معاون ترامپ: توافق هسته‌ای موجب شد که در آینده، جهان شاهد یک ایران قدرتمند هسته‌ای باشد چرا که بالاخره دوره این محدودیت به پایان می‌رسد.

سرویس جهان مشرق - مناظره فرماندار «مایک پنس» -معاون ترامپ- و سناتور «تیم کین» -معاون کلینتون- ساعاتی پیش در دانشگاه لانگوود ایالت ویرجینیا با‌ مجری‌گری «ایلِین کوئیجانو» مجری شبکه CBS برگزار شد. در اینجا به 6 بخش مهم مناظره بین این دو سیاستمدار می‌پردازیم.
 
 

1. پنس: جمهوریخواهان به دنبال ترمیم اقتصاد زخم‌خورده آمریکا هستند.

مایک پنس بر موضوع عملکرد ضعیف دولت اوباما و هیلاری کلینتون در زمینه اقتصاد تاکید کرد. به اعتقاد او، دولت مذکور با افزایش چشمگیر مالیات زندگی مردم امریکا را به شدت تحت‌الشعاع قرار داد. برون‌رفت این عملکرد در عرصه بین‌المللی هم نتایج فاجعه‌باری را به همراه داشت. به باور پنس، آمریکا هفت سال و نیم است که در دنیا اعتبار گذشته را ندارد. معاون ترامپ بر این تاکید کرد که برنامه‌های ترامپ به پیروی از برنامه جمهوریخواهان این است که با کاهش مالیات، شرایط زندگی اقتصادی خانواده‌های ضعیف امریکایی را قویا به سمت تقویت و ترمیم پیش‌ ببرد.

 

2. کین: رفتار ترامپ بهترین ادله برای حقانیت کلینتون است.

تیم کین بر این موضوع تاکید کرد که رفتار شنیع ترامپ، دلیل کافی برای حقانیت کلینتون جهت دستیابی به کرسی ریاست جمهوری است. به اعتقاد وی، کسی که مهاجران لاتین‌تبار را مشتی «متجاوز» و «جانی» می‌خواند و زنان را با القاب قبیح مورد خطاب قرار می‌دهد، اصلا شایستگی ریاست جمهوری را ندارد. معاون کلینتون، فرار مالیاتی ترامپ را نشانه «خود رای بودن» و «خودشیفته بودن» وی دانست.

 

3. پنس: شاهد یک ایران هسته‌ای قدرتمند خواهیم بود

مسئله ایران مثل هر مناظره پیشین دیگر، تبدیل به یکی از محورهای اصلی مناظره شد. تیم کین مدعی شد که این سیاست کلینتون بود که بدون شلیک حتی یک گلوله، برنامه هسته‌ای ایران متوقف شود. اما پنس پاسخ داد که ایران نه تنها تحت کنترل نیست بلکه آمریکا یکصد و 50 میلیارد دلار به ایرانی‌ها داده است و این به خاطر همان توافق هسته‌ای است. معاون کلینتون در پاسخ به این اشاره کرد که عملکرد دولت اوباما در جریان توافق هسته‌ای، حتی مورد تایید اسراییلی‌هاست. اما معاون ترامپ معتقد بود که توافق هسته‌ای موجب شد که در آینده، جهان شاهد یک ایران قدرتمند هسته‌ای باشد چرا که بالاخره دوره این محدودیت به پایان می‌رسد.

 

4. معاون کلینتون رفتاری نازلتر از سطح یک معاون رییس جمهور داشت.

در مناظره بین پنس و کین، دو طرف در لحظه‌هایی دچار تنش و تزاحم از سوی یکدیگر شدند. اما رفتار معاون کلینتون به مراتب بدتر و کاملا غیرحرفه‌ای بود. تیم کین با فرافکنی‌های مختلف، دائما در میان سخنان رقیب وارد می‌شد و به جای پرداختن به اصل موضوع و نقد نگاه ترامپ، شخصیت وی را بطور مستقیم مورد توهین و استهزا قرار داد. او در بسیاری از لحظه‌ها عصبی و گستاخ نشان داد و اصلا اجازه سخن گفتن به رقیب و مجری برنامه را نداد.

 

{$sepehr_media_1795679_400_300}

5. بحث مسائل اجتماعی دوباره مطرح شد

دو طرف، در بخش‌های مهمی از مناظره به سمت و سوی مسائل اجتماعی مهم مثل سقط جنین که برای مردم آمریکا بسیار مهم است و تبدیل به یکی از تنشی‌ترین موضوعات مورد بحث بین دموکرات‌ها و جمهوریخواهان شده است رفتند. مایک پنس معتقد بود که دموکرات‌ها از عمل شنیعی دفاع می‌کنند که مورد قبول خدا نیست. وی، سقط جنین را سلب حق زیستن از یک انسان دانست و عملکرد کلینتون درباره اختصاص بودجه جهت حمایت همه‌جانبه از این عمل را اقدامی بسیاری نادرست خواند. در نقطه مقابل، کین دفاع تمام قدی از سقط جنین داشت و زنان را برای انجام این عمل و حق انتخاب کاملا صاحب رای و اختیار دانست.

از دیگر موضوعات اجتماعی که دو طرف به آنها پرداختند، مسئله امنیت اجتماعی مردم آمریکا در مقابل تروریسم بود که پنس عملکرد آمریکا را در منطقه را اسف‌بار خواند و ظهور داعش را پیامد عملکرد کلینتون در دولت اوباما دانست.

 

6. فرار مالیاتی ترامپ و کارشکنی‌های بنیاد کلینتون

تیم کین در مورد فرار مالیاتی ترامپ سخن گفت که به مدت چندین سال ادامه داشته و وی این اقدام نامزد جمهوریخواهان را تخطی از قانون و ظلم به مردم آمریکا دانست. پنس از ترامپ دفاع کرد و او را یکی از برجسته‌ترین تجار آمریکا و یک کارآفرین زبده و حرفه‌ای خواند. وی افزود: «اظهارنامه مالیاتی ترامپ گواه این است که شرایط بسیار سختی را گذرانده و پیوسته از قوانین مالیاتی در مسیر تعهد به مالیات بهره برده است. اما مسئله اصلی به بنیاد کلینتون‌ها برمی‌گردد. چرا باید خانم کلینتون که خود را یک دیپلمات درجه یک آمریکایی می‌داند، برای بنیاد خود از کمک خارجی‌ها بهره بگیرد و عملا به ملی‌گرایی خود پشت کند.

 

7. کین: ترامپ دوست دشمن ماست

تیم کین در مورد روسیه معتقد بود که پوتین یک دیکتاتور است و نه یک سیاستمدار و ترامپ و پنس دست دوستی به سمت چنین آدمی دراز کرده است. پنس به این موضوع اشاره کرد که دوستی با روسیه وجود ندارد و این بحث فرافکنی دموکرات‌ها برای دور شدن از اصل موضوع تخلفات آن حزب است.

 
 منابع:
 
http://www.wsj.com/articles/5-debate-highlights-from-the-mike-pence-tim-kaine-matchup-1475641758

http://www.nbcnews.com/storyline/vice-presidential-debate/13-intense-vp-debate-zingers-tim-kaine-mike-pence-n660041

https://www.washingtonpost.com/news/the-fix/wp/2016/10/04/the-mike-pence-vs-tim-kaine-vice-presidential-debate-transcript-annotated/ 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    اگر هیلاری رئیس شود ممکن است خیلی زود بمیرد و امریکا سست شود واگر ترامپ رئیس شود آمریکا باز ضرر میکند چراکه او مردی زیرک نیست
  • ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۴
    0 0
    مرگ بر آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس