رئیس اندیشکده بگین-سادات ضمن بیان سه مشکل اساسی برای پروژه صهیونیستی ساخت دیوار زیرزمینی غزه برای مقابله با تونل های گروههای مقاومت فلسطینی، تاکید کرد که نباید مهندسان موشکی گروههای فلسطینی را دست‌کم گرفت

به گزارش مشرق، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» در یادداشتی به قلم «افریم اینبار» رئیس مرکز مطالعات استراتژیک «بگین-سادات» از بهای زیادی که رژیم صهیونیستی به تونل‌های جنبش مقاومت اسلامی «حماس» می‌دهد انتقاد کرده و پروژه دیوار زیرزمینی جدید اطراف غزه را دارای چندین مشکل عنوان کرد.

در ابتدای این یادداشت با بیان اینکه توجه زیاد دستگاه‌های امنیتی و ارتش اسرائیل به تونل‌های حماس، تبلیغات ناخواسته در جهت اهداف این گروه است، آمده است گادی ایزنکوت در ابتدای سال 2016 با "اولویت" خواندن مبارزه با تونل‌ها در این سال، به این گروه خدمت کرد؛ در حالی که توانایی موشکی حزب‌الله در شمال اسرائیل روبه افزایش است.

اینبار ضمن اشاره به اینکه خود تونل‌ها توانایی بالقوه محدودی برای وارد آوردن صدمات قابل توجه به اسرائیل دارند، اضافه کرد: «تونل‌ها نمی‌توانند مانند موشک‌های حماس، اهداف استراتژیک در اسرائیل را مانند نیروگاه‌های برق یا فرودگاه‌ها تهدید کنند. سرمایه‌گذاری برای مقابله با موشک‌ها مهم است نه تونل‌ها.»

رئیس اندیشکده بگین-سادات ضمن غیرضروری خواندن پروژه پرهزینه دیوار زیرزمینی اطراف غزه، سه مشکل اصلی را برای آن عنوان کرد: «اول اینکه مشخص نیست دیوار غزه در ممانعت از پروژه‌های زیرزمینی حماس موثر باشد. دیوار بتنی قابل نفوذ هستند. اسرائیل نباید نبوغ مهندسان حماس را دست کم بگیرد.

دوم اینکه چنین پروژه‌های جاه‌طلبانه‌ای منابع مالی را از نیازهای مهم ارتش اسرائیل دور می‌کند. سومین مشکل این است که اقدامات گسترده برای مقابله با تونل‌ها، بطورت غیرضروری قدرت دشمنی که می‌تواند به اسرائیل ضربه بزند را بزرگنمایی می‌کند. این  پروژه غول‌آسا تبلیغ عمومی برای حماس است.»

افریم اینبار در پایان نوشت علی‌رغم هر دلیل سیاسی که درپس قضیه دیوار زیرزمینی غزه وجود دارد اما این پروژه «هیچ معنای استراتژیکی ندارد.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس