در حالی که عملیات آزادسازی موصل 4 روز است که آغاز شده، قرار است نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی نیز شنبه هفته آینده در بغداد برگزار شود و می‌توان این دو را به نوعی تکمیل تحولات نظامی و سیاسی خواند.

به گزارش مشرق، فرایند آزادسازی موصل در حالی رو به پیشرفت است که نشست شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی نیز قرار است روز شنبه به میزبانی عراق در پایتخت این کشور برگزار شود.

بی تردید نمی‌توان این  دو رخداد مهم را بدون نادیده انگاشتن هر یک از عناصر تشکیل دهنده آن بررسی و تفسیر کرد. نبرد در موصل و آزادسازی این منطقه همچنان با شتاب در حال انجام است و از سویی رویدادهای سیاسی در این کشور نیز با انسجام و هم تکمیلی راهبردی صورت می‌گیرد.

در عرصه میدانی تمامی گروههای عراقی در صحنه نبرد موصل حضور دارند. رویکردی که نتیجه همگرایی در عرصه سیاسی جریانهای عراقی است. آنچه از آغاز چالش اساسی آمریکایی ها بود چراکه تمایلی به حضور نیروهای مردمی عراق در روند آزادسازی موصل یا دست کم تاثیرگذاری نیروهای عراقی و هم پیمانان آن در این فرایند نداشتند. در این میان همگرایی نیروهای عراقی در میدان و سیاست نیز بیش از همه ترکیه را نگران کرد . آنکارا که 150 نظامی خود را در داخل مرزهای عراق مستقر کرده بود و برای شرکت  در عملیات موصل اصرار داشت، به بازنده اصلی نبرد موصل تبدیل شد.

اختلاف داخلی بین نیروهای عراقی در عرصه سیاسی و میدانی و نیز دور کردن آنان از صحنه نبرد مهمترین عنصری بود که آمریکایی‌ها در ارزیابی‌های امنیتی خود برای شکست فرایند آزادسازی موصل روی آن حساب کرده بودند.

ترکیه نیز امید زیادی داشت تا با مشارکت در این فرایند به حل بخشی از بحران های داخلی خود و بازی
بیشتر با برگه داعش روی آورد اما تمامی این ارزیابی‌ها به شکست انجامید.

این در حالی است که نشست شورای عالی بیداری اسلامی نیز به میزبانی مجلس اعلای عراق روز شنبه برگزار می‌شود و پیام مهمی به جریانهایی است که مخالف امنیت و ثبات عراق هستند.

اجلاس شورای عالی بیداری اسلامی در شرایط زمانی و مکانی خاصی برگزار می شود. از نظر زمانی یعنی همزمان با آزادسازی موصل موضوعی مهم و قابل تامل است و نشان از همگرایی سیاسی و میدانی نیروهای عراقی است. این نشست در موقعیت جغرافیایی یعنی بغداد برگزار می‌شود که تلاش شده آن را ناامن جلوه دهند.

از طرفی این اجلاس نشان می‌دهد که با تمام چالش‌ها و موانع برای تحقق بیداری اسلامی و به نتیجه رسیدن انقلاب‌های اسلامی در منطقه و تلاش رسانه های غربی برای از بین بردن و انحراف مفهوم بیداری اسلامی اما همچنان نقشه راه بیداری اسلامی که متاثر از انقلاب ایران است می‌تواند افق درخشان و آینده مستقل سیاسی را در برابر ملتهای منطقه قرار دهد.
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس