معاون بهداشت، امداد و درمان نیروی انتظامی گفت: تمام رزمایش های مراکز درمانی ناجا در سال جاری با سناریو بیو تروریسم با شاخه های مختلف میکروبی، شیمیایی و هسته ای اجرا می شود.

به گزارش مشرق، سردار سیدمحمدرضا سیداحمدیان در حاشیه برگزاری رزمایش منتظران مهدی(عج) در بیمارستان ولیعصر(عج) با اشاره به برگزاری 36 رزمایش در مراکر درمانی تابعه معاونت بهداد ناجا، افزود: در گذشته، مراکز درمانی ناجا، مانورهایی را با سناریوهای سیل، زلزله و اغتشاش تجربه کرده بودند اما امسال با توجه به تغییر رویکرد تهدیدها به سمت بیوتروریسم با برنامه ریزی صورت گرفته مقرر شد تمام رزمایش های مراکز درمانی ناجا در سال جاری با سناریو بیو تروریسم و در شاخه های مختلف میکروبی، شیمیایی و هسته ای اجرا شود.
 
وی، انتخاب سناریو مناسب، آموزش و آمادگی کارکنان، شبیه سازی رزمایش تا حد امکان با شرایط واقعی بحران، آمادگی امکانات و تجهیزات مراکز درمانی و هماهنگی بین سازمانی را در اجرای یک رزمایش موفق و موثر دانست.
 
معاون بهداد ناجا، اجرای رزمایش ها را فرصتی مناسب برای شناسایی نقاط ضعف و قوت همچنین ارتقاء تجهیزات و توان عملیاتی مراکز درمانی عنوان کرد.

**فقدان مکانیسم پایش و شناسایی تهدیدات بیوتروریسم در مرزها
 
احمد کریمی معاون هماهنگ کننده قرارگاه زیستی کشور در این مراسم رصد، پایش و شناسایی تهدید در نقاط مرزی را در حوزه پدافند زیستی بسیار مهم و حائز اهمیت برشمرد و گفت: مقابله با بیوتروریسم باید از مرزها آغاز شود و متاسفانه در حال حاضر مکانیسمی برای رصد، پایش و شناسایی این تهدیدها در مرزهای کشور وجود ندارد.
 
وی با اشاره به سرمایه گذاری های کلان و تغییرات ساختاری سازمان های دفاعی دشمن بیو تروریسم، گفت: جهت گیری امروز دشمن در نابودی سرمایه های انسانی، توسل به روش های بیوتروریسم است.

**بیمارستان های نیروهای مسلح پیشگام در اجرای رزمایش های مدیریت بحران
 
سرهنگ علی امیر احمدی رئیس بیمارستان ولی عصر(عج) ناجا با اشاره به اینکه از هزار بیمارستان موجود در کشور 50 بیمارستان به نیروهای مسلح اختصاص دارد، گفت: با وجود این که بیمارستان های نیروهای مسلح در مقایسه با مراکز درمانی دانشگاهی از بودجه کمتری برخوردارند همواره در اجرای رزمایش های مدیریت بحران پیشگام بوده و هرساله طبق برنامه زمان بندی شده خود را ملزم به اجرای این رزمایش ها می دانند.
 
رئیس بیمارستان ولی عصر(عج)، از تدابیر معاونت بهداد ناجا در برنامه ریزی و ایجاد فرصتی برای ارتقاء توان عملیاتی مراکز درمانی در حوزه بیوتروریسم قدردانی کرد.
 
رزمایش منتظران مهدی (عج) با عنوان مقابله با تهدیدات زیستی و بیوتروریسم در بیمارستان ولیعصر(عج) برگزار شد.
 
بر اساس تعریف پلیس بین الملل درسال 2007 بیوتروریسم عبارت است از منتشر کردن عوامل بیولوژیکی یا سمی با هدف کشتن یا آسیب رساندن به انسان‏ ها، حیوانات و گیاهان با قصد و نیت قبلی و به منظور وحشت آفرینی، تهدید و وادار ساختن یک دولت یا گروهی از مردم به انجام عملی یا برآورده کردن خواسته‏ای سیاسی یا اجتماعی.
 
حمله بیوتروریستی نیز عبارت است از پخش کردن ویروس، باکتری، میکروب یا دیگر عوامل بیماریزا و سمی که موجب بروز بیماری و مرگ در میان انسان‏ ها، حیوانات و گیاهان می‏ شود.
کشف و شناسایی یک حمله بیولوژیکی سخت و دشوار به شمار می‏ آید؛ تاثیرات این حمله به چهار دسته فیزیکی: بروز بیماری ، روانی: بروز ترس و وحشت، اقتصادی: محدودیت سفر و جابه‏جایی، متوقف شدن فعالیت‏ های اقتصادی و کسب و کار
 
، زیست محیطی: آسیب دیدن انسان‏ ها، حیوانات، گیاهان، آلوده شدن منابع طبیعی مثل منابع آب تقسیم می شود.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۲
    0 0
    احسنت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس