرح درباره بروز تخلف در این صندوق را رد کرده بود. او در آن نامه، خود را در حد یک مدیر ضد فساد جلوه داده بود.

با وجود تلاش حامیان دولت یازدهم برای نسبت دادن تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان به دولت قبل، نهایتاً هفته گذشته با دستگیری غندالی مشخص شد این فساد به دولت یازدهم مربوط است.

نکته مهم آن که غندالی 21 مهرماه 1392 توسط وزیر آموزش و پرورش دولت یازدهم منصوب شده بود.

افراط حامیان دولت یازدهم در نسبت دادن فساد صندوق ذخیره فرهنگیان به دولت قبل، حتی صدای دادستان تهران را هم درآورد به طوری که عباس جعفری دولت‌آبادی هفته گذشته فساد ارتکابی در هر دولتی صرف نظر از گرایش سیاسی آن را مستوجب برخورد دانست و از جمله به پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان اشاره کرد و اظهار داشت: منتسب نمودن جرایم ارتکابی در این موضوع به دولت قبل، مشکلات کنونی را برطرف نمی‌کند و دغدغه مردم را مرتفع نمی‌سازد.

پس از ماجراهای اخیر، سایت ایلنا که اولین بار ادعای محمود صادقی در نسبت دادن فساد 8 هزار میلیارد تومانی صندوق ذخیره فرهنگیان به دولت قبل را مطرح کرده بود، مصاحبه وی را پس از گذشت بیش از یک ماه، اصلاح کرد.

با این حال، افرادی چون محمود صادقی و رسانه‌های حامی دولت آنقدر شهامت ندارند تا اشتباه خود را در نسبت دادن فساد صندوق ذخیره فرهنگیان به دولت قبل بپذیرند و از افکار عمومی عذرخواهی کنند و فعلاً ترجیح می‌دهند نسبت به این رسوایی بزرگ سکوت کنند.

مومنی: تصمیم‌گیری‌های دولت سهل‌انگارانه و پرهزینه است

«بزرگ‌ترین کانون اشتباهات راهبردی در دولت، برخورد سهل‌انگارانه با مسئله هدفگذاری است».

فرشاد مومنی کارشناس اقتصادی اصلاح‌طلب با پرهزینه دانستن تفکیک در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، در روزنامه اعتماد نوشت: منطق حاکم بر تفکیک مجدد سازمان برنامه و سازمان امور اداری و استخدامی و هم منطق کار میان آنها حاوی شیوه‌ها و اما و اگرهای بسیار قابل اعتنایی است. روند انتظاری منطقی در این زمینه آن است که این‌گونه تصمیم‌گیری‌های خطیر و سرنوشت‌ساز حداقل مبتنی بر یک مطالعه کارشناسی مکتوب و انتشار یافته در سطح عمومی باشد. در این چارچوب یکی از بدیهیات اولیه در مدیریت توسعه آن است که به اصل موضوعه این دانش یعنی عدل سازماندهی براساس هدف وفادار بمانیم.

وی تاکید کرد: واقعیت این است که بزرگ‌‌ترین کانون اشتباهات راهبردی در دولت فعلی برخورد سهل‌انگارانه با مسئله هدف‌گذاری است. وقتی که تکلیف هدف یا اهداف مشخص نشده باشد، دستکاری اجرایی و شیوه سازماندهی  دولت جز برهم ریختگی و آشفتگی و ایجاد هزینه‌های جدید، دستاوردی به همراه نخواهد داشت.

کاش آقای رئیس‌جمهور و اعضای محترم هیئت  وزیران دراین‌باره تامل بیشتری کنند و اجازه ندهند که کشور مانند آنچه در دولت‌های قبل مشاهده کردیم زیر تشخیص‌های سلیقه‌ای و غیرمبتنی بر کار کارشناسی باشد. انتظار متعارف از آقای رئیس‌جمهور آن بود که هنگام تفکیک این دو سازمان و تقسیم کار آنها استنادی  به قانون برنامه میان مدت قبلی یا سند برنامه ششم توسعه می‌کردند. با کمال تاسف این طرز قاعده‌گذاری‌های مبتنی بر‌آشفتگی‌های بیش از حد که در ابعاد بی‌سابقه‌ای در سند برنامه ششم توسعه قابل مشاهده است؛ در تصمیم‌گیری‌های دیگر نیز نمود آشکاری دارد.

برای مثال در سند برنامه ششم برای یک دوره پنج‌ساله، 294 هدف کلی، 154 راهبرد و 1551 سیاست مطرح شده است. هر کس کوچک‌ترین دستی در سهم علمی و تجربه بررسی ریشه‌های شکست برنامه‌های توسعه ایران داشته باشد می‌داند که این طرز هدف‌گذاری و تعیین راهبرد و سیاست یکی از ریشه‌های اصلی این گرفتاری است.

مومنی می‌افزاید: آقای حسن روحانی و آقای نوبخت حداقل باید توضیح می‌دادند که کدام یک از منطق‌های ادغام سازمان برنامه و امور استخدامی منتفی شده یا چه مسئله‌ جدیدی پدید آمده که گمان می‌کنند تفکیک این دو سازمان دستاوردهای بیشتری برای کشور خواهد داشت؟

در واقع با این تغییر و در غیاب سهم نظری روش‌مند از ریشه‌های گرفتاری‌های کشور، شاهد تشخیص‌های سلیقه‌ای و تغییرات پرهزینه هستیم. آیا واقعا در کل قوه مجریه کسی  هست که بتواند ادعا کند رابطه سازمان بهره‌وری با سازمان امور استخدامی بیش از رابطه همین سازمان با سازمان برنامه و بودجه است؟

در شرایطی که دولت محترم خود را موظف به پاسخگویی یا حداقل توضیح منطق اقدامات و تصمیمات خود نمی‌داند؛ بروز این سیاستگذاری‌ها پرهزینه و اختلال‌آفرین خواهد بود.

استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد: مسئله اساسی‌تر در این زمینه تقسیم کار اعلام نشده به شدت قابل مناقشه و خسارتبار میان بانک مرکزی و مرکز آمار ایران در زمینه ارایه آمارهای مربوط به متغیرهای کلان کشور است. در سه سال گذشته هر یک از این دو مجموعه مورد اشاره به صورت یک در میان ادعاهایی درباره متغیرهای کلیدی کلان مطرح کرده‌اند که مبنای آن مشخص نیست و مجموعه دوم هم سکوت اختیار کرده است.
 
این مسئله به ویژه درباره نرخ رشد اقتصادی فصلی و سالانه بسیار غم‌‌انگیز بوده است. تا زمانی که عرضه انحصاری آمار و اطلاعات کلیدی در دست دولت است و امکان اعمال نظارت‌های مشخص مدنی در مورد عرصه این آمارها فراهم نمی‌شود در درجه اول خود دولتمردان ضرر می‌کنند و حیثیت و اعتبار آنها بازیچه مطامع‌ کوته‌نگرانه برخی سیاستگذاران خواهد شد.
 
به این ترتیب به نظر می‌رسد در آستانه تصویب لایحه برنامه ششم به شرحی که اشاره شد یکی از بی‌کیفیت‌ترین و فاجعه‌آمیزترین مصوبات منتشر شده از سوی سازمان برنامه‌ریزی کشور است لذا باید تمهیدی اندیشیده شود که بانک مرکزی و مرکز آمار ایران همچنین بتوانند داده‌های قابل اعتنا انتشار دهند اما هر دوی آنها هم از نظر روش‌های آماری مورد استفاده و هم از نظر اعتبار داده‌های انتشار یافته از فیلتر نظارت‌های تخصصی مدنی عبور کنند.

مگر خودتان نگفتید روحانی سابقه کار اجرایی ندارد؟!

سخنگوی دولت اصلاحات مدعی شد کسی که صد روز پس از برجام می‌گوید چرا اتفاقی در اقتصاد نیفتاده، از اقتصاد سررشته ندارد.

عبدالله رمضان‌زاده در مصاحبه با روزنامه آفتاب یزد گفت: من بیش از تبلیغات مخالفان دولت، ناامیدی مردم را در ضعف تیم اطلاع‌رسانی دولت می‌بینم. یعنی ضعف تیم اطلاع‌رسانی دولت کاملاً مشهود است. بعضاً تیم اطلاع‌رسانی دولت در اختیار مخالفان آقای روحانی است و قطعاً این اتفاق مؤثر بوده است.

وی می‌افزاید: مجبور هستم به بعضی‌ها که ادعای اقتصاددان بودن دارند، طعنه‌ای بزنم. یک آقایی گفته بود 100 روز از برجام گذشت هنوز اتفاقی در اقتصاد ملی نیفتاده است. من واقعاً تعجب کردم که این آقا در کجا اقتصاد خوانده است و چگونه سر کلاس می‌رود و به تدریس اقتصاد می‌پردازد. شما تصور کنید در نتیجه برجام هزار میلیارد دلار دست دولت ایران را بگیرد. شما یک اقتصاددان بیاورید که صد روزه از این میزان پول نقد بهره ‌کافی ببرد.

آقای رمضان‌زاده البته خود را به تجاهل زده است؛ چرا که اولاً اکنون 15 ماه از اجرای برجام توسط ایران و بیش از 9 ماه (270 روز) از اجرای تعهدات داده شده غرب می‌گذرد و به تصریح آقای روحانی در تاریخ 17 خرداد 94 (یک ماه قبل از اعلام توافق برجام) قرار بوده لغو تحریم‌ها به واسطه برجام، مشکلات بسیاری را برطرف کند: «تحریم‌ها باید از بین برود تا سرمایه بیاید و مشکل محیط زیست، اشتغال، صنعت و آب خوردن مردم حل شود، منابع آبی زیاد شده و بانک‌ها احیا شوند». اکنون از این سخنان بالغ بر 16 ماه - 391 روز- می‌گذرد.

ثانیاً آقای روحانی در تبلیغات انتخاباتی سال 92 وعده رونق و گشایش اقتصادی 100 روز داده بود اما اکنون که قریب 1200 روز از آغاز دولت وی می‌گذرد، از آن گشایش و رونق اقتصادی خبری نیست.

ثالثاً آقای رمضان‌زاده تیر ماه 95 درباره ناکارآمدی برخی وزیران کابینه به روزنامه وقایع اتفاقیه گفته بود «مشکل عمده‌ای که آقای روحانی در این 3 سال با آن دست به گریبان بود، نداشتن سابقه در کارهای اجرایی است و به همین خاطر از نیروهای اجرایی و باتجربه کشور شناخت کمتری داشت و به خاطر همین نقطه ضعفش، برخی برنامه‌های او به نتیجه نرسیده است.»

سخنگوی دولت اصلاحات در ادامه مصاحبه با آفتاب یزد درباره علت عملی نشدن گشایش اقتصادی می‌گوید: «فشارها هم مانع می‌شود ما همه دستاوردهای برجام را داشته باشیم. ببینید همین قضیه عضویت ایران در سازمان مبارزه با پولشویی (FATF) دلیل اصلی همکاری نکردن بانک‌های بین‌المللی با ایران است. وقتی از حضور در این سازمان ممانعت می‌کنید، نمی‌توانید انتظار داشته باشید که بانک‌های بین‌المللی با شما کار کنند».

او توضیح نمی‌دهد که وقتی وعده لغو یکباره همه تحریم‌های بانکی و معجزه با برجام داده می‌شد، آیا سخن از یک تعهد و سحرجهازی به نام اجرای FATF (خودتحریمی) در میان بود؟! چرا در حالی که رسانه‌های متعدد اروپایی اذعان دارند شرکت‌های اروپایی با وجود اشتیاق به همکاری با ایران؛ از مجازات آمریکا می‌ترسند، آقای رمضان‌زاده اصرار به تبرئه آمریکا از بدعهدی و انداختن توپ در زمین خودی دارد؟ اصلاح‌طلبان از بزک آمریکای بدعهد، چه سودی می‌برند؟!
 
 
خراسان
 
تعلل برخی مسئولان دولتی در کمک به واحدهای تولیدی

بر اساس نامه رسمی یکی از مجموعه های مهم اقتصادی دولت به تعدادی از مدیران اجرایی، اعلام شده است با وجود ارسال درخواست فوری برای اعلام اسامی و ارسال مستندات به منظور پرداخت تسهیلات ارزی و سرمایه در گردش به واحدهای تولیدی و صادراتی خصوصی و تعاونی، مشخص شده برخلاف پیگیری های صورت گرفته، پاسخ لازم از طرف برخی مسئولان دولتی در این زمینه برای ادامه پیگیری های اداری، دریافت نشده است.

کمک ویژه دولت به پلیس راهور

بر اساس ابلاغیه روزهای اخیر یک مسئول ارشد اجرایی به سازمان برنامه و بودجه، اعلام شده است که حسب موافقت هیئت دولت مقرر شده مبلغ 50 میلیارد ریال از محل اعتبارات هزینه های پیش بینی نشده قانون بودجه سال 95 در اختیار نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار بگیرد تا در راستای احداث اقامتگاه پلیس راهور در تهران با رعایت قوانین و مقررات مربوطه هزینه شود.
 

ایران
 
 تکذیب ادعای «هودفر»

رئیس کل دادگستری استان تهران با کذب خواندن ادعای «هما هودفر» مبنی بر شکنجه روحی و پخش موسیقی آزار دهنده هنگام بازداشت در ایران، گفت: همه این ادعاها بدون سند و به خاطر کینه و عداوت با نظام و کشور جمهوری اسلامی ایران است. غلامحسین اسماعیلی، در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: در بازداشتگاه‌ها و فضای زندان هایمان، مطلقاً موضوع  پخش آهنگ و موسیقی وجود ندارد و سیستم صوتی آنجا بسیار محدود است و جز در موارد اطلاع‌رسانی چیزهای دیگری پخش نمی‌شود. البته ممکن است همجوار این خانم یا زندانی‌های دیگر در ایام ماه محرم مداحی گوش می‌کردند و این هم برای او(هودفر) صوت نامناسبی جلوه داده شود. وی درباره شکایات مطرح شده توسط دیگر زندانیان مانند جیسون رضاییان هم اظهار کرد: آنان اظهارات دروغ خود را برملا می‌کنند و هیچ‌کدام از آنان ادعای مستندی ندارند.

درخواست خانواده های زاغری و فروغی از لندن

خانواده‌های دو تبعه انگلیسی زندانی در ایران از لندن خواستند تا برای آزادی این افراد کار بیشتری انجام دهد.به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه گاردین، ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری و کامران فروغی پسر کمال فروغی در نامه‌ای، خطاب به بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلیس از وی خواستند تا تلاش بیشتری برای آزادی این دو تبعه انگلیسی انجام دهد و آنها را به خانواده‌هایشان بازگرداند.

مقایسه «معمای شاه» با مستند «بی بی سی» در تابناک

سایت تابناک در گزارشی مقایسه‌ای به سریال «معمای شاه» و مستند «میهمانی بزرگ شاه؛ جشن‌های 2500 ساله» پرداخته که اولی از تلویزیون کشورمان پخش می‌شود و دومی از شبکه بی‌.بی‌.سی فارسی. در این گزارش با اشاره به آنچه ضعف‌های مفرط سریال معمای شاه با هزینه‌های بالای آن ساخته محمدرضا ورزی خوانده شده، آمده است: یک نیم‌نگاه به مستند «جشن‌های 2500 ساله»، هر ناظر منصفی را قانع می‌سازد که این مستند با هزینه تولید حداکثر دویست هزار دلار (750 میلیون تومان)، به مراتب تأثیرگذارتر از «معمای شاه» با هزینه چند میلیارد تومانی عمل کرده و به خوبی می‌توان به هر هنرجویی آموزش داد که گاهی دشمن می‌تواند محصولی بهتر و با فرم و محتوای قوی‌تر از محصول یک دوست برای روایت بخشی از تاریخ بسازد و عرضه کند!

تجارت «ضراب» از داخل زندان!

رسانه‌های ترکیه از تداوم فعالیت اقتصادی «رضا ضراب» تاجر ایرانی‌تبار شهروند ترکیه در طول مدت زندانی بودن او در امریکا خبر داده‌اند. به گزارش سایت‌های داخلی، «چیغدم توکر» روزنامه‌نگار روزنامه «جمهوریت» در گزارشی خبر داده  شرکت هلدینگ رویال که  متعلق به ضراب است و همچنین سایر شرکت‌های او که در حوزه تلفن همراه و ارتباطات و همچنین در بخش خدمات مبلمان وابسته به ضراب هستند از سوی او از درون زندان مدیریت می‌شوند. رضا ضراب شریک بابک زنجانی متهم به نقض مقررات تحریمی امریکا علیه ایران و تجارت غیرقانونی طلا با آن کشور است‌. او همچنین به تقلب مالیاتی و پولشویی نیز متهم شده است. این متهم در امریکا زندانی است.
 
 
آرمان

تیراندازی در نزدیکی سفارت ایران در آنکارا

شنیده شد که نیروهای امنیتی در نزدیکی سفارت جمهوری اسلامی ایران در آنکارا اقدام به تیراندازی کردند. صدای شلیک بیش از ۱۲ گلوله در نزدیکی سفارت ایران در آنکارا شنیده شد و هنوز معلوم نیست علت این تیراندازی چه بوده است. به گفته منابع آگاه، گمان می‌رود نیروهای امنیتی مستقر در ایست و بازرسی نزدیک سفارت به دلایلی همچون هشدار به خودروهای عبوری مشکوک شروع به تیراندازی کرده باشند. این تیراندازی‌ها در حالی رخ می‌دهد که دولت ترکیه قانون وضعیت فوق العاده را برای سه ماه دیگر تمدید کرد. بر اساس این قانون نیروهای امنیتی و پلیس از اختیارات ویژه‌ای همچون حق تیر برخوردار می‌شوند.

آزادي ۳۱ زنداني در اردبيل

شنیده شد که نيكوكاران اردبيلي در روزهاي عزاي حضرت اباعبدا... الحسين (ع) در اقدامي ماندگار از جنس ايثار و گذشت، زمينه آزادي ۳۱ زنداني جرايم غيرعمد را فراهم كردند. معاون رئيس كل دادگستري استان اردبيل با تقدير از خيرين كشوري به ويژه اقدام خداپسندانه دو نفر از نيكوكاران نيك‌انديش اين استان از آزادي ۳۱ تن از مددجويان تحت حمايت ستاد ديه در ايام عزاداري سرور شهيدان عالم خبر داد. يوسف خدادادي يادآور شد: مجموع بدهي اين زندانيان آزاد شده رقمي بالغ بر ۳ ميليارد ريال بود كه با گذشت سخاوتمندانه شاكيان تنها با پرداخت مبلغي معادل ۸۰۰ ميليون ريال اين افراد از بند حبس رهايي يافتند.

درخواست خانواده ۲ شهروند ايراني- انگليسي

شنیده شد که خانواده‌هاي دو تبعه انگليسي زنداني در ايران از لندن خواستند تا براي آزادي اين افراد كار بيشتري انجام دهد. ايسنا نوشت؛ به نوشته روزنامه گاردين، ريچارد راتكليف، همسر نازنين زاغري و كامران فروغي پسر كمال فروغي در نامه‌اي، خطاب به بوريس جانسون وزير امور خارجه انگليس از وي خواستند تا تلاش بيشتري براي آزادي اين دو تبعه انگليسي انجام دهد و آنها را به آغوش خانواده‌هايشان بازگرداند. نازنين زاغري ۳۷ ساله كارمند بنياد خيريه رويترز در سوم آوريل ۲۰۱۶ زماني كه براي ديدار با خانواده‌اش به ايران آمده بود در فرودگاه تهران بازداشت و ماه گذشته پس از محاكمه در دادگاه‌هاي ايران به ۵ سال حبس محكوم شد. وي متهم به ارتباط با شبكه‌هايي بود كه فعاليت‌هاي ضد امنيتي داشتند. كمال فروغي ۷۷ ساله نيز كه در سال ۲۰۱۱ بازداشت شد در حال سپري كردن هفتمين سال حبس خود از محكوميت هشت ساله‌اش است. وي به اتهام جاسوسي و حمل مشروبات الكلي دستگير شده بود. خانواده‌هاي اين دو قرار بود طوماري را كه در آن خواستار آزادي نازنين زاغري و كمال فروغي شده‌اند به وزارت امور خارجه انگليس ببرند.

صدور حكم جلب براي يكي از متهمان نگين غرب

شنیده شد که قاضي پرونده نگين غرب از صدور حكم جلب براي يكي از متهمان اصلي اين پرونده خبرداد. حجت‌الاسلام سيد احمد زرگر از صدور حكم جلب «رياضي» متهم پرونده نگين غرب خبر داد و اظهار كرد: اين فرد هنوز در مرجع تجديدنظر، حكم قطعي دريافت نكرده است چون قرار بود همكاري كند. رئيس شعبه ۳۶ دادگاه تجديدنظر استان تهران با بيان اينكه به زودي دادگاه اين فرد برگزار و محكوم مي‌شود گفت: رياضي در دادگاه بدوي به ۱۲ سال حبس محكوم شده است. زرگر با اشاره به متواري شدن رياضي اضافه كرد: اميدواريم اين فرد دستگير شود و حكمش را صادر مي‌كنيم. اين قاضي دادگستري در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبني براينكه برخي شكات مدعي شده‌اند دادگاه اجازه ورود وكلا به پرونده را نمي‌دهد گفت: اصلا چنين چيزي نيست و متاسفانه شكات، كم لطفي مي‌كنند. زرگر ادامه داد: مي‌خواهند براي يك پرونده ۵۰ نفر وكيل بگيرند كه نمي‌شود و تمام وقت من گرفته مي‌شود در حالي كه طبق قانون نمي‌توانند بيشتر از سه وكيل داشته باشند و الان هم سه وكيل در پرونده وجود دارد.

حساب‌كشي از مديران دولتي براي مقابله با فساد

شنیده شد که از مديران دولتي خواسته شده است تا فهرست اقدامات خود در زمينه مقابله با فساد را پيگيري كرده و نتايج را به نهادهاي نظارتي ذیصلاح اعلام كنند. «خراسان» خبر داده است: بر اساس ابلاغيه يك نهاد نظارتي به تعدادي از مديران اجرايي، با اشاره به مفاد ماده ۱۵ قانون ارتقای سلامت نظام اداري و مقابله با فساد مصوب سال ۱۳۸۷ كه مقرر داشته «مقامات، مديران و سرپرستان هر واحد در سازمان‌ها، موظف به نظارت، پيشگيري و مقابله با فساد اداري، شناسايي و اعلام آن به مراجع ذيصلاح هستند»، از مخاطبان اين ابلاغيه خواسته فهرست اقدامات خود در اين زمينه شامل شناسايي موارد فساد، اعلام به مراجع ذيصلاح و پيگيري موضوع تا حصول نتيجه را همراه با مستندات به اين نهاد اعلام كنند.

قاليباف از رسانه‌ها شكايت نكرده است

شنیده شد که نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي با اشاره به مذاكره با شهردار تهران درباره علت شكايت اين سازمان از ياشار سلطاني، گفت: قاليباف اعلام كرد كه هيچ‌گونه شكايتي عليه آقاي سلطاني انجام نشده است. ايلنا نوشت؛ سيدفريد موسوي با اشاره به برگزاري نشست بعدازظهر دیروز مجمع نمايندگان تهران با حضور شهردار تهران، اعلام كرد: در پايان جلسه به‌همراه به خانم مافي با آقاي قاليباف درباره نحوه برخورد نادرست برخي از اعضاي شوراي شهر و شهرداري تهران با ياشار سلطاني مديرمسئول سايت معماري نيوز و شكايت از اين خبرنگار صحبت كرديم.
 
او گفت: پس از بيان نكات مختلف در اين باره و انتقال برخي نگراني‌ها جامعه مطبوعاتي كشور به شهردار تهران، آقاي قاليباف با صداي بلند در جمع نمايندگان تهران اعلام كرد كه نه خودش و نه شهرداري تهران هيچگونه شكايتي از ياشار سلطاني نكرده است.

ايراني‌ها اينستاگرام بالاك را تسخير كردند

شنیده شد که صفحه اينستاگرام ميشاييل بالاك با هجوم كاربران ايراني مواجه شده است. پس از اينكه علي كريمي به فالوئرهايش توصيه كرده كه پيج بالاك را فالو كنند حالا صفحه شخصي كاپيتان سابق تيم ملي آلمان با هجوم كاربران ايراني و البته كامنت‌هاي بعضا غيرمودبانه مواجه شده است. عصرايران، نوشت؛ دو روز قبل علي كريمي در پستي كه روي صفحه اينستاگرامش گذاشته بود از هوادارانش خواست كه بالاك را فالو كنند. پست علي كريمي با توجه به ۱/۵ ميليون فالوئري كه دارد سبب شد كه بالاك خيلي زود متوجه شود كه در يك پست مهم منشن شده است. بالاك ديروز و بلافاصله در پست علي كريمي كامنت گذاشت و از او تشكر كرد اما به نظر مي‌رسد هجوم ايراني‌ها به پست بالاك اينقدر برايش قابل توجه بوده است كه امروز يك پست براي علي كريمي گذاشته.

تكذيب زنده  شدن يك شهيد منا

شنیده شد که سازمان حج و زيارت خبري مبني بر زنده بودن يكي از شهداي منا را تكذيب كرد. فرارو نوشت؛ سازمان حج و زيارت خبر درج شده در برخي رسانه‌ها مبني بر زنده بودن يكي از شهداي منا را تكذيب كرد. سازمان حج و زيارت با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه به دنبال انتشار خبري مبهم توسط برخي رسانه‌ها مبني بر زنده بودن يك زائر بدون ذكر نام از شهيدان فاجعه منا كه قبلا به‌ عنوان شهيد اعلام شده بود آورده است: چنين خبري اساسا صحت ندارد و اينكه فردي در آن برهه به كشور نامعلومي انتقال يابد و بعد از خروج از حالت كما و به دستاوردن حافظه‌اش اعلام كند كه ايراني است، به‌كلي ساختگي است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ایرانی ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    مشرقی! تکلیف خودتو روشن کن اول! اینکه این به قول شما نخبگان نتونستند ویزا بگیرند و بروند خوب است یا نه؟ اگر بروند مگر اسمش فرار مغزها نیست؟ حالا گذرنامه ایرانی اگر ارزش پیدا می کرد و می رفت میگفتین روحانی کاری کرده همه نخبگان به راحتی کوچ کنند. عجحب سیاستیه این سیاست.
  • ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    بعد از سه سال چه قد از وعده های روحانی محقق شده؟
  • مبین ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    یکی از شعارهای دولت بازگشت! احترام به پاسپورد بود که ...
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    وضعیت شغلی جوانان جالب نیست
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    چرا پرت و پلا میگی برادر آب روغن قاطی کردیا! الان بحث سر اصل احترام به پاسپورت ایرانهنه فرار عده ای اوی که بخواد بره با هر خفتی هم که شده بالاخره میره و مشکلش این چیزا نیست اما الان بحث کلی تر از فرار برخی نخبگانه فرق این دوتا رو وقتی فهمیدی از سیاست دم بزن
  • ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    همه چي خرابه گروني همه رو از پا انداخته اين چه دولته
  • ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۴
    0 0
    سلام در خصوص خبر آخری (تكذيب زنده  شدن يك شهيد منا).. خبر کما اینا نبوده بنابه گفته خانواده پدری آن زن که در روستای کناری محل زندگی ما ساکن می باشند ایشان طی تماسی با خانوادش گفته که من و 6 زن دیگر را در یک جای زیرزمین مانند بدون پنجره نگه می دارند و الان اولین بار تونستم تلفن گیر بیارم بهتون بزنگم... خونوادش شماره را از مخابرات استعلام کردن که مخابرات گفته مربوط به کشور آسیای شرقیه.. حال شوهر ایشان که بعد از چهلم حادثه منا تجدیدفراش کرده پول بیمم گرفته حاظر به پیگیری موضوع نیست و پدر و مادرشان نیز ناتوان می باشند. فامیلی زن ... می باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس