معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به اینکه فساد یکی از عوامل مهم و بحرانی در اقتصاد ایران است، گفت: گره‌های کور موجود بر سر راه روابط اقتصادی در ایران باید شناسایی و برداشته شود.

 به گزارش مشرق، محمد شریعتمداری امشب در دیدار با سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور و فعالان اقتصادی استان مرکزی که به میزبانی اداره کل امور ایرانیان خارج از کشور و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکز برگزار شد، اظهار کرد: مهم‌ترین و با ارزش‌ترین اولویت استان مرکزی دارا بودن مشاهیر و اندیشمندان بزرگ در استان مرکزی است که علاوه بر صنعت در این زمینه در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی زبانزد است.

وی با اشاره به اینکه این استان علاوه بر دارا بودن صنایع بسیار مهم و ارزشمند و مشاهیر بزرگ زادگاه بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی ایران است، افزود: این استان در زمینه‌های مختلف دیگر نیز دارای ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی است که برای بهره‌برداری از آنها نیاز به استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران دارد.

معاون اجرایی رئیس جمهور تصریح کرد: بیش از 3 هزار مقاله در زمینه کارشناسی ارشد و دکترا در استان تاکنون نوشته شده که پرداختن به مسائل علمی و این‌گونه اقدامات در توسعه این استان دارای اهمیت و جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی است.

شریعتمداری با اشاره به اینکه ایران در تمامی زمینه‌ها دارای ظرفیت و پتانسیل‌های بسیار ارزشمندی است، ادامه داد: ایران از نظر دارا بودن بسیاری از محصولات سرآمد است، زیرا نیروی خلاق جوان به عنوان یکی از ظرفیت‌های عظیم کشور در این زمینه توانسته تأثیرگذار باشد و می‌توان گفت حدود 1.3 از فارغ‌التحصیلان در جامعه علمی ما دارای مدرک مهندسی هستند و ایران در این زمینه جزو 5 کشور برتر جهان است.

وی خاطرنشان کرد: موارد فنی و علمی در کشور ما روند رو به رشدی را سپری می‌کند و 56 درصد از خانوارهای ایرانی در وضعیت بسیار خوبی نسبت به خانوارهای سایر کشورها به سر می‌برند و دارای مشکلات بسیار کم‌تری هستند.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: کشور ما هم‌اکنون با 7 کشور بزرگ دنیا مراوده مستقیم دارد و این آمادگی در کشور وجود دارد که به منظور فعالیت‌های گوناگون در کشور از سرمایه گذاری ایرانیان مقیم خارج از کشور استفاده تا بتواند به رشد اقتصادی 8 درصدی دست پیدا کند و مشکلات و چالش‌های موجود را از پیش رو بردارد.

شریعتمداری بیان داشت: بعد از اجرای برجام و فضای ایجاد شده در کشور توانستیم به حقوق حقه خود دست پیدا کنیم و شرایط را به سمتی هدایت کنیم که کار و تولید در کشور افزایش را دهیم و بتوانیم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی گام برداریم.

وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی درون‌زا بودن و علاوه بر این درون‌زا بودن برون‌زا بودن این اقتصاد است، زیرا در اقتصاد مقاومتی علاوه بر اهمیت و توجه به تولیدات داخلی مشارکت اقتصادی با تمام دنیا را نیز مورد توجه و تاکید قرار  داده است.

معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه منابع مالی و توانمندی‌های تکنولوژیک کشور در جایگاه بسیار مهم و ارزشمندی قرار دارد، افزود: باید تلاش شود با دارا بودن این ظرفیت‌ها در کشور از توانمندی‌های ایرانیان خارج از کشور استفاده شود که در دولت تدبیر و امید در این زمینه تاکنون اقدامات بسیار مهم و ارزشمندی صورت گرفته است.

شریعتمداری تصریح کرد: دولت یازدهم تلاش خود را انجام داده تا از برگزاری جلسات تشریفاتی در حد کلان، این جلسات را در سطح استان‌ها با سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم در خارج از کشور برگزار کند و خوشبختانه تاکنون در این زمینه و جذب سرمایه و منابع خارج ایرانیان توانسته ایفای نقش کند.

وی ادامه داد: توجه به تولید رقابتی در کشور و جلوگیری از فروش تولیدات خام باید مورد توجه و حمایت بیشتری قرار گیرد که تحقق تمامی این موارد نیاز به سرمایه و تکنولوژی خارجی و استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری خارجی در کشور دارد.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: دانش بنیان بودن اقتصاد مقاومتی در سایه تعامل منطقی با کشورهای دیگر نیز یکی دیگر از اقداماتی است که مورد توجه و حمایت دولت است و باید تلاش شود تا در زمینه استفاده از ظرفیت سرمایه گذاری خارجی در کشور قوانین و مقررات دست‌و‌پاگیر از پیش رو برداشته شود، زیرا بسیاری از این قوانین و مقررات اقتصاد ایران را با مشکل و چالش مواجه کرده است.

شریعتمداری بیان کرد: گره‌های کور موجود بر سر راه روابط اقتصادی در ایران باید شناسایی و برداشته و قوانین و مقررات موجود در مسیر سرمایه گذاری تسهیل شود خوشبختانه دولت توانسته رشد اقتصادی منفی کشور را به مثبت برساند و در زمینه افزایش صادرات گام بردارد.

وی اظهار کرد: دولت یازدهم توانسته تاکنون حدود 500 مجوز و ایستگاه که مانع فعالیت بوده را از پیش رو بردارد و با تحقق این هدف رتبه کسب و کار را از 152 به 113 برساند.

معاون اجرایی رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه فساد یکی از عوامل مهم و بحرانی در اقتصاد ایران بوده افزود: در سال‌های گذشته ایران در زمینه فساد اداری رتبه 140 را داشته و این دولت تمامی تلاش خود را در زمینه رفع این مشکل انجام داده است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس