مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش معتقد است که کار اصلی انجمن‌های اولیا و مربیان، مشارکت در تربیت دانش‌آموزان است اما مشکل سرانه، مدارس را تحت الشعاع خود قرار داده و مجالی برای مشارکت در تربیت فرزندان نمی‌دهد.

به گزارش مشرق، 24 تا 30 مهر ماه هر سال به عنوان هفته پیوند اولیا و مربیان نام‌گذاری شده است؛ هفته‌ای که نقش والدین دانش‌آموزان به عبارت دیگر، انجمن اولیا و مربیان نمود بیشتری پیدا می‌کند.
 
کارشناسان تعلیم و تربیت بر ارتباط دو سویه میان خانه و مدرسه تأکید بسیاری دارند و معتقدند که مشارکت والدین در برنامه‌های مدرسه فرزندشان می‌تواند در عملکرد تحصیلی او تأثیر بسیار زیادی داشته باشد.
 
اما این روزها، والدین بر این باورند که نقش انجمن اولیا و مربیان، به کمک‌های مالی محدود شده است.
 
یکی از والدین گفت: در جلسات انجمن اولیا و مربیان، از مشکلات مدرسه گفته می‌شود و در نهایت از خانواده‌ها طلب کمک مالی می‌شود.  
 
وی افزود: تا زمانی که مسائل مالی مدارس حل نشود، کمک به مسائل آموزشی و تربیتی دانش‌آموزان چندان سودمند و مورد توجه نیست.  
 
* لزوم مشارکت دانش‌آموزان در فعالیت انجمن اولیا و مربیان
 
مریم عِلی مادر 3 دانش‌آموز در پایه‌های اول دبستان، چهارم دبستان و هشتم است؛ او در مدرسه بهاردانش که فرزند پایه اول دبستانش درس می‌خواند، رئیس انجمن اولیا و مربیان است و در دو مدرسه دیگر نیز به عنوان عضو انجمن اولیا و مربیان فعالیت می‌کند.  
 
وی در خصوص فعالیت انجمن اولیا و مربیان مدرسه اظهار داشت: معتقدم مشارکت پدر و مادر دانش‌آموزان در انجمن اولیا و مربیان مدرسه، ضروری است زیرا مشارکت باعث می‌شود که بتوانیم بر مشکلات فائق آییم.
 
رئیس انجمن اولیا و مربیان مدرسه بهاردانش با بیان اینکه تمام مشکلات مدرسه فقط کمک مالی نیست، ادامه داد: در مدرسه فرزند بزرگترم، کتابخانه وجود نداشت که بنده به همراه یکی از اولیا یکی از کلاس‌های واقع در زیرزمین مدرسه را تمیز کرده و به عنوان کتابخانه آماده کردیم.
 
وی با بیان اینکه هزینه مدارس زیاد است و این موضوع با خانواده‌ها در میان گذاشته می‌شود، ادامه داد: هر خانواده‌ای دوست دارد که فرزندش بهترین تحصیل را داشته باشد و اگر تلاش مسئولان مدرسه را ببیند، از هیچ کمکی دریغ نمی‌کند.
 
خانم عِلی اضافه کرد: یکی از مشکلاتی که انجمن اولیا و مربیان دارد، نبود جایی برای برگزاری کلاس‌های آموزشی و مشاوره برای والدین است؛ ضمن اینکه باید تلاش زیادی برای محکم‌ کردن پیوند اولیا و مربیان انجام داد.
 
* «آشفتگی در وظایف حقیقی» مهم‌ترین دغدغه انجمن‌های اولیا و مربیان
 
 علی اصغر احمدی مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش، مهم‌ترین دغدغه انجمن‌های اولیا و مربیان را آشفتگی در وظایف حقیقی آنها دانست.
 
وی ادامه داد: کار اصلی انجمن‌های اولیا و مربیان، مشارکت در تربیت دانش‌آموزان است و باید اعضای انجمن از تربیت، تصویر روشن و تخصصی داشته باشند.
 
احمدی با اشاره به مصادیق تربیت یادآور شد: یکی از مقوله‌های تربیت، تربیت عاطفی و اجتماعی است؛ تربیت عاطفی و اجتماعی مربوط به احساسات درونی فرد می‌شود که این احساسات شامل طیف وسیعی مانند شادی، غم، عشق، نفرت و عزت نفس است.
 
وی متذکر شد: آن چیزی که تأثیرگذار ترین عنصر در زندگی ما است همین احساسات است و تربیت عاطفی و اجتماعی، کار کردن بر روی احساسات است.
 
احمدی با انتقاد از اینکه تربیت عاطفی و اجتماعی دانش‌آموزان مورد غفلت قرار گرفته است، تصریح کرد: توده مردم و بسیاری از معلمان در این خصوص کاری نمی‌کنند.
 
به نظر می‌رسد، موضوع تربیت و مشارکت والدین در تربیت فرزندانشان در بحث مالی گم شده است؛ مشکل سرانه که چند سالی است مدارس را تحت الشعاع خود قرار داده است، مجالی برای مشارکت والدین در تربیت فرزندان نمی‌دهد.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس