کد خبر 642024
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۸

رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به وجود 4 هزار و 500 ایستگاه هواشناسی در کشور گفت: این تعداد باید به 6 تا 8 هزار نمایندگی افزایش یابد تا پایش‎های هواشناسی کامل‎تر شود.

به گزارش مشرق، داوود پرهیزکار ظهر امروز در حاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران قدیم و جدید هواشناسی مازندران در جمع خبرنگاران با اشاره به وجود 4 هزار و 500 ایستگاه هواشناسی در کشور با کاربردهای ویژه اظهار کرد: هر چه تعداد این ایستگاه‎ها بیشتر شود، پایش‎های هواشناسی نیز کامل‌تر می‌شود.

وی افزود: به این دلیل که ایران کشوری کوهستانی است و از طرفی ایستگاه‎ها می‎توانند محدوده‎ای را نمایندگی کنند و از این‎رو برخی مناطق به‌واسطه کوه که مانند دیوار است را نمی‌توانند پوشش دهند، لذا باید ایستگاه‎های فعلی را دست‎کم 6 تا 8 هزار ایستگاه افزایش بدهیم که عمدتاً خودکار باشند و به همین دلیل، این موضوع در برنامه پنج ساله ششم تدوین شده تا اجرایی شود.

رئیس سازمان هواشناسی بیان کرد: شبکه راداری را نیز در برنامه داریم و اگر کامل شود، می‌توانیم پوشش کاملی از پایش برخط را از نظر راداری داشته باشیم که در بخش پیش‌بینی پدیده‌های «خرد مقیاس» با طول عمر کوتاه استفاده شود.

این مسؤول بیان کرد: حدود 60 سال از عمر هواشناسی ایران می‎گذرد، سه سال است که تغییر نگرش دادیم و اطلاعات به‌صورت کاربردی در اختیار کاربر نهایی از خانم خانه‌دار، زارع، باغبان و صیاد گرفته تا مسؤولان کشور، قرار می‌گیرد.

پرهیزگار ادامه داد: در سه سال گذشته موفقیت‌های زیادی را در هواشناسی به‎ویژه در «تهک» یا ترویج هواشناسی کشاورزی داشتیم، زیرا کشاورزی یکی از بخش‌های اصلی کشور در تأمین مواد غذایی است، لذا دو سالی است که به صورت غیر خودکار این سامانه هواشناسی عملیاتی شده و اخیراً نیز نسخه خودکار آن آماده و در حال تست است که به‌زودی رونمایی می‎شود تا اطلاعات هواشناسی به‌صورت خودکار در اختیار جامعه هدف قرار بگیرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: هواشناسی ایران  نسبت به دیگر کشورهای خاورمیانه خوب بوده و از سازمان‎های پیشرفته است اما نسبت به کشورهای پیشرفته مانند انگلیس، فرانسه، آمریکا، چین و ژاپن اندکی عقب‎تر هستیم، زیرا به‎عنوان نمونه چین 3 میلیارد دلار در سال هزینه می‎کند اما مجموع هزینه‎های هواشناسی در ایران، سالانه 30 میلیون دلار است.

رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: هواشناسی یک رشته تحصیلی بسیار پیچیده و سخت است، زیرا چاله سرگردانی مانند جو را باید پیش‌بینی کنید که رفتار آن به هر چیزی از جمله وزش باد، خشکی، بارش و تابش خورشید بستگی دارد.

وی در پایان گفت: درصد خطای هواشناسی در پیش‎بینی فصلی بیش از 70 درصد صحت دارد اما پیش‌بینی کوتاه‌مدت بالای 90 درصد صحیح است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس