عبدالرضا هلالی با بیان اینکه معرفی عاشورا نیازی به سانسور ندارد، گفت: اگر عاشورا را همان طور که در کتب اصیل شیعه نقل شده معرفی کنیم، بسیاری از مردم دنیا به امام حسین(ع) علاقه مند خواهند شد.

به گزارش مشرق، عرض ارادت ادیان و مذاهب مختلف به ساحت اباعبدالله الحسین و اقامه عزا برای آن حضرت در میان آنها نشان دهنده این است که پیام سیدالشهدا(ع) با فطرت انسانی تمام بشر درگیر بوده و هر آزاده ای از هر کیش و مذهبی به این مرام و منش احترام می گذارد. اگرچه تاکنون و در سال های اخیر به خصوص با پیاده روی میلیونی اربعین توجه جهانیان قلب تپنده جهان تشیع بیشتر شده است اما برای اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ حسینی در سراسر جهان و جهانی کردن آن به نظر می رسد باید تلاش های وسیع تری صورت گیرد.

برای این منظور با عبدالرضا هلالی به گفتگو نشستیم. متن زیر مشروح مصاحبه مهر با این مداح اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است؛

*مشاهده می کنیم که محبت اباعبدالله(ع) منحصر به شیعیان نیست و بعضا مسیحیان و یا اهل سنت هم به عزاداری و تکریم ایشان می پردازند. به نظر شما برای گسترش محبت امام حسین (ع) نزد غیرشیعیان و جهانی کردن فرهنگ حسینی چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

در مسأله عاشورا جذابیت های مختلفی برای تمامی مردم آزاده جهان وجود دارد. هرکس با هر مذهب و آیینی مقتل حضرت سیدالشهدا(ع) را بخواند، تحت تأثیر قرار می گیرد.

به نظرم هیچ آدمی در دنیا نیست که بشنود فرزند پیغمبر یک امت، ولو اینکه با آنها در جنگ باشد، در حین جنگ، لباس جنگی را در آورده و عبا و عمامه پیغمبر آن امت را به تن می کند، کودک شیرخواره اش را بر دست می گیرد و به سمت لشکر دشمن می رود و تحت تأثیر قرار نگیرد. حتی نفرمودند به من آب دهید تا به شیرخواره ام بدهم. بلکه می فرمایند شما او را بگیرید و آبش دهید. یعنی برای جنگ نیامدند، با لباس پیغمبر آمدند، ولی نه تنها احترام او و لباس پیغمبرشان را نگه نمی دارند، بلکه کودک شیرخوارش را به شهادت می رسانند.

هرکسی در دنیا این واقعه را بشنود، تحت تأثیر قرار می گیرد و ناخودآگاه از دشمنان امام حسین(ع) بدش می آید. متوجه می شود که یک ظلمی واقع شده و به صورت فطری، از این ظلم دوری خواهد جست.

در عاشورا مفاهیمی وجود دارد که در هیچ جای دیگر پیدا نمی کنید. به نظرم خدا در روز عاشورا حجت را بر تمام اهل دنیا تمام کرد. نه فقط برای مردم آن روز، بلکه برای مردم تمام عصرها. آن طور که در کتب روایی آمده و بزرگان و علمای ما نقل می کنند، امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند: "ان لم یکن لکم دین و لاتخافون المعاد فکونوا احراراً فی دنیاکم" اگر دین ندارید و از آخرت نمی ترسید آزاده باشید.

مفاهیمی از این قسم را باید به مردم دنیا معرفی کنیم. لازم هم نیست عاشورا را سانسور کنیم. عاشورا را همان طور که بوده و در کتب اصیل شیعه نقل شده، برای مردم دنیا نقل کنیم. بعضی فکر می کنند شاید برخی مباحث عاشورا مختص خواص شیعه است، اما به نظرم عاشورا را اگر همان طور که هست نقل کنیم و معرفی کنیم، بسیاری از مردم دنیا به امام حسین(ع) علاقه مند خواهند شد.

*به نظر شما هیئت های عزاداری چه ظرفیتی برای تشکیل هسته های جهانی مقاومت مستضعفین در برابر مستکبرین (که حضرت امام در پیام قطعنامه به آن اشاره کردند) دارند و آیا ما توانسته ایم از ظرفیت قیام امام حسین (ع) در یکپارچه و متحد کردن تمام مستضعفان و عدالت خواهان جهان در برابر مستکبرین استفاده کنیم؟

امام خمینی(ره) در دعوت به مبارزه علیه استکبار و طاغوت، نفرمودند فقط شیعیان بیایند، یا فقط حزب اللهی ها بیایند، یا حتی نگفتند فقط مسلمانان بیایند، بلکه همه آزادی خواهان و مستضعفان دنیا را دعوت به قیام کردند. این نگاه از سیره ائمه معصومین(ع) نشأت می گیرد. در کربلا حضرت وهب نصرانی مذهب هم به یاری حضرت سیدالشهدا(ع) می آید. یا نقل می کنند حضرت زهیر بن قین که عثمانی مذهب بود (بنابر آنچه که نقل می کنند) به یاری حضرت سیدالشهدا(ع) آمد. یا حتی در طول تاریخ بسیاری از آزادی خواهان جهان، امام حسین(ع) را مدح کرده اند، مثل گاندی رهبر مبارزه علیه استعمار انگلیس در هند.

جبهه مبارزه علیه استکبار فقط مختص شیعیان نیست، خیلی ها به دلیل ناآگاهی گرایش های مذهبی مختلفی دارند، اما همه مردم دنیا  که ظالم نیستند. همه مردم دنیا عمله و مرتزقه آمریکا و انگلیس نیستند. اتفاقا بسیاری از مردم دنیا مورد ظلم واقع شده اند و همین الان زیر بار استعمار و ظلم استکبار غرب و شرق هستند. معرفی واقعه عاشورا به مردم دنیا، به آنها جرأت قیام علیه ظلم و ظالم را می دهد.

*حضرت آقا بارها بر لزوم وحدت اسلامی تاکید کرده اند. به نظر شما هیئت ها چه نقشی می توانند در این زمینه به عهده بگیرند؟ مشخصا مجالس اباعبدالله (ع) چه ظرفیتی در پیشبرد این دغدغه حضرت آقا می تواند داشته باشد؟

بسیاری از انحرافاتی که صورت می گیرد، رنگ و بوی مذهبی دارد. اگر آن انحراف، ظاهر مذهبی نداشته باشد که بچه های هیأتی خیلی زود آن را پس می زنند. پس از طریق مذهب سراغ جوانان می آیند. بهترین راه برای مقابله با هرگونه انحراف در بین جوانان، منبرها و هیئت هاست. جوانان در هیئت ها بهتر حرف گوش می کنند. شاید بعضی حوصله کتاب خوانی نداشته باشند، یا به دلیل مشغله اصلا وقت چنین کاری نداشته باشند. اما هرطور که شده سعی می کنند برای هیئت وقت بگذارند، این یک ظرفیت عظیم است.

هیئت ها و مداحان اهل بیت(ع) نوعا گوش به فرمان حضرت آقا هستند، هرساله در روز ولادت حضرت زهرا(س) خدمتشان می رسند و ایشان راهبردها و وظایف هیئت ها را گوشزد می کنند. فضای غالب هیئت ها در بحث وحدت مسلمانان، نسبت به سال های گذشته تغییرات زیادی داشته و به سمت گفتمان حضرت آقا حرکت کرده اند. تقریبا توهین به مقدسات اهل سنت در هیئت ها وجود ندارد، لااقل بین هیئت های بزرگ و پرجمعیت کشور این گونه است.

*وقتی کلمه شیعه در اینترنت سرچ می شود اولین صفحاتی که باز می شود تصاویر خون آلود قمه زنی است و جریان استکبار  می خواهد شیعه را با قمه زدن در دنیا معرفی کند. متاسفانه تشیع انگلیسی هم به این امر دامن می زند. در این زمینه شاهد موضع گیری برخی از بزرگان و مراجع بودیم علی الخصوص حضرت آقا. به نظر شما چطور می شود با این افراط گری ها مقابله کرد که باعث دودستگی در هیات ها هم نشود؟

همه هیئتی ها و مداحان گوش به فرمان علما و مراجع و رهبری هستند. جوان که حرف مرجعش را گوش نکند، هرچقدر هم عزاداری کند و به سر و سینه بزند، فکر نمی کنم آن طور که باید از او دستگیری شود. حالا ممکن است عده ای تازه با این فضا آشنا شده باشند، یا بر اثر غرور و شور جوانی، خودشان اجتهاد کنند و با فکر خودشان یک کارهایی انجام دهند. اینها از روی ناآگاهی است. به نظرم نباید با اینها برخورد سلبی کرد. امروز از این هیئت بندازیمشان بیرون، فردا ده ها محفل و هیئت با گرایش های مختلف برایش آغوش باز کرده است.

زندگی امام حسین(ع) فقط در روز عاشورا خلاصه نمی شود. همه جنبه های زندگی امام حسین(ع) را باید دید. خطبه های امام حسین(ع) قبل از عاشورا را هم باید خواند و در آن تأمل کرد

وظیفه روحانیون و منبری های محترم و مداحان آگاهی بخشی به این جوانان است. ابتدا سیره اهل بیت(ع) را به طور کامل معرفی کنند، بعد قضاوت را به خودشان بسپارند، خودشان خواهند دید امروز کدام راه به راه اهل بیت(ع) نزدیک تر است. بسیاری از اقداماتی که انجام می شود از روی ناآگاهی است. یک روایتی هم در تأیید کارشان پیدا می کنند، فکر می کنند حتما کارشان درست است. اصلا به این فکر نمی کنند علما و بزرگان ما همه این روایات را دیده و بررسی کرده اند. این جوانان ساده دل اقداماتشان از روی ناآگاهی است. نمی شود یک بخشی از روایات را دید، و بخش دیگر را ندید.

زندگی امام حسین(ع) فقط در روز عاشورا خلاصه نمی شود. همه جنبه های زندگی امام حسین(ع) را باید دید. خطبه های امام حسین(ع) قبل از عاشورا را هم باید خواند و در آن تأمل کرد. چه شد که عاشورا به وجود آمد. نقطه اختلاف امام حسین(ع) و یزید کجا بوده؟ این مسائل را روحانیون محترم باید به جوانان توضیح دهند و بهترین شیوه و بهترین مکانی که میشود به جوانان این نکات را گوشزد کرد، هیئت هاست.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس