کد خبر 64261
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۴۰

بيش از 70 روز از پرتاب ماهواره دانشجويي «رصد»، نخستين ماهواره تصويربرداري ايران که تمامي مراحل طراحي، ساخت، تجميع، آزمايش و آماده سازي براي پرتاب آن در داخل کشور انجام شده، مي‌گذرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق به نقل از ايسنا، ماهواره «رصد يك» كه 25 خردادماه سال جاري همزمان با شب ولادت با سعادت اميرالمومنين حضرت علي (ع) به مدار 260 كيلومتري پرتاب شد در هر شبانه روز 15 بار به دور زمين مي‌چرخيد.

برقراري ارتباط با ايستگاه‌هاي زميني، تصويربرداري از زمين و ارسال تصاوير به همراه اطلاعات تله‌متري به ايستگاه‌هاي زميني از مهم‌ترين مأموريت‌هاي اين ماهواره بود.

در حالي كه عمر اين ماهواره حدود دو ماه اعلام شده بود، برخلاف ماهواره ملي «اميد»، خبري رسمي از پايان ماموريت اين ماهواره منتشر نشد.

مهندس محمد اسلامي، معاون امور صنعتي و تحقيقاتي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در پاسخ به خبرنگار «فناوري» خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) كه نظر وي را در خصوص زمان پايان ماموريت ماهواره دانشجويي «رصد يك» جويا شد با تاييد پايان ماموريت اين ماهواره طي هفته‌هاي اخير اظهار كرد: با توجه به اينكه اين ماهواره دانشجويي بوده و توسط محققان دانشگاهي و نه صنعتي طراحي و ساخته شده بود نتايج قابل قبولي به دست آمد.

وي تصريح كرد: «بوم گراديان جاذبه» يكي از زيرسامانه‌هاي ماهواره دانشجويي«رصد يك» بود كه ماهواره را به شكل پاندول كه يك وزنه به آن وصل است به جهت‌هاي مورد نظر متمايل مي‌كرد. اين بوم مي‌تواند ماهواره را در يك موقعيت خاص قرار دهد كه داراي حركت بالا پاييني و چرخشي است كه در عين حال از غلتيدن ماهواره جلوگيري مي‌كند كه نتايج نسبتا خوبي از آ‌ن در ماموريت ماهواره «رصد يك» دريافت شد و سامانه دوربين ماهواره با قدرت تفكيك 150 متر كه با هدف اثبات توانايي گرفتن عكس و ارسال آن به ايستگاه‌هاي زميني در ماهواره استقرار يافته بود اگرچه عملکرد عملياتي نداشت اما اينكه محققان ايراني موفق به توليد فناوري آن شدند با ارزش است.


مميزي مجدد سامانه‌هاي ماهواره «فجر» براساس تجربيات «رصد يك»

اسلامي خاطرنشان كرد: در پي كسب تجربيات متعدد در پرتاب ماهواره دانشجويي «رصد يك» محققان صنايع فضايي تمامي مراحل طراحي تا پرتاب ماهواره «فجر» را انجام داده و در مرحله انطباق ماهواره با ماهواره‌بر هستند كه انجام اين مرحله چند ماه زمان مي برد.


پرتاب ماهواره«فجر» تا پايان امسال به فضا

معاون امور صنعتي و تحقيقاتي وزارت دفاع با بيان اينكه قطعا ماهواره فجر تا پايان سال به فضا پرتاب خواهد شد، ادامه داد: ماهواره فجر آماده ورود به مرحله انطباق با ماهواره‌بر است كه با كسب تجربيات ارزشمند از ماهواره دانشجويي «رصد يك» محققان مميزي مجددي در خصوص برخي سيستم‌هاي اين ماهواره انجام داده‌اند و ان شاء الله قبل از پايان سال جاري در مدار قرار خواهد گرفت.


پرتاب فجر با ماهواره‌بر «سفير1A»


تست زيرسامانه پيش‌رانش گاز سرد براي انتقال مداري در ماهواره «فجر»

وي با اشاره جزييات ماهواره «فجر» به ايسنا گفت: ماهواره فجر توسط ماهواره‌بر سفير 1A به فضا پرتاب مي‌شود كه فناوري جديدي را هم مورد تست قرار مي‌دهد كه يك زيرسامانه پيش‌رانش گاز سرد براي انتقال مداري است و مي‌تواند مدار اين ماهواره را در نقطه اوج به 400 كيلومتر در يك مدار دايروي برساند كه اين فناوري باعث مي‌شود ماندگاري ماهواره به لحاظ بالستيكي در فضاي ماوراي جو كه بسيار رقيق بوده و مولكول‌هاي هواي خيلي كم است افزايش يابد.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمد ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    خلاصه این مصاحبه اینه که رصد1 نتایج مطلوبی نداشت... ولی شکر خدا که این نامطلوب بودن پیش اومد تا در برنامه های بعدی موفقتر باشیم.
  • ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    امسال روسیه با اون همه سابقه فضایی 4 پرتاب ناموفق داشته . هر چند که از لحاظ ابعاد کار ما با اونها قابل قیاس نیستیم ولی این خودش بیانگر اینه که شکست در پرتابهای فضایی امری غیر عادی نیست و اگر هم شکست بخوره یک تلاش مقدس برای ما ایرانی ها محسوب میشه وبقول فوتبالی ها چیزی از ارزشهای بچه های ما کم نمیشه /.
  • سعید ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    ماهواره رصد حدود 53 روز در مدار بود ولی باز هم بد غولی قرار پرتاب ماهواره فج رسه بار به تعویق افتاد کاوشگر 5 هم 4 بار این بار هم از شهریور به بعد به تعویق می افته
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    قرار بود عکسهایی که میگیره را منتشر کنند پس چی شد؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ali ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۶/۰۷
    0 0
    در هر صورت ما به این مهم دست پیدا کردیم و این هم طبیعی هست که مشکلات و نواقصی هم باشه ولی‌ با مرور زمان و تولید علم و مدلهای اصلاح شده آیندهٔ درخشانی در این حوزه انتظار کشور عزیزمان را می‌کشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس