کد خبر 641193
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۶:۳۳

حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران عازم منطقه جنوب شرق آسیا شده است تا پس از امضای برجام با گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای صنعتی شرق آسیا تا حدودی از فشار بدعهدی امریکا بر اقتصاد ایران کم کند و بتواند بازارهای جدیدی برای محصولات ایران بیابد.

به گزارش مشرق، منطقه جنوب شرق آسیا همواره مکانی جذاب برای پیگیری سیاست‌های اقتصادی نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است. شاید مهم‌ترین دلیل چنین مسئله‌ای وجود کشورهای صنعتی پیشرفته و همچنین بازار گسترده این کشورها به خصوص برای محصولات نفتی کشورمان باشد.
 
حالا پس از برجام و زمانی که ایران امیدوار است بازارهای نفتی خود را گسترش دهد و بار بدعهدی امریکا را در حوزه مناسبات بانکی کاهش دهد، اولین سفر روحانی به کشور ویتنام بود؛ قدرتی که زمانی با قدرت تمام بینی امریکا را به خاک مالید و حالا در حوزه اقتصادی یکی از کشورهای پیشرو جهان محسوب می‌شود.

امضای 2 توافقنامه

پس از مذاکرات دوجانبه هیئت‌های عالی‌رتبه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری سوسیالیستی ویتنام صبح پنج‌شنبه به وقت هانوی، دو سند همکاری امضا کردند؛ اسنادی که همکاری در حوزه ارتباطات دو کشور را تسهیل خواهد کرد.


این اسناد، در پایان مذاکرات مشترک هیئت‌های عالیرتبه و با حضور حجت‌الاسلام حسن روحانی و «ترای دای کوانگ» رؤسای جمهوری ایران و ویتنام امضا شد. نخستین سند مربوط به موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و ویتنام در خصوص لغو متقابل روادید برای دارندگان گذرنامه‌های خاص یا خدمت بود که توسط وزیران خارجه دو کشور به امضا رسید. یادداشت تفاهم بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و وزارت ارتباطات و اطلاعات ویتنام در زمینه همکاری‌های ارتباطات و فناوری‌های ارتباطات نیز دومین سندی بود که به امضا رسید.

مذاکره بهترین راه است

پس از امضای اسناد رؤسای جمهور ایران و ویتنام در نشست خبری مشترک حاضر شدند و حسن روحانی با اشاره به توافقات دوجانبه دو کشور گفت: دو طرف معتقدیم برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری و سرمایه‌گذاری ظرفیت‌های فروانی در دو کشور وجود دارد.
روحانی ادامه داد: در زمینه تجهیزات و کالاهای مورد نیاز برای ساخت ساختمان از قبیل فولاد، سنگ و. . . ایران آمادگی صادرات این کالاها را به ویتنام دارد، همچنین در زمینه کشاورزی و شیلات می‌توانیم همکاری دوجانبه را گسترش دهیم و همینطور برای کشت فراسرزمینی در ویتنام آمادگی داریم.

وی با بیان اینکه دو کشور می‌توانند در زمینه هایتک و فناوری نوین با یکدیگر همکاری کنند، گفت:در زمینه خدمات فنی مهندسی با توجه به تجربه ایران در ساخت نیروگاه، سد، جاده و... نیز آمادگی داریم تا تجربیات خود را در این زمینه به کشور ویتنام منتقل کنیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: در زمینه مسائل فرهنگی و تبادل استاد و دانشجو و توسعه همکاری مراکز فناوری آماده گسترش روابط و همکاری‌ها هستیم.

رئیس‌جمهور تأکید کرد: هر دو طرف با جنگ و تروریسم مخالفیم و راه حل رفع اختلاف را از طریق مذاکره می‌دانیم.

روحانی با بیان اینکه دو کشور در مجامع بین‌المللی از مواضع یکدیگر حمایت خواهند کرد، گفت: دو طرف توافق کردند که حجم روابط اقتصادی را به بیش از پنج برابر وضع موجود یعنی به 2میلیارد دلار در سال برسانند و امیدوارم این سفر موجب حرکت جدید و نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد.

غربی‌ها از حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند

همچنین رئیس‌جمهور اسلامی ایران در نشست هیئت‌های عالیرتبه ایران و ویتنام که در محل کاخ ریاست جمهوری این کشور در هانوی برگزار شد، روند مناسبات دو کشور طی سال‌های اخیر را رو به توسعه و تعمیق دانست و اظهار داشت: روابط نزدیک‌تر با شرق آسیا از جمله ویتنام از اهداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس‌جمهوری با قدردانی از میهمان‌نوازی دولت و مردم ویتنام، گفت: ملت ایران احساس و همدلی فراوانی نسبت به ملت ویتنام دارد و دو ملت ایران و ویتنام برای حفظ استقلال و منافع ملی خود، مقاومت زیادی کرده‌اند. روحانی با اشاره به ضرورت بهره‌گیری از فرصت‌های پسابرجام و امکانات و ظرفیت‌های گسترده دو کشور، گفت: ایران آماده تقویت همکاری‌ها با ویتنام در بخش انرژی، فناوری‌های نوین، پزشکی، کشاورزی و شیلات و همچنین ساخت پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی است.

رئیس‌جمهوری افزود: جمهوری اسلامی ایران در بخش ساخت راه‌ها، تولید فولاد و مصالح ساختمانی، نیروگاه‌های برق و خطوط انتقال نیرو و آب، پیشرفت‌های خوبی دارد و آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی در این عرصه‌ها به ویتنام است.

روحانی همچنین از آمادگی تهران برای توسعه همکاری‌های کشاورزی از جمله کشت فراسرزمینی در ویتنام خبر داد.

رئیس‌جمهوری درادامه با تأکید بر ضرورت اجرایی شدن سریع مفاد یادداشت تفاهم هشتمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور، گفت: برای برگزاری نهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری‌ها در تهران آماده‌ایم.

رئیس‌جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود به اشتراک نظر و همکاری دو کشور در عمده مسائل مهم بین‌المللی اشاره کرد و گفت: متأسفانه غربی‌ها از برخی مسائل همانند حقوق بشر استفاده ابزاری می‌کنند که باید در برابر اینگونه استانداردهای دوگانه مقاوم و همصدا بود.

روحانی افزود: علاقه‌مند به تقویت و توسعه همکاری‌های نزدیک اقتصادی میان سازمان‌های آسه‌آن و اکو هستیم. رئیس‌جمهوری افزود: پارلمان‌های دو کشور نیز روابط خوبی با یکدیگر دارند و از توسعه همکاری‌های مشترک در اتحادیه بین المجالس و مجمع پارلمان‌های آسیایی استقبال می‌کنیم. روحانی همچنین ارتباطات بانکی را ضرورت توسعه روابط اقتصادی بر شمرد و تأکید کرد که دو دولت باید بخش‌های خصوصی را به ارتباط هر چه نزدیک‌تر تشویق و همکاری آنها را تسهیل کنند.

 روحانی به ایستگاه مالزی رسید

سفر روحانی به منطقه جنوب شرق آسیا ادامه دارد و روحانی در ادامه سفر خود به این منطقه عازم مالزی شد. حسن روحانی رئیس‌جمهور جمعه در کوالالامپور پایتخت مالزی از سوی «نجیب رزاق» نخست‌وزیر این کشور به طور رسمی مورد استقبال قرار گرفت.

این مراسم که در کاخ نخست‌وزیری مالزی و با خوشامدگویی «رزاق» به روحانی آغاز شد، با نواخته‌شدن سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و مالزی ادامه یافت. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست‌وزیر مالزی سپس از یگان تشریفات سان دیدند و پس از آن نیز هیئت‌های عالی‌رتبه همراه را به یکدیگر معرفی کردند. روحانی قرار است در سفر به مالزی با ایرانیان مقیم این کشور نیز دیدار کند.

 منبع: جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس