کد خبر 642660
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶

با اتفاقاتی که در این روزها ایرانیان شاهدش بودند، به نظر می‌رسد، قرار است ضرب‌المثلی که چند وقتی است ابداع شده و برای نکوهش یکی از خصلت‌های زشت ایرانیان در دهه محرم به کار می‌رود، به زودی جوانمرگ شود!

به گزارش مشرق، عزاداری‌ها و مراسم آیینی ایرانیان در مناسبت هایی مانند محرم، در کنار زیبایی ها و چشم نوازی هایی که دارد، متأسفانه خالی از اشکال نیست؛ اشکالاتی که البته نه ریشه در این آیین ها و مراسم دارند و نه می‌توان سنخیتی میانشان با این رسوم یافت و در دیگر مناسبت های سالانه نیز با قدرت خودنمایی می‌کنند.

امثال عادت ناپسند ایرانیان به ریختن زباله که هم در عید نوروز، دهه محرم و هر مناسبت دیگری خود را نشان می‌دهد و هم در کلیه تفرجگاه ها و اماکن دیدنی می‌توان تجلی اش را دید. کوهی از زباله که هر جا گرد هم آییم، بر جای می‌ماند و این پرسش را به وجود می‌آورد که چرا به فکر رفتگران زحمتکش نیستیم و برای مراعات حال ایشان هم شده، از زباله ریختن دست نمی‌کشیم؟

پرسشی که برخی با تکیه بر آن، در باب شدن ضرب المثلی جدید نقش ایفا کرده‌اند تا بلکه به این شیوه، به آنهایی که زباله می‌ریزند، زشتیِ رفتارشان را یادآوری کرده و به کنایه، رها کردن زباله روی زمین را مصداق دشمنی با رفتگران بخوانند، چون «رفتگران از لشکر یزید نیستند» و رها کردن زباله روی زمین، نه دشمنی با یزیدیان، که خصومت ورزی با این کارگران زحمتکش است.
 
نشانه‌های از موفقیت یک پویش مردمی+عکس 

رویکردی که برخی جدی تر به آن نگاه کرده و با راه اندازی پویشی پیش از ایام سوگواری حسینی امسال، جمع آوری زباله های بر جای مانده در این روزها را نشانه رفته بودند و آن گونه که برخی تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد، در این امر توفیقاتی نیز به دست آوردند.
 
تصاویری که حکایت از تلاشی داوطلبانه برای جمع آوری زباله ها در محل عبور هیأت های عزاداری دارد و هم رویکردی محیط زیستی به شمار می‌آید و هم در پاکسازی چهره زیبای آیین عزاداری محرمی از تصاویر زشتی که برخی مان به آن می‌بخشیم، نقش ایفا می‌کند.
 
نشانه‌های از موفقیت یک پویش مردمی+عکس 
 
اما آنچه این تصاویر را بزرگتر از اقدامی مقطعی و کوچک فراتر می‌برد و به حذف زشتی هایی که برخی مان با رواج ظرف ها و لیوان های یک بار مصرف، به محرم و عزاداری شهدای کربلا سنجاقش کرده‌ایم، امیدوارمان می‌سازد، فراگیر شدن پویش یاد شده در سراسر کشور است؛ اتفاقی که نشانگر تلاش عمومی مردم برای مقابله با پدیده زباله ریختن است.
 
اتفاقی که اگر با واسطه تلاش فعالان در این روزها رقم بخورد، خواهد توانست به حذف عادت زشت زباله ریختنمان در طول سال منجر شده و یادگاری ارزشمند برایمان به ارمغان داشته باشد که بنای آن در دهه محرم گذاشته شده و از این روی، بسیار ارزشمند به نظر می‌رسد.
منبع: تابناک

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • دکتر خرزوخان از کومور ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    پویش خیلی خوبیه فقط شعارش یه کم زیادی خفن نیست؟
  • ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۳
    0 0
    مسئولین یاد بگیرن کار عملی این شکلیه قابل توجه خانم ابتکار وزیر همیشه بیکار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس