نخست‌وزیر کانادا روز جمعه اقدام دولت قبلی این کشور در قطع روابط دیپلماتیک با ایران را مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش مشرق، «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا روز جمعه از اقدام دولت قبلی این کشور در قطع روابط با ایران انتقاد کرد.

وی روز جمعه گفت: «دولت قبلی به دلایل سیاسی و ایدئولوژیکی روابط دیپلماتیک ما با ایران را قطع کرد.»

ترودو در پاسخ به سوالی درباره «آلیسون آذر»، مادر کانادایی که گفته می‌شود کودکانش ربوده شده و در حال حاضر در ایران به سر می‌برند، این اظهارات را مطرح کرد.

مطابق ادعاها، فرزندان آلیسون آذر توسط «سارن آذر» (صلاح الدین محمودی آذر)، همسر سابق وی ربوده شده‌اند.

«سارن آذر» همراه با «آلیسون آذر» و و فرزندانش در «کامکس»، استان برتیش کلمبیا زندگی می‌‌‌‌‌‏کردند. «سارن» از کرد‌‌‌‏های عراق است که پیش از مهاجرت به کانادا در شهر مهاباد واقع در شمال غرب ایران زندگی ‎می‌‌‌‏کرد.

«آلیسون»، همسر سابق آذر به دنبال کودکان خود، «شارون» ۱۱ ساله؛ «رجوان» ۹ ساله؛ «درسیم» ۹ ساله؛ «مایتم» ۳ ساله است. ماه آگوست، پلیس کانادا حکم دستگیری «سارن آذر» را به اتهام ربودن فرزندانش و برنگرداندن آنها از سفر اروپا صادر کرد.

جاستین ترودو در کنفرانس خبری روز جمعه گفت که دولت او، سخت در تلاش برای حل این «پرونده دشوار» است. وی علی‌رغم این تصریح کرد که اقدامات دولت قبلی کانادا در این تلاش‌ها اخلال ایجاد کرده است.

ترودو گفت: «اگر دولت قبلی این تصمیم را به دلایل سیاسی و ایدئولوژیکی اتخاذ نکرده بود حل این پرونده آسان‌تر می‌بود.»

روابط ایران و کانادا از سال 2012، پس از آنکه دولت وقت اتاوا به نخست‌وزیری «استفان هارپر» با متهم کردن ایران به حمایت از دولت سوریه، عدم پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و ایجاد تهدید برای اسرائیل، دیپلمات‌های خود را از تهران خارج کرد، قطع شد.

کانادا همچنین تحریم‌های مالی گسترده‌ای علیه ایران وضع کرده و در سال‌های گذشته همواره پایه‌گذار قطعنامه‌های ضد ایرانی به بهانه مسئله حقوق بشر بوده است.

 روابط دو کشور از پارسال با روی کار آمدن حزب لیبرال به ریاست «جاستین ترودو»، تا حدی بهبود یافته است. اتاوا با بیان اینکه تحریم‌های یکجانبه کانادا را از بهره‌مند شدن از منافع بازار ایران محروم می‌کند، این تحریم‌ها را لغو کرده است.


هم ترودو و هم دیون در ماه‌های گذشته از تصمیم خود برای احیای روابط دیپلماتیک با تهران صحبت کرده‌اند. دیون در ماه مارس سال جاری میلادی در یک سخنرانی در دانشگاه اتاوا گفت قطع روابط با ایران «هیچ اثر مثبتی برای هیچ‌کس نداشته است.»
وزیران خارجه ایران و کانادا شهریور ماه سال 1395 برای اولین بار از زمان قطع روابط، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کردند.

با وجود این تغییرات، دولت کانادا همچنان از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران، مخالفت تهران با موجودیت رژیم صهیونیستی، برنامه موشکی ایران و وضعیت حقوق بشر، ابزار نگرانی کرده است. همچنین تحریم‌های اتاوا علیه برنامه موشکی ایران همچنان پابرجا مانده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۰۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    پدرشون بچه ها رو دزدیده؟
  • ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۷
    0 0
    کار خوبی انجام داد - الان هم باید ایجاد روابط محدود و با شرط و شروط باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس