دمع‌السجوم یعنی "اشکی که می‌ریزد" می‌شود "اشکِ روان" یا بسا "بارانِ اشک"اش هم خواند و نفس‌المهموم یعنی "نفسِ کسی که غم دارد". بهترین معادل برای نفس‌المهموم "آه" است. ما در فارسی به نفسِ آدمی که غمگین است و دلش دارد از غصّه می‌ترکد، چیزی جز آه نمی‌گوییم.

حسینیه مشرق - دمع‌السجوم یعنی «اشکی که می‌ریزد» می‌شود «اشکِ روان» یا بسا «بارانِ اشک»اش هم خواند و نفس‌المهموم یعنی «نفسِ کسی که غم دارد». بهترین معادل برای نفس‌المهموم «آه» است. ما در فارسی به نفسِ آدمی که غمگین است و دلش دارد از غصّه می‌ترکد، چیزی جز آه نمی‌گوییم. اسمِ این کتاب را، از همین رو، «کتاب آه» گذاشتم.

آنچه بالا آمد بخشی از مقدمه مفصل یاسین حجازی بر «کتاب آه» بود که خواندن آن به اندازه کافی می­تواند ترغیب کننده برای ادامه دادن مسیر مطالعه اثرش باشد.

«کتاب آه» که بازخوانی و ویرایش یاسین حجازی از کتاب­های نفس المهموم تالیف حاج شیخ عباس قمی و دمع السجوم ترجمه میرزا ابوالحسن شعرانی از کتاب نفس المهموم است در واقع اثری متفاوت با دو اثری است که ذکر آنها رفت و آنهایی که اهل مداقه و دقت نظر هستند به این مسئله پی خواهند برد هرچند یاسین حجازی خود بر این مسئله در مقدمه کتابش تاکید کرده است.

مهم­ترین ویژگی در مورد «کتاب آه» باید برشمرد روایت­های کوتاه و خلاصه شده با ترجمه روان اما با زبانی کهن است که خواننده را در حال و هوای روزگار گذشته قرار خواهد داد. این کتاب مقتلی نوین است که با استناد به یکی از معتبرترین مقاتل بازخوانی و ویرایش شده و خواننده­ای که در شب­ها و روزهای منتهی به ایام شهادت سیدالشهدا تصمیم به خواندن متن تاریخی دارد می­تواند با دست گرفتن این کتاب ارزشمند از این فیض بی­نصیب نماند.

مقتل «نفس المهموم» کتابی است که اغلب نقل­های صحیح مقاتل و کتب تاریخ را در خود گرد آورده و جزءجزء حادثه شهادت حسین بن علی(ع) را از ۶ ماه پیش­تر تا روز حادثه عاشورای حسینی ثبت کرده و پس از آن ماجرای به اسارت رفتن اهل بیت پیامبر(ص) را نیز مورد اشاره قرار داده است.

نویسنده در ارتباط با این کتاب عنوان داشته که «من در این بازخوانی، خط حادثه را پررنگ کردم و به ترتیب و توالی وقوع حادثه­ها دقت کردم و گشتم آدم­هایی را که اسمشان در اول حادثه یک چیز بود و در اثنای حادثه یک چیز و در انتها یک چیز دیگر، یکی کردم و نقل­های پراکنده در جای جای کتاب را تجمیع کردم و رد نقل­هایی را که با هم نمی­خوانند، در کتاب­های دیگر گرفتم تا نقل معقول­تر و مشهودتر را بیاورم و تاریخ­ها را همخوان کردم.» از این حیث کاری که این نویسنده انجام داده کار دشواری بوده و اکنون که در قالب این کتاب در اختیار خوانندگان است باید قدر دانسته شود.

زیرا اغلب خواندن متون تاریخی و مذهبی برای مخاطب عام دشوار و سنگین است و همین سبب می­شود کمتر سراغ این موضوعات برود و به شنیده ­ها در ارتباط با واقعه عاشورا اکتفا کند اما با «کتاب آه» می­تواند متنی مستند و معتبر را مطالعه کند بدون ملالی که گاهی از مطالعه آثار اصلی به خواننده دست می­دهد. از این حیث این کتاب را می­توان چندین مرتبه خواند در حالی که در هر مرتبه حس تازگی دارد و البته این ویژگی نهفته در روایت­های مرتبط با قیام سیدالشهدا است که می­بینیم هر ساله با شنیدن روضه­هایی تکراری آتشی در قلوب ایجاد می­کند که پیر و جوان را به گریه کردن وا می­دارد.

«کتاب آه» بازخوانی و ویرایش یاسین حجازی از کتاب نفس المهموم را انتشارات جام طهور منتشر کرده است.

منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    بسمه تعالی اللهم صل علی محمد و ال محمد به نظرم، آه ارادی است و نفس غیر ارادی. شاید مقصود روایت حرکت نفس کشیدن باشد. با تشکر

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس