کد خبر 638146
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۷

«عدم پیروی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از طرف آمریکا در چند ماه گذشته منعکس‌کننده یک رویکرد غلط است که باید فورا اصلاح شود....

روایت بدعهدی آمریکااز سوی مقامات دولتی به گزارش مشرق، اظهارنظر مقامات دولتی درباره بدعهدی آمریکا در هفته گذشته بیانگر آن است که علیرغم انجام تمامی تعهدات برجام از سوی ایران، آمریکا همچنان از اجرای تعهداتش سرباز می‌زند.

در گزارش زیر برخی از اظهارات مهم مقامات دولتی طی یک هفته گذشته درباره بدعهدی آمریکا گردآوری شده است.
 


موضوع

گزاره

منبع و تاریخ

روایت آقای روحانی از تخلف بین‌المللی آمریکا در اجرای برجام

«عدم پیروی از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از طرف آمریکا در چند ماه گذشته منعکس‌کننده یک رویکرد غلط است که باید فورا اصلاح شود....کوتاهی آمریکا در اجرای این توافقنامه «یک تخلف بین المللی قلمداد» می‌شود و «مورد اعتراض جامعه بین‌المللی قرار می‌گیرد...  گروه‌های فشار صهیونیستی می توانند از طریق مصوبات کنگره، حتی عالی‌ترین نهاد قضایی آمریکا را به نقض قوانین بنی‌المللی وادار کنند».


روحانی در سازمان ملل متحد     1/ 07/ 95

تعهد آمریکا به اصلاح رویکرد خود در اجرای برجام

آمریکا در نشست وزیران گروه پنج بعلاوه یک و ایران در نیویورک به «اصلاح رویکرد خود» در خصوص اجرای توافق هسته‌ای متعهد شده است.

در این نشست همه (اعضا) قاطعانه به آمریکا گفتند مشخص است که رویکرد این کشور با توافق هسته‌ای سازگاری ندارد و باید آن را اصلاح کند.»

وی افزود :« آمریکا به اصلاح رویکرد خود متعهد شد.

حسن روحانی پس از بازگشت به تهران   2/ 07/ 95

روایت محمد جواد ظریف از نقش وزارت خزانه‌داری آمریکا در منع موسسات بانکی و اقتصادی برای تعامل با ایران

آ‌ن‌ها می‌خواهند بیایند و با ایران معاملات جدیدی را آغاز کنند و آنها همیشه این نهاد دارایی های خارجی موسم به اوفک را دارند که البته ما نام این نهاد را بیش از هر آمریکایی دیگر شنیده ایم، اوفک به آن افراد می‌گوید اشکالی ندارد با ایران معامله داشته باشید ولی و این ولی که آنها می‌گویند بقدری طولانی است که البته یک جمله می‌گوید اشکالی ندارد با ایران معامله داشته باشید و در عوض در پنج صفحه اما و اگرهایی ذکر شده است و نهایتاً این بانک‌ها می‌گویند ما مسیر امن تر را در پیش می‌گیریم و اصلا ایران را فراموش می‌کنیم و نتیجه همیشه همین بوده است.

هیچیک از بانک‌های اصلی اروپایی پس از گذشت هشت ماه از توافق هنوز هم نمی‌خواهد معامله‌ای با ایران داشته باشد، ما بر این باوریم که این یک کاستی است.

محمد جواد ظریف در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا    (3/ 5/ 95)

افزایش بی‌اعتمادی ایرانیان به آمریکا پس از توافق هسته‌ای

هر آنچه که باید توسط قانونگذاران آمریکایی مورد توجه قرار گیرد این است که اکثر ایرانیان امروز به آمریکا نسبت به زمان قبل از توافق اطمینان ندارند، قبل از اینکه این توافق را داشته باشیم بسیاری از ایرانیان بر این باور بودند که این توافق می تواند احتلافات با آمریکا را حل کند و موثر خواهد بود ولی هم اکنون اکثریت ایرانیان مخالف این امر می‌پندارند و همین امر باید علامت بسیار قاطعی را ارسال کند. ... مشکل این است که ایرانیان فکر می‌کنند آمریکا در انجام تعهداتش شکست خورده است... ما همچنان بر این باوریم که آمریکا نباید مانع تعامل ایران با بقیه جهان شود . وقتی‌که ما می‌شنویم کنگره آمریکا و یا شمار بسیاری دیگر از لابی‌هایی که در اینجا هستند وقتی به اروپا می‌روند به جای آنکه به شرکت‌ها برای معامله به ایران اطمینان دهند آنان را از این کار باز می دارند. این همان چیزی است که ایرانیان می ببینند و به آنان این حق را می دهد اطمینان کم و کمتری به آمریکا داشته باشند و نه فقط نسبت به دولت آمریکا بی اعتماد باشند بلکه نسبت به داشتن هرگونه تعامل احتمالی با دولت آمریکا نیز اطمینان نداشته باشند.

محمد جواد ظریف در اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا    (3/ 5/ 95)

دکتر صالحی: برخی تحریم‌هایی که قرار بود لغو شوند هنوز لغو نشده‌اند

بعضی از تحریم ها که تحت توافق هسته‌ای قرار بود لغو شوند هنوز سرجایشان باقی هستند. تهران هنوز زیر سایه بعضی از تحریم ها است که قرار بود براساس برجام لغو شود. ایران به تمام تعهدات خود در این توافق پایبند بوده اما حذف جامع و سریع تحریمها در این چارچوب هنوز محقق نشده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در کنفرانس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

 
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس