اگر به حدی برسد که سخیف باشد یا زشت باشد و طرف انگشت‌نما شود یا اینکه دشمنان از همین اعمال علیه مکتب و پیروان اهل‌‌بیت (علیهم‌‌السلام) سوءاستفاده کنند و موجب وهن باشد؛ حرام است.

 به گزارش مشرق، ماه محرم است و هر کسی سعی دارد در این ماه به صورتهای مختلف ارادت خود را به امام حسین (ع) و اهل‌بیت ایشان ابراز کند، برخی سینه می‌‌زنند، برخی چای می‌دهند، برخی کفش عزاداران را جفت می‌کنند و ...، یکی از کارهایی که از مدتهای پیش در عزاداری‌ها کم و بیش دیده می‌شود، مالیدن گل به سر و صورت توسط عده ای است تا عزدار بودنشان را نشان دهند، در همین راستا باید این نکته را مورد توجه و دقت قرار داد که امروزه دشمنان اسلام سعی در منزوی کردن مسلمانان دارند و با حیله‎هایی می‎خواهند اسلام را خرافی و مسلمانان را بی‎منطق معرفی کنند، لذا برای جلوگیری از سوءاستفادۀ دشمنان در اینطور مباحث و مسائل، باید طوری رفتار کرد که نه تنها زمینه‎ای برای سوءاستفادۀ آنان فراهم نشود، بلکه روز به روز درصدد اصلاح آن برآییم. در همین راستا حجت‌الاسلام فلاح‌زاده، کارشناس مسائل فقهی درباره حکم پول گرفتن در قبال روضه‌خوانی مطابق با بیانات رهبر معظم انقلاب به سوالی مهم در این باره پاسخ داده است که در ادامه متن و فیلم پاسخ وی ارائه می‌‌شود.

آیا گِل مال کردن خود به عنوان عزادار جایز است؟

بعضی جاها روز عاشورا گلی بر سر یا بدن می‌‌مالند یا کاه بر سر می‌‌ریزند که نشان‌ دهند عزادار هستند، اما اگر به حدی برسد که سخیف باشد یا زشت باشد و طرف انگشت‌نما شود یا اینکه دشمنان از همین اعمال علیه مکتب و پیروان اهل‌‌بیت (علیهم‌‌السلام) سوءاستفاده کنند و موجب وهن باشد؛ بله حرام است، بنابراین اگر در حد ساده‌‌ای باشد که به آن مراتب نرسد و طرف صرفاً خود را عزادار نشان دهد، این اشکالی ندارد، اما اگر در حدی باشد که طرف یا انگشت‌نما می‌‌شود و زشت و سبک است یا موجب وهن باشد، این جایز نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • امید ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    گل مال کردن هم ازعادتهای ز شتی هست که بایدترک شود چون موجب تمسخرشیعه میشود
  • سعيد ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    بزودي دشمنان آنچنان روي تمام اعمال عزاداري و حتي سينه زني و زنجير زني و مداحي و سخنراني ما کار کنند و اين امور را موهن و زشت جلوه دهند، که مجبور شويد بگوييد اين کارها هم سبب وهن اسلام است انجام ندهيد. خدا عاقبت اسلام را از دست ما بخير کند.
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    گل مالی که لرستان انجامداده یکی دوروز دیگه گردوغبارش به تهران وشهرهای دیگه میرسد
  • ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    ای ول حکیمانست. کارش درسته
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    امروز راشا تودی فیلمی فتنه انگیز منتشر کرد در ارتباط با قمه زدن بر سر کودکان در عاشورا و بازتاب توهین آمیزی از مخاطبین داشت بر علیه شیعیان و سعودیها بسیار بر این آتش افروختند. بسیار لازم است که هم تذکر داده شود و هم در نگاه و احترام متفاوت ایرانیها به عاشورا کار رسانه ای در فضای برون مرزی انجام شود در غیر اینصورت درک عوام به دنبال همان خبرهای فتنه انگیز بر علیه اصل شیعه خواهد ماند. باید دقت کرد این خبرها زمینه ساز خطرات دیگری خواهد بود بر علیه هسته مرکزی شیعیان یعنی ایران.
  • علی1080 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    هیئت های عزاداری قمه زنی که پیرو خاندان شیرازی مزدور هستن رو هم باید از حضور در کربلا منع کنن
  • دانشجوی دانشگاه لرستان ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    ضمن احترام به همه سنتهای نیکوی حسینی و به ویژه مردم شریف لرستان عزیز و عزاداری عاشقانه ایشان متاسفانه در خرم آباد می بینیم که برخی از عزاداران عزیز در حد افراطی تمام لباس و حتی سر و صورت و محاسن خود را با گل می پوشانند. کاش به این موضوع توجه بفرمایند.
  • ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    خامنه ای خمینی دیگر است ...بنفسی انت مولانا الامام ..نگهبان بیدار حیثیت شیعیان
  • سید سجاد ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    با سلام وعرض تسلیت عزای سروروسالارشهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و صلواة تا جائی که یخاطردارم مولایمان حضرت سید علی اقا خامنه ای حفظ الله تعالی دردوسال قبل هم دراین مورد بطورخاص و درپاسخ عده ائی همین فتوارا عنایت داشتند و دقیقاَ درسال قبل با وجود گذشت یک محرم از اخرین زمان فتوای حضرت اقا مدیرو همه ی کاره ی یکی از سایت های که درخط رهبری هست و این فرد هم خیلی خودرا پیرو رهبری میدانند درروز عاشورا فکر میکنم بود که بالباس کت و شاوار تقریبا ابی رنگ هم بتن داشت درکنار بسیاری از هم شهری های خودش که بازهم فکر کنم درخطه ی لرستان بود کاملا خودرا گِل مال کرده بود وعکس ان موجود درنت میباشد به انضمام تمسخری که دراین مورد ازجانب دشمن نسبت به اسلام و مذهب نشیع شده است که این مدیرمحترم با حرکتش حکم بنیزنی را داشت برشعله ی اتش /
  • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۷
    0 0
    مگر ارتباط گل مالی با عزاداری چیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس