تشکیک در هولوکاست یک مساله ایرانی یا حتی شرقی نیست بلکه در غرب هم بوده‌اند کسانی که در این مساله تشکیک کرده‌اند و تبعات آن را هم به جان خریده‌اند؛ از جمله مرحوم «روژه گارودی».

سرویس جهان مشرق - محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دولت یازدهم روز یازدهم مهرماه در مجلس شورای اسلامی و در جریان پاسخ تند خود به سوالات نماینده مشهد، سخنانی را هم در خصوص هلوکاست بیان کرد که از برخی جهات محل تامل است.

آقای ظریف در خصوص طرح موضوع هولوکاست چنین اظهار داشت: «بنده ضمن احترام به ‌آزادی بیان اعتقاد شخصی‌ام این است که این موضوع کمک به اسرائیل است، نه فلسطین.»

وی همچنین مدعی شد اقداماتی که علیه هولوکاست در داخل ایران صورت می‌گیرد، پیش‌برنده منافع اسرائیل است.

منتقدین افسانه هولوکاست عموما به دو دسته تقسیم می‌شوند. کسانی که معتقدند این مساله اساسا ساختگی است و کشتار سازمان‌یافته‌ای در سال‌های 1939 تا 1945 میلادی علیه یهودیان صورت نگرفته و کسانی که اساس هولوکاست را باور دارند اما معتقدند در ابعاد آن به شدت غلو شده است. بحث هولوکاست از زمان دولت نهم در ایران داغ شد. محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور وقت، صراحتا هولوکاست را افسانه خواند و واکنش‌های جدی از سوی حامیان اسرائیل در سطح بین‌المللی برانگیخت. آنچه احمدی‌نژاد می‌گفت، عموما 3 محور داشت: اول، لزوم تحقیق درباره هولوکاست به شکل بی‌طرفانه، دوم، اینکه چرا به سایر کشته‌های جنگ جهانی دوم که یهودی نیستند، توجهی نمی‌شود و سوم اینکه هولوکاست در اروپا صورت گرفته و چرا باید تاوان آن را مردم فلسطین بپردازند؟

دوران ریاست جمهوری احمدی‌نژاد همواره با سایه هولوکاست همراه بود؛ از چهارم آبان 85 که وی از محو اسرائیل از نقشه سخن گفت تا روزی که ساختمان پاستور را ترک کرد.

دولت روحانی و بالاخص محمدجواد ظریف اما نگاه دیگری به هولوکاست دارند. سال 1392، یعنی همان سال آغاز به کار دولت روحانی، در یک پیان توئیتری خطاب به دختر رئیس اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان آمریکا، محمدجواد ظریف نوشت تصریح کرد ایران هیچ‌گاه هولوکاست را انکار نکرده و آن مردی که در ایران هولوکاست را انکار می‌کرد رفته است. این رد و بدل شدن پیام، به مناسبت روش هاشانا، عید سال نوی یهودیان بود. همزمان، حسن روحانی نیز پیامی را در توئیتر منتشر کرد و عید یهودیان را تبریک گفت.

تشکیک در هولوکاست؛ ضربه به بنیان‌های ملت‌سازی اسرائیل 

این پیام‌های توئیتری در دوران آغاز به کار دولت روحانی، بیان‌گر این بود که دولت جدید ایران رویکرد متفاوتی را نسبت به هولوکاست در پیش گرفته است، در همین حال، دولت یازدهم تمام مخالفت‌ها با مذاکرات هسته‌ای را به همسان‌اندیشی با رژیم صهیونیستی نسبت می‌داد.

با این اوصاف، آنچه ظریف در ساختمان بهارستان به زبان آورد، بخشی از یک سیاست کلی در دولت یازدهم است، یعنی نپیچیدن به پر و پای هولوکاست. باور دولت فعلی این است که نباید در این مساله وارد زد و خورد با نظام بین‌المللی شود چون در تعریف دولت یازدهم از منافع ملی، منفعتی در این زد و خورد نیست. اما جدا از این نگاه پاستور و وزارت خارجه به مساله هولوکاست، سوال اینجاست که آیا زیر سوال بردن هولوکاست به نفع اسرائیل است؟

* ملت‌سازی صهیونیستی

«ارنست رنان»، فیلسوف فرانسوی قرن نوزدهم معتقد بود گروه‌های انسانی زمانی می‌توانند تبدیل به ملت شوند که «رنج‌های مشترک تاریخی» داشته باشند. هرگروه از انسان‌ها که کنار هم جمع‌ شوند نمی‌توانند نام ملت را بر خود بگذارند. تاسیس ملت مستلزم شرایطی است که آن گروه انسانی باید داشته باشد و یکی از این شرایط، رنج‌های مشترک انسانی است که آن گروه از انسان‌ها را به‌طور تاریخی به هم پیوند می‌دهد. مثال‌های متعددی می توان از رنج‌های مشترک تاریخی زد. برای ملت ایران، حمله مغول، مرارت‌های نبرد با عثمانی، جنگ‌های جهانی اول و دوم و قحطی‌هایی که بر سر ایران آمد و همچنین دوران دفاع مقدس، همه رنج‌های مشترک تاریخی هستند.

صهیونیست‌ها برای تاسیس «ملت اسرائیل» به چنین رنج‌هایی نیاز داشتند، رنج‌هایی که بتوانند بگویند یهودیان برده‌اند و لاغیر. داستان‌های رنج دیدن یهودیان در قرون وسطی و پس از آن در جوامع اروپایی فراوان بود اما هیچ‌یک آن ابعادی را که باید داشته باشد نداشت. اما «هولوکاست» دقیقا همان چیزی شد که برای ملت‌سازی به آن نیاز بود.

به سخنرانی‌های سران رژیم صهیونیستی در جای‌جای جهان دقت کنید. در بسیاری از این سخنرانی‌ها به وقایع جنگ دوم جهانی و مرگ شش میلیون یهودی اشاره می‌شود. این همه تلاش برای مقدس‌سازی هولوکاست هم از این روست. اینکه در بسیاری از کشورهای غربی انکار هولوکاست جرم محسوب می‌شود، به‌خاطر آن است که کسی جرات تعرض به آن را نداشته باشد و به تبع، یک امر تاریخی به یک امر مقدس بدل گردد. هولوکاست را پاس می‌دارند تا بشریت آن را به عنوان رنج مشترک یهودیان به خاطر بسپارد و وجود ملتی به‌نام اسرائیل را تائید کند.

هولوکاست و ملت‌سازی صهیونیستی؛ نقدی بر آنچه ظریف در مجلس گفت 

* تشکیک در هولوکاست

تشکیک در هولوکاست یک مساله ایرانی یا حتی شرقی نیست بلکه در غرب هم بوده‌اند کسانی که در این مساله تشکیک کرده‌اند و تبعات آن را هم به جان خریده‌اند. یکی از مهم‌ترین چهره‌های مزبور، «مرحوم روژه گارودی» بود که کتاب وی در ایران هم ترجمه و منتشر شد.

تشکیک در هولوکاست برای رژیم صهیونیستی از یک بعد می‌تواند گران تمام شود: «فروریختن مشروعیت ملت خودخوانده‌اش.» اگر افکار عمومی جهان در بنیان یک ملت 68 ساله دچار تردید شود، آن هم ملتی که متکی به مهاجرت بوده و بسیاری از شهروندنانش دو ملیتی هستند، این سوال برای نخبگان صهیونیست ایجاد می‌شود که پیچ و مهره‌های کشور خودساخته‌شان را چگونه به‌هم متصل نگه دارند؟ از سوی دیگر، یک ملت بدوا خودش باید باور کند که ملت است، اگر مساله مزبور به داخل جامعه صهیونیستی تسری یافت چه؟ اسرائیل در منطقه‌ای واقع شده که در آن ریشه تاریخی و مردمی ندارد. اگر ملت همچون چشمه‌ای باشد که می‌جوشد، اسرائیل چون گودالی است که در آن آب ریخته‌اند و هرلحظه احتمال گنداب شدن دارد.

با این اوصاف، دست‌کم در دراز‌مدت، تشکیک در هولوکاست نمی‌تواند به نفع اسرائیل باشد و اهداف آن رژیم را پیش برد هرچند که شاید در کوتاه‌مدت تبلیغات گسترده پیش‌گیرانه صهیونیست‌ها و متحدانشان منجر به بروز شرایطی شود که انگار منفعت تل‌آویو تامین شده است. مثلا شاید روزی در سازمان ملل به نام هولوکاست نام‌گذاری شود. اما وقتی تشکیک به یک گفتمان در سطح بین‌المللی تبدیل شد، به مرور کار نابودی ریشه‌های ملت‌سازی صهیونیستی آغاز می‌شود.

اینکه چنین رویکردی به نفع ایران هست یا نه، بستگی به نوع تعریف سیاست‌مداران از منفعت ملی دارد. اگر منافع ایران معنایی و هویتی تعریف شوند، قطعا باید از تشکیک در هولوکاست استقبال کرد اما اگر منافع ایران صرفا مادی و بر مبنای رئالیستی نگریسته شوند، طبعا استقبالی از تشکیک در هولوکاست نمی‌شود.

به هر روی، تقابل با اسرائیل نمی‌تواند صرفا ابزار و وسیله‌ای برای خاموش کردن صدای منتقدین توافق ژنو و برجام باشد، اگر واقعا تقابل با اسرائیل وجود دارد، تقابل با بنیادهای ملت‌سازی صهیونیستی هم ضروری‌ست.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 39
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    1 0
    هولوکاست ایرانی که 9 میلیون نفر بعد اشغال ایران مردند چی؟
  • اصلاح طلب ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    2 1
    مردمی که به روحانی و اصلاحات رای دادن اعتقادی به اراجیف مشرق نداشته و ندارند و اتفاقا اسراییل رو تنها کشور متمدن منطقه می دانند...
  • ماني ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    اينايي كه منفي دادن وطن فروشند!!!
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    اتفاقا آن را هم الحمدی نژاد مطرح کرد و درخواست غرامت برایش کرد چرا که بر خلاف هولوکاست قلابی یهودیان هولوکاست ایرانی کاملا واقعی است. اما فیلم یتیم خانه ایران اجازه پخش ندارد!
  • ماني ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    ظاهرا تو قاموس جنابعالي توحش و تمدن معاني يكساني دارند!!! در ضمن از خودت مايه بزار نه همه طرفداراي رييس جمهور!!!
  • ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    کشور متمدنی که هنر اصلیش کشتن کودکان فلسطینی و راه انداختن تجارت اعضاء بدنه. واقعا که آدم باید خیلی خود فروخته باشه
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    کشور متمدنی که هنر اصلیش کشتن کودکان فلسطینی و راه انداختن تجارت اعضاء< بدنه. واقعا که آدم باید خیلی خود فروخته باشه
  • ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    بله دقیقا اون تمدنی که شما ازش دم میزنید با خون ریزی و کودک کشی اجین شده و چه بخواهید و چه نخواهید در اون دنیا با همین به اصطلاخ متمدنین محشور خواهید شد أن شاء الله...
  • ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    مهم نیست که هولوکاست هست یا نیست. مهم این است که ۶۰ درصد کارگاههای کوچک و متوسط ایران در دوران گذشته و در پی استقبال از تحریمها تعطیل شدند. رشد صنعتی به %۱۲- در سال ۹۰ و به %۲۰- در مجموع دو سال ۹۰ و ۹۱ رسید و اقتصاد ایران رشد%۶.۸- را تجربه کرد. تورم به ۳۴ درصد رسید و هزاران شرکت ایرانی ایران را ترک کرده و صف جوانان ملتمس به سفارتخانه های غربی برای مهاجرت از ایران طولانی تر شد. قدرت خرید مردم به شدت کاهش و مردم از آینده ناامید و فساد اخلاقی و بی اعتمادی به حکومت گسترش یافت.
  • نادر ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    با نابودی اسرائیل بعد از 24 سال طبق پیش بینی مقام معظم رهبری همه این دروغ ها هم جمع آوری خواهد شد.
  • محمدرضا ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    هموطن اصلاح طلب من ،لطفا یک نگاهی به فرهنگ لغات شاید یک تجدید نظری در قضاوت خودتون کردید
  • محمدرضا ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    هموطن اصلاح طلب من ،لطفا یک نگاهی به فرهنگ لغات شاید یک تجدید نظری در قضاوت خودتون کردید
  • محمد ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    هموطن اصلاح‌طلب؟!! اتفاقا از نظر من امثال ایشون با صهیونیسم و القاعده یکیه بخدا اگه از نزدیک باهاش برخورد میکردم تو خرد کردن دهانش ذره ای درنگ نمیکردم قبلا هم گفتم راه ما با این جماعت جداست
  • یحیی ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    هولوکاست فلسفه وجودی به رسمیت شناختن و بنای رژیم جعلی و کودکش اسرائیل غاصب است و عدم انکار هولوکاست بمنزله تایید این رژیم جعلی است. بهترین راه مبارزه با این رژیم کودکش زدن زیربنای سست این رژیم یعنی هولوکاست است. جناب ظریف باید به این پرسش پاسخ دهد که چرا در کشورهای غربی مدعی تمدن و روشنفکری آتش زدن قرآن و هجمه ناروا به ساحت مطهر پیامبر رحمت توسط فرد متوحشی چون سلمان رشدی آزاد است؟ و چرا از چنین فرد پستی حمایت می شود و در مقابل تحقیق در برابر مسئله ساختگی هولوکاست ممنوع و جرم است. اگر بنا بر روایت امثال ظریف باشد ما چرا اصلاً انقلاب کردیم حال آنکه بنا بر فرمایش رهبر فرزانه انقلاب « انقلابی ماندن ، انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن » رمز و راز و سیره عملی پیشرفت مادی و معنوی ایران اسلامی است .به فرموده حضرت روح الله اسرائیل غده سرطانی است و راهکار اساسی خشکاندن این غده سرطانی ، زدن ریشه این رژیم جعلی یعنی هولوکاست است.
  • سعید ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    اف بر تو و کسانی که اینچور تفکری دارند تو ایرانی نیستی بلکه یک صهیونیست به تمام معنا هستی.... و اسم خود را اصلاحطلب میگذاری ... وای به حال حزبی که چنین تفکری را که مخالف با آرمان ها و اهداف انقلاب اسلامی را دارد....
  • صادق ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    هولوکاست ظلم به همه ی خداپرستان جهان است و سزای همه ی انکار کنندگان هولوکاست که انگلستان متاسفانه مسبب اصلی آن در جنگ های جهانی اول و دوم بود، در یک کلمه مرگ است. تمام...
  • dasona ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    اسرائیل انقدر وضعش خراب هست که بشه بدون پیچیدن به موضوع هولوکاست و محو اسرائیل اونم توسط سیاستمداران (اونم خود شخص رئیس جمهور) دچار مشکلش کرد و یه چهره منفور ازش در کل جهان ساخت. تقریبا همون کاری که این دولت داره انجام می‌ده.
  • ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    برای توجیه خوشون تحریف تاریخ هم میکنن مثل ربط دادن مذاکرات با قیام کربلا و اینکه امام حسین هم مذاکره کرد! اگه روشون میشد میگفتن امام حسین هم هولوکاست را رد نمیگرد! من نمیگم امثال ظریف درست میگن یا غلط . من میگم شتر سواری دولا دولا نمیشه!
  • مریم ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    عالی بود مشرق جان تشکر
  • حسین ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    با بقیه کارهای احمدی نژاد کاری ندارم ولی خداییش درباره هلوکاست راست می‌گفت. اولا زیادی چاخان به نظر میرسه. متون تاریخی رو هم مطالعه می‌کنید، عدد روند ۶ میلیون رو خیلی ها معتقدند ساخته شده. ثانیا حالا گیریم که شده، به ملت بدبخت فلسطین چه ربطی داره؟ ضمنا چرا هر کی در اروپا می‌خواد روش تحقیق کنه یا حرفی بزنه میره زندان. قصه هلوکاست نون دونی صهیونیست‌هاست و محمود جای خوبی رو گرفته بود
  • م-ب ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    اصلاح طلب خان! دفه پیش هم ازت یه سوال کردم جواب ندادی شاید خجالت کشیدی جواب بدی پرسیدم که مشرق کجاتو سوزونده که اینطور داری هوار میکشی؟ آبو بریز همونجات باشه عزیزم!!!
  • ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    خیلی وقته دست ظریف و روحانی برای ما رو شده
  • ناشناس ۲۳:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    اسرائیل سگ هار منطقه است و باید از بین برود و اکثریت ملت ایران به این حرف اذعان دارند.
  • مسعود ۲۳:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    دولت فعلی تلاش می کند که سطح تولید کشور را به سال 90 برساند اما فعلا"موفق نشده است .
  • کامران ۲۳:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    پذیرش افسانه هلوکاست به معنای به رسمیت شناختن رژیم جعلی و کودک کش صهیونیستی است .
  • ناشناس ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    نتانیاهو درست گفته بود که اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند.
  • مهرداد ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۴
    0 0
    اسرائیل تنها رژیم متوحش منطقه است .
  • ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    دروغ محض است. اتفاقا بر عکس تحریمها سبب شد که بورس ایران رشد هشت برابری را تجربه کند. آنچه هم شما کاهش رشد صنعتی و رشد اقتصادی می نامید به دلیل کاهش قیمت ریال در مقابل دلار است. یعنی ارزش دلاری تولیدات ایران کاهش یافت حال آنکه تناژ آن افزایش چشمگیری یافت. در واقع اگر رشد تولید ایران ثابت مانده بود با یک سوم شدن قیمت ریال با رشد اقتصادی منفی 66 درصدی اتفاق می افتاد! اما رشد اقتصادی تنها منفی 6 درصد بود و این یعنی انفجار تولید که تا حد زیادی اثر کاهش قیمت ریال را خنثی کرد. منتهی مشکل این بود که حضرات سرمایه دار از بازگردادندن ارز حاصل از صادرات به کشور خودداری کردند تا دقیقا تجربه شیلی زمان آلنده در در دولت احمدی نژاد تکرار شود.
  • ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    الان با وجود برآورده کردن خواست غربی ها، بدلیل نبود مدیران کاری و لایق در بدنه دولت، مشکلات کشور روز به روز بیشتر می شود
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    منظورت همون هیچ کار هست؟!!!!
  • ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    استقبال از تحریم را هم که همان وابستگان اصلاحات کردند این اصلاحات آمد تا ایران را با عربده دموکراسی به خاک سیاه بنشاند
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    به ایشان مثبت بدهید که حرف حق زد! و از طرفی رای ناپلئونی روحانی را یادآوری کرد!
  • ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    با نظر نویسنده مخالفم .ملت سازی صهیونیستها در سرزمین فلسطین قبل از جنگ جهانی دوم و از اواسط قرن 19 آغاز شده بود . موج مهاجرت یهودیها از سایر نقاط دنیا به فلسطین از این زمان آغاز شد. هولوکاست فقط بهانه ای برای مظلم نمایی آنهاست وگرنه ملت سازی صهیونیستها ربطی به هولوکاست ادعاییشان ندارد که حمله به آن حمله به اساس ملت سازی آنها باشد .
  • یک مدرس دانشگاه ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    خود آلمانی ها و خود مسئولین وقت نازی توی دادگاه نورنبرگ کشتار یهودی ها رو قبول کردند و مسئولیت نسل کشی رو پذیرفتند. احمدی نژاد با زیر سوال بردن هلوکاست هم راستای نئونازی ها فرصت باز مظلوم نمایی به نتانیاهوی پلید و اسرائیل کودک کش داد، اون ها با قدرست رسانه ای شون دوباره خودشون رو قربانی نشون دادند. جالبه وقتی خود آلمان ها هلوکاست رو قبول کردند بابتش عذرخواهی کردند، غرامت دادند اما ما میایم خودمون رو توی بازی دشمن میندازیم و زیرسوال می بریمش، در حالی که می تونیم روی شهرکسازی، کودک کشی، نسل کشی، خشونت سیستمی، آپارتاید و هزار کثافت کاری و جنایت دیگه رژیم جعلی اسرائیل مانور بدیم. چرا روی اقتصاد مقاومتی کار نمی کنیم که کالاهایی که پشتوانه اسرائیلی دارند وارد بازار ایران نشن. از طرف دیگه ما به عنوان منادی عدالت در جهان که ریشه در باورهای شیعی و عدل علوی داره چرا هیچ وقت به نسل کشی ارامنه ترکیه یا کردها توسط صدام اینقدر مانور نمی دیم!؟ آیا هیچ وقت راجع به قتل عام های نادر توی دهلی حرف می زنیم؟ احمدی نژاد از روی باور انقلابی و حق باورانه اش درباره هلوکاست حرف زد اما این حرف ها تعبیر دیگه ای پیدا کرد و ما رو در کنار نئونازی ها و نازی ها قرار داد. مشرق عزیز خواهش می کنم خواهش می کنم و خواهش می کنم پیامم رو منتشر کن
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    شما کی دیده بودید که بین سران آمریکا و اسرائیل، اختلاف نظر به وجود بیاد؟
  • ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۵
    0 0
    خودآلمانی ها یعنی متفقین؟ آخر چرا خیال می کنید وقتی اسمتان مدرس دانشگاه است خیلی بارتان است؟ اگر آلمانیها واقعا مسوولیت هولوکاست را قبول دارند چرا یکی از ایالتهای خودشان را به عنوان عرامت به یهودیان هدیه نکردند؟ چرا از کولی ها که آنها هم مدعی نابودی زیر هولوکاست بودند دلجویی و عذرخواهی نکردند؟ مقاومت دقیقا همین زیر سوال بردن مبانی دشمن. همانطور دشمن هم به مبانی ما نظیر ولایت فقیه هجوم برده است.
  • یک مدرس دانشگاه ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    خود آلمانی ها یعنی متهمان دادگاه نورنبرگ یعنی بازماندگان نازی یعنی تمامی اسناد موجود که نشون میدن کنیسههای یهودی ها آتش زده شده اونها رو به گتوها بردند و بسیاری از اونها در اردوگاه ها کشته شدند. مخالفت ما با اسرائیل نباید باعث بشه حق رو ناحق کنیم. بله دولت آلمان پس از جنگ به کولی ها غرامت داد توی بعضی از شهرهای آلمان هم یادمان دارند. البته سوئدی بعید نیست اگر دست تو هم بود دست به همین نسل کشی می زدی. ضمنا یهودی ها مهاجرت به جنوب اسرائیل رو از قبل شروع کردند و اونجا هم از زمان های بسیار قبل ساکن بودند. مقاومت یعنی در هر حال در هر وضعیت عادلانه رفتار کنی و فکر کنی و قضاوت کنی و نژاد پرستی نکنی. حضرت علی(ع) رو در دادگاه مقابل یهودی به یاد بیاری
  • حسین ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    فهم مردم بیش از بسیاری از سیاستمدارانی چون آقای ظریف است. اغلب آزاد مردان و زنان دنیا اسرائیل را حکومت جعلی می داند و ملت سازی آنان را نه می پذیرند و نه به توجیهاتشان توجه می کنند زیرا درنده خویی شان کاملا آشکاراست. حال اید از امثال آقای ظریف پرسید شما در کجای تشخیص سیاسی هستی.
  • محمدعلی ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۶
    0 0
    ابله من به روحانی رای دادم و اسرائیل رو هم پست تر از وحوش میدونم مسائل رو با هم قاطی نکن هرچند بنظر میرسه از اون اسرائیلی های فارسی بلد مزدور باشی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس