کد خبر 644642
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۵

وزیر نیرو خواستار مشارکت بیشتر شرکت‌های جمهوری چک در طرح‌های نیروگاهی ایران به ویژه ساخت نیروگاه‌های زباله‌سوز شد و گفت: به‌زودی مناقصات صنعت برق با هدف توسعه انرژی تجدیدپذیر برگزار می شود.

به‌ گزارش مشرق، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو امروز در دیدار با «پارمیسل سوبوتکا» نائب رییس مجلس سنای جمهور چک با اشاره ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور، گفت: در کشور عمده تولید برق از گاز طبیعی بوده و میزان تولید برق اتمی ایران در مقایسه با نیروگاه‌های گازی بسیار ناچیز است و تنها ۱۰۰۰ مگاوات را در برمی‌گیرد.

وزیر نیرو با اعلام اینکه سابقه همکاری میان ایران و جمهوری چک به گذشته‌های دور بر می‌گردد و در حال حاضر نیز در زمینه احداث نیروگاه برق‌آبی «خدا آفرین» در شمال غرب کشور با این کشور همکاری داریم، تصریح کرد: پیش بینی می‌شود در آینده رویکرد تولید برق در کشور متفاوت از گذشته باشد؛ چرا که ایران بنا دارد عمده تمرکز خود را در سال‌های آتی بر روی انرژی‌های تجدیدپذیر بگذارد.

این عضو کابینه  با یادآوری اینکه ایران در کنفرانس زیست محیطی پاریس متعهد شده تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۷۵۰۰ مگاوات انرژی تجدیدپذیر تولید کند، بیان کرد: بر این اساس قصد داریم برای ظرفیت‌های بالاتر از ۱۰۰ مگاوات مناقصه برگزار کنیم  و شرکت‌های مجرب چک می‌توانند در این مناقصه‌ها شرکت کنند.

وزیر نیرو تأکید کرد: احداث نیروگاه‌های زباله‌سوز در شهرهای شمال و کلان‌شهرهای بزرگ کشور از اولویت‌های دیگر صنعت برق در سال‌های آتی بوده و تاکنون نیز ۱۹ سایت بزرگ برای احداث این نیروگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه اگر شرکت‌های معتبر جمهوری چک تمایل به فاینانس یا ساخت تجهیزات نیروگاهی این نیروگاه‌های زباله سوز را داشته باشند، ایران از این همکاری استقبال می‌کند، بیان کرد: در تأمین تجهیزات و ساخت نیروگاه‌های زباله سوز، کیفیت فیلترها بسیار مهم خواهد بود، چرا که در صورت پایین بودن کیفیت این فیلترها ممکن باعث آلودگی‌های زیست محیطی شود.

چیت‌چیان با اشاره به ظرفیت‌های ایران در زمینه تصفیه آب و فاضلاب و همچنین هوشمندسازی تجهیزات انتقال آب هم توضیح داد: از شرکت‌های جمهوری چک که قادر به تأمین سرمایه یا راه‌اندازی این موارد در کشور باشند، استقبال می‌کنیم.

وی با یادآوری اینکه روابط بانکی در تحکیم روابط اقتصادی، بازرگانی و انتقال فناوری میان دو کشور بسیار مهم است، تبیین کرد: امید است هیات چک این مسأله را با بانک‌های این کشور در میان گذاشته و آن را حل و فصل کنند.

«پارمیسل سوبوتکا» نائب رییس مجلس سنای جمهور چک هم در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های انرژی ایران، گفت: انرژی از بخش‌های بسیار مهم و حیاتی هر کشور در توسعه اقتصادی است و ایران نیز از منظر ذخایر انرژی در جایگاه بسیار مهمی در جهان قرار دارد.

وی افزود: تاریخ روابط دو کشور به بیش از ۹۰ سال برمی گردد و امیدواریم با پایان یافتن تحریم‌ها بتوانیم این روابط را ادامه و حتی گسترش دهیم.

این مقام ارشد جمهوری چک با اعلام اینکه اساس تولید انرژی در جمهوری برق از انرژی هسته‌ای و نیروگاه‌های زباله‌سوز است و می‌توانیم در این زمینه همکاری‌های خوبی با ایران داشته باشیم، تصریح کرد: در حال حاضر در شمال کشور چک و در مرکز یکی از شهرها، نیروگاه زباله سوز داریم که با بالاترین راندمان و بدون کوچک‌ترین آلودگی زیست محیطی کار می‌کند.

نائب رییس مجلس سنای چک ادامه داد: شبکه‌های توزیع برق جمهوری چک بسیار خوب و کم تلفات بوده و می‌توانیم در این زمینه نیز روابط خوبی را با ایران داشته باشیم.

وی با اشاره به ظرفیت شرکت‌های چک جهت ایستگاه‌های تصفیه فاضلاب خاطرنشان کرد: براساس قانون در کشور چک هر شهر که ۳ هزار نفر جمعیت داشته باشد، باید دارای ایستگاه تصفیه فاضلاب باشد و این مسأله باعث شده که در این زمینه تجربیات بسیار خوبی داشته باشیم.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس