روزهای گذشته شهر «رمیلان» در استان حسکه شاهد برگزاری سمیناری با هدف تعیین تکلیف اعلام نظام فدرالی در منطقه «روژ آوا» بود که از منطقه عین دیوار در حسکه تا عفرین در حلب و در طول نوار مرزی بین ترکیه و سوریه کشیده شده است.

 به گزارش مشرق، شهر «رمیلان» در استان حسکه در شمال شرق سوریه شاهد برگزاری سمیناری با هدف تعیین تکلیف اعلام نظام فدرالی در منطقه روژ آوا در شمال سوریه بود که از منطقه عین دیوار در استان حسکه تا عفرین در حلب و در طول نوار مرزی بین ترکیه و سوریه کشیده شده است.

در این سمینار که از سوی مرکز فرهنگی رمیلان برگزار شد احزاب کرد، سریانی، آشوری و شخصیت‌هایی از معارضان داخل سوریه و اعضای سابق هیأت هماهنگی ملی و احزابی سوری حضور داشتند اما چهره‌های معارضان خارج نشین غائب این نشست بودند.

سخنرانان در سمینار رمیلان بر این نکته تاکید داشت که نظام فدرالی پیش‌بینی شده در شمال سوریه، جدایی از خاک این کشور را دنبال نمی‌کند بلکه می‌خواهد به صورت خودمختار اداره شود و شرکت کنندگان در این نشست بر تمامیت ارضی سوریه و ایجاد راه حل سوری-سوری به دور از دخالت های بیگانگان تاکید کردند.

«منصور السلوم»، رئیس مشترک شورای موقت فدرالی گفت: این سمینار راه حلی سوری-سوری به دور از دیکته‌های بیگانگان را مطرح کرده و بر تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت این کشور تاکید کرد و اینکه طرح فدرالیته راه حلی است که باید مورد حمایت دولت سوریه قرار گیرد چون تنها راه خلاصی از بحران شمرده می‌شود.

پشتیبانی آمریکا از کُردها برای اعلام نظام فدرالی در سوریه
 
پشتیبانی آمریکا از کُردها برای اعلام نظام فدرالی در سوریه

قرار بود در این سمینار فدرالی شدن منطقه روژ آوا اعلام شود اما بر پایه اطلاعاتی که از سران کُرد به بیرون درز کرده اعلام فدرالیته شدن تا زمانی که آرای چندین گروه مسلح و شخصیت‌هایی همچون ارتش آزاد، گروه فرقان، گروه عشایر العکیدات، گروه عشایر بوشعبان، آزادگان رقه و شماری از روحانیون و فعالان سیاسی در سوریه دریافت شود، به تعویق افتاد.

بر اساس اطلاعات موثق، « بریت مک‌گورک» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف بین المللی ضد داعش قرار است طی روزهای آتی با برخی شخصیت‌ها دیدار کند تا موعد اعلام فدرالی شدن منطقه روژ آوا را مشخص کنند.

روژاوا، ترجمه واژه به واژه اصطلاح «کردستان غربی» است و به مناطقی اشاره دارد که از نظر گروه‌ها و احزاب کردی حکومت فدرالی کردستان سوریه در این منطقه شکل می‌گیرد.

بنا به این گزارش، در اصطلاح کردها، کردستان غربی در سوریه، کردستان شرقی در ایران، کردستان شمالی در ترکیه و کردستان جنوبی در عراق قرار دارد.

اقلیم روژاوا که هیچ کشوری آن را به رسمیت نشناخته از سه منطقه اصلی تشکیل می‌شود: 1- عفرین 2- کوبانی و 3- الجزیره و مردم این مناطق را کردها، اعراب، سریانی‌ها، آشوری‌ها، ارمنی‌ها و ترکمن‌ها تشکیل می‌دهد.

شهرهای اصلی که در منطقه روژاوا قرار دارند، عبارتند از دیرک، کرکی لکی (معبده)، رمیلان، جل آغا (جوادیه)، تربه سبیه (قحطانیه)، قامشلو (القامشلی) عامودا، الدرباسیه، سریه کانیه (رأس العین)، کری سبی (تل ابیض)، کوبانی (عین العرب) و عفرین.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    0 1
    اردوغان کجایی دقیقا کجایی؟؟؟؟؟
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 1
    فدرالی شدن و بعد از ان استقلال این مناطق بزرگترین خطر برای آینده خاورمیانه است.غرب از این اهرم برای فشار بر این کشورها بعد از داعش استفاده خواهد کرد.اسرائیل دوم در حال ایجاد شدن است.چهار کشور ایران،ترکیه،سوریه و عراق هر چه سریعتر نسبت به این فتنه مواضع مشترک اتخاذ نمایند.
  • ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۳
    1 1
    این ها هر روز به یه سمت غش میکنن.غرب و شرق هم خوش شناختشون.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس