کد خبر 638766
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۷

داور پنجمین سوگواره عکس عاشورایی گفت: ما گونه‌ای از هنر را شاهدیم که در خارج از ایران ما به ازا ندارد، بنابراین لازم است به آن پرداخته شود و این جزو دیدگاه امام به هنر بود که بخشی از آن در بسیج شکل گرفت و بخش دیگر باید در هیئت شکل بگیرد.

سوگواره عکس عاشورایی، ما به ازای خارجی ندارد
به گزارش مشرق، «رحیم آب‌فروش» جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر ضمن اشاره به شروع پنجمین دوره سوگواره از فردا مصاف با اول محرم و ادامه یافتن آن تا رحلت رسول اکرم(ص) گفت: پس از پایان سوگواره برای اختتامیه به رسم هر ساله کارگاه آموزشی برگزار می‌کنیم که نمونه آن در سوگواره چهارم بود و کتاب مجموعه پوستر و بیش از هزار عکس از حرم حضرت معصومه(س) نتیجه آن شد.

وی همچنین تصریح کرد: عنوان هیئت در این سوگواره نقش بسته است. هیئت به مراسم عزاداری‌ها، مراسم و عزاداری و هر چه در حول آن رخ می‌دهد. بنابراین ما سعی کردیم همین دیدگاه را برای آثار و بررسی آنها و حتی در نوع جوایز رعایت کنیم.

مسعود نجابتی داور بخش پوستر پنجمین سوگواره عکس عاشورایی گفت: نکته دیگر این است که ما گونه‌ای دیگر از هنر را شاهد هستیم که در خارج از ایران مابه ازای آن وجود ندارد بنابراین لازم است به آن پرداخته شود و این جزو دیدگاه امام به هنر بود که البته بخشی از آن در بسیج شکل گرفت و بخش دیگر باید در هیئت شکل بگیرد. دستگاه امام حسین(ع) و مراسمات عزاداری به گونه‌ای است که هر کسی با توانایی و کارایی خود سعی می‌کند بخشی از این دستگاه باشد و به نحوی در عزاداری امام حسین(ع) شرکت کند. اینجا نیز افرادی هستند که در زمینه هنری بویژه طراحی و عکاسی تلاش می‌کنند که البته پیش از این به خوبی دیده نمی‌شدند.

وی افزود: جامه ایمانی مشعر حرکت خوبی را ایجاد کرده که زحمات یک ساله این هنرمندان جمع‌آوری بشود و به آنها آموزش داده شود.

داور بخش پوستر پنجمین سوگواره عکس عاشورایی همچنین تاکید کرد: این روش که هنر را از قالب آکادمیک و نمایشگاهی خارج کنیم و به سطح جامعه بیاوریم بسیار خوب است در مدارس و مساجد بسیار خوب است و باید بتوانیم هنر را در مدارس و مساجد تدریس کنیم تا هر که می‌خواهد در این زمینه‌ها پیشرفت کند.

کمال‌الدین شاهرخ داور بخش عکاسی ضمن اشاره به فراگیر شدن هنر عکاسی و اشتیاق جوانان به این هنر و خصوصا هنر عکاسی دینی تاکید کرد: این علاقه‌مندی می‌تواند بازتاب خوبی داشته باشد و نمی‌توان نقش عکاسی را در ثبت چنین رویداد مهمی نادیده گرفت.

وی تصریح کرد: جامعه ایمانی مشعر در این پنج دوره به سمت توسعه پیش رفته است و علاوه بر مبحث رقابت آموزش را نیز در دستور کار قرار داده تا هنرمندان را پیشرفت دهد.

شاهرخ ابراز امیدواری کرد: بازتاب و فرآیند این دوره مطلوب باشد و همچنین عنوان کرد افرادی که در این سوگواره شرکت کرده‌اند امروزه فعالیتهای خوبی در زمینه هنرهای دینی دارند.

رحیم آب‌فروش در مورد دلایل برگزاری سوگواره تصریح کرد: اعتقاد ما این است که هنر واقعی انقلاب در همین هیئت شکل می‌گیرد، چرا که بر اساس این پوستر هدایتی شکل می‌گیرد و فردی به هیئت جذب می‌شود. دلیل دیگر اصلاح چهره هیئت برای مخاطبان دیگر است چرا که برخی هیئت را جایی بی‌نظم و نامرتب تلقی می‌کنند. اما وقتی کتابهای سوگواره را می‌بینند ذهنیت‌شان تغییر می‌کند و متوجه می‌شوند که در هیئت نیز می‌توان کار حرفه‌ای انجام داد.

جانشین دبیر  جامعه ایمانی مشعر همچنین در مورد مسئولان این سوگواره گفت: حجت‌الاسلام علی‌اصغر دشمیر دبیر اجرایی این جشنواره است و در بخش پوستر «مسعود نجابتی»، «جلیل رسولی»، «محمدحسین نیرومند»، «سیدمسعود شجاعی طباطبایی» و «سیدمهدی حسینی» داوران مربوط هستند. همچنین «سیدعباسی میرهاشمی»، «جاسم غضبان‌پور»، «محمدمهدی رحیمیان»، «کماالدین شاهرخ» و «حسن قائدی» داوران بخش عکس این سوگواره هستند.

آب‌فروش با اشاره به مزایای این سوگواره گفت: در پایان هر سوگواره ما گزارش کاملی از عزاداری و مراسمهای سراسر کشور به دستمان می‌رسد چنانچه اگر می‌خواستیم خودمان عکاس و خبرنگار برای پوشش این مراسم‌ها به تمام کشور گسیل کنیم امری غیرممکن بود.

وی افزود: ما حداقل وظیفه‌مان این است که اتفاقات هیئت را ثبت کنیم و به آیندگان منتقل کنیم. علاوه بر این، این کار باعث پیشرفت هیئتها نیز می‌شود.

آب‌فروش در مورد بخشهای جدید اضافه شده به سوگواره گفت: در بخش پوستر بخش ویژه طراحی پرچم و کتیبه و در بخش عکس بخش مجموعه عکس را اضافه کردیم که به نظرمان تاثیر مهمی در این دو بخش خواهد گذاشت.

جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به کتابهای دوره اول و دوم سوگواره گفت: کتابهای سوگواره سوم و چهارم هیئات نیز آماده چاپ است، اما حامی مالی برای چاپ این کتابها پیدا نکرده‌ایم.

آب فروش همچنین تصریح کرد: اختتامیه پنجمین دوره سوگواره عکس و پوستر هیئات در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار خواهد شد و عکاسان حاضر در اختتامیه برای برگزاری ورک‌شاپ از حرم امام رضا(ع) عکاسی خواهند کرد.
 
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس