طبق لایحه‌ی در دست تدوین آژانس امنیت فدرال روسیه FSB، استفاده از پیام رسان‌هایی چون تلگرام، واتس‌اَپ و وایبر در ساعات کاری در ادارات دولتی، می‌تواند منجر به اخراج افراد شود.

سرویس جهان مشرق - سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) در حال آماده سازی لایحه‌ای است که مجازات های انضباطی برای استفاده از نرم افزارهای پیام‌رسان تایید نشده، از قبیل WhatsApp و Telegram در محیط های اداری در نظر گرفته است.

به گزارش راشا تودی بر اساس این لایحه، ادارات حتی این امکان را پیدا می کنند که کارمندانی را که از این نرم افزارهای پیام رسان در محیط اداری استفاده می کنند، اخراج کنند. طبق استدلال FSB، استفاده از این افزارها می تواند امنیت اطلاعات موسسات دولتی را به خطر بیاندازد.

FSB به دنبال تشدید مجازات استفاده از واتس اپ و تلگرام در ادارات دولتی روسیه 

به گزارش روزنامه روسی «ایزوِستیا»، این ماموریت در جلسه ای در هفته گذشته در تشکیلات ریاست جمهوری روسیه و با حضور نمایندگانی از FSB، وزارت ارتباطات، وزارت اقتصاد و چند نهاد دولتی دیگر بر عهده FSB قرار گرفت.

مسوول کارگروه تهیه این لایحه، «ایلیا ماسوخ»، به خبرنگاران گفت که او و همکارانش (در آن جلسه) توافق کردند که قانون روسیه درباره استفاده از برنامه ها و نرم افزارهای تایید نشده که از رمزگذاریencoding برای مقاصد کاری استفاده می کنند، باید اصلاح شود. او مشخصا از واتس اپ، وایبر و تلگرام به عنوان مصادیق چنین نرم افزارهایی نام برد.

ماسوخ همچنین گفت که لایحه در دست تدوین FSB هر گونه تخطی از این ممنوعیت را با اقدامات انضباطی، از جمله اخراج از مشاغل دولتی، تنبیه خواهد کرد.

FSB به دنبال تشدید مجازات استفاده از واتس اپ و تلگرام در ادارات دولتی روسیه 

رییس شورای امنیت روسیه، «نیکلای پاتروشف» همواره از استفاده مقامات محلی فدراسیون روسیه از سرویس های ایمیل یاهو و گوگل و سرویس پیام رسان واتس اپ برای امور کاری انتقاد کرده است. در سپتامبر 2015، پاتروشف از فرمانداران روسیه خواست که اقدامات مقتضی را برای جلوگیری از کاربرد افزارهای گفته شده به کار بگیرند، چرا که به زعم او نرم افزارهای ساخت خارج، تهدیدی سیستمی علیه اطلاعات ملی هستند.

به علاوه، در سپتامبر گذشته، وزیر ارتباطات روسیه، «نیکلای نیکیفوروف»، در مصاحبه ای تلویزیونی گفت که همه کارکنان ادارات دولتی روسیه باید بلافاصله استفاده از سرویس های اینترنتی چون گوگل و یاهو یا واتس اپ را در ساعات اداری متوقف کنند واستفاده از آن را به زمان های آزاد خود محدود کنند.

پیش تر در 2014، «ولادیمیر گوتنیوف»، نماینده پارلمان از حزب اکثریت «روسیه متحد» پیشنهاد کرده بود که گرفتن «تاییدیه» برای همه سیستم های ارتباطی در ساختار دولتی اجباری شود، چرا که به ادعای او این می تواند حفاظت بیشتری در برابر برنامه های جاسوسی ایجاد کند که ادوارد اسنودن(افشاگر معروف سیا که به روسیه پناهنده شده است) آن ها را افشاء کرده است. او البته به عنوان نماینده این پیشنهاد را به صورت یک طرح به پارلمان ارایه نکرده است.

در نوامبر 2015، نخست وزیر روسیه، دمیتری مدودف، فرمانی را امضاء کرد که بر اساس آن موسسات وابسته به دولت و شهرداری ها از استفاده از هر نرم‌افزارهای خارجی، به جز برنامه هایی که مشابه روسی ندارند، منع شده اند. نرم افزارها و برنامه های مجاز در یک فهرست ویژه تعیین شده اند و شامل مواردی هستند که توسط موسسات دولتی، شهرداری ها، گروه های غیرانتفاعی ثبت شده و شرکت های تجاری که بیش از 50 درصد مالکیت آن ها با اتباع روسیه است، کپی رایت آن ها گرفته شده است.

یک برنامه خارجی صرفا وقتی می تواند در ادارات دولتی و وابسته به دولت استفاده شود که کارکرد فنی و عملیاتی خاص آن واقعا مورد نیاز باشد و در هیچ کدام از موارد موجود در فهرست ویژه وجود نداشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس