مونتاربورن موظف است به عنوان «کارشناس مستقل»، ریشه‌های خشونت و تبعیض علیه همجنس‌بازان را در کشورهای مختلف به دست آورده و با حکومت‌ها برای چگونگی حمایت از حقوق این افراد رایزنی کند.

سرویس جهان مشرق- شورای حقوق بشر سازمان ملل اولین «کارشناس مستقل» را در حوزه حمایت از حقوق دگرباشان جنسی تعیین کرد. این کار پس از آن صورت گرفت که در ژوئیه گذشته یعنی سه ماه پیش، ایجاد این سِمت برای اولین بار توسط شورا تصویب شد. [1]

ویتیت مونتاربورن استاد حقوق دانشگاه بانکوک از سوی شورای 47 نفره حقوق بشر (واقع در مقر سازمان ملل در ژنو) به عنوان اولین کارشناس مسائل همجنس‌بازان تعیین شد. تصویب این سِمت با 23 رأی مثبت از 47 عضو شورا و با وجود مخالفت روسیه، برخی کشورهای آفریقایی و همه کشورهای مسلمان به جز آلبانی انجام شده بود.

مونتاربورن از سال 2004 تا 2010 میلادی به عنوان گزارشگر وضعیت حقوق بشر در کره شمالی فعالیت کرد. او در این مدت نتوانست مجوز ورود به کره شمالی را دریافت کند با این حال گزارش‌های او در این زمینه مجمع عمومی را قانع کرد در سال 2011 میلادی با 123 رأی پیونگ‌یانگ را محکوم کند.

عبارتی که ویتیت در مورد نقض حقوق بشر در کره شمالی بکار برده بود، «دلخراش و وحشتناک» بود. [2]

اولین بار در همان سال بود که شورای حقوق بشر مصوبه‌ای را برای حمایت از حقوق همجنس‌بازان با 23 رأی مثبت تصویب کرد. در آن متن کمیسیون عالی حقوق بشر (وابسته به سازمان ملل) موظف شده بود گزارشی را از «قوانین تبعیض‌آمیز، رفتارها و اقدامات خشونت‌بار علیه افراد به دلیل گرایش جنسی و جنسیت آنها» تهیه کند. [3]

حالا مونتاربورن موظف است به عنوان «کارشناس مستقل»، ریشه‌های خشونت و تبعیض علیه همجنس‌بازان را در کشورهای مختلف به دست آورده و با حکومت‌ها برای چگونگی حمایت از حقوق این افراد رایزنی کند.

 
 

این البته اگر در همین حد باقی بماند، چالش مؤثری نیست اما اگر گزارش‌های او در انتهای مأموریت سه‌ساله‌اش حاکی از عدم همکاری دولت‌های مسلمان با او علی‌رغم وجود موارد تبعیض علیه همجنس‌بازان (به زعم ویتیت) در کشورهای اسلامی باشد، ممکن است دوباره کار به نهادهایی چون مجمع عمومی بکشد.

انجمن جهانی دگرباشان جنسی (ILGA) اولین نهادی بود که از انتخاب مونتاربورن به عنوان «کارشناس مستقل» حمایت از حقوق همجنس‌بازان حمایت کرد. رئیس این انجمن گفت ویتیت «تجربه و مهارت لازم برای این مسئولیت چالش‌برانگیز و حساس» را دارد زیرا پیش‌تر در این حوزه با کمیسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر، وزارت دادگستری تایلند و سمن‌ها همکاری کرده است. [4]



[1] http://globalnews.ca/news/2976122/un-appoints-first-expert-on-lgbt-violence-and-discrimination/

[2] https://www.brookings.edu/wp-content/uploads/2016/06/UNHCR-and-North-Korea-RCohen.pdf

[3] https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_rights_at_the_United_Nations

[4] http://ilga.org/vitit-muntarbhorn-first-un-independent-expert-sexual-orientation-gender-identity/

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۰
    1 0
    سازمان شیطان
  • ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۲
    0 0
    هیییی دنیا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس