یک مقام آمریکایی گفت، پیش بینی می شود هفته دیگر در کنفرانس بین المللی کمک کنندگان به افغانستان وعده کمک سالانه 3 میلیارد دلاری برای حمایت از توسعه این کشور داده شود اما، پرداخت این وجوه به انجام اصلاحات و مبارزه با فساد از سوی کابل بستگی دارد.

به گزارش مشرق، خبرگزاری رویترز توشت: 'ریچارد اولسون' نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان در همایشی در واشنگتن گفت، دولت آمریکا درصدد است تا از طریق کنگره، میزان کمک این کشور را تا سال 2020، به اندازه فعلی و یا نزدیک به آن حفظ کند.
 
اتحادیه اروپا و افغانستان در 4 و 5 اکتبر در بروکسل میزبان کنفرانس بین المللی هستند که هدف آن حمایت از اصلاحات به منظور تثبیت و توسعه اوضاع افغانستان و ایجاد دستور کاری از سوی دولت کابل برای افزایش خوداتکایی است.
 
حدود 70 کشور و 30 سازمان و نهاد بین المللی در این کنفرانس شرکت می کنند.
 
اولسون گفت، انتظار می رود دولت افغانستان به منظور قطع وابستگی به کمک کنندگان و ایجاد انگیزه برای رشد اقتصادی، برنامه های جاه طلبانه میان مدتی را ارایه دهد.
 
وی ضمن پیش بینی این مساله که در کنفرانس هفته آینده در مجموع، قول 3 میلیارد کمک در سال برای حمایت از توسعه افغانستان داده می شود، افزود، البته این کمک، چک سفید نیست و به پیشرفت افغانستان در زمینه انجام اصلاحات، از جمله مبارزه با فساد، مشروط است.
 
سناتورهای آمریکا چندی پیش هشدار دادند که شکست افغانستان در مبارزه با فساد ممکن است باعث شود آنها در کمک های میلیارد دلاری آمریکا به افغانستان تجدید نظر کنند.
 
بازرس کل ویژه آمریکا در زمینه بازسازی افغانستان در گزارش 14 سپتامبر از واشنگتن به خاطر اختصاص میلیاردها دلار کمکی که بدون کوچک ترین نظارتی در اختیار افغانستان می گذارد به شدت انتقاد کرد و گفت، این عدم نظارت به فساد در این کشور دامن می زند و ماموریت آمریکا را تضعیف می کند.
 
آمریکا علاوه بر میلیاردها دلاری که صرف سربازان آمریکایی و پیمانکاران نظامی در افغانستان می کند، سالانه 5 میلیارد دلار به افغانستان کمک می کند.
 
اولسون گفت، هدف از این کمک ها تقویت نیروهای امنیتی و موسسات افغانستان به منظور فراهم کردن امکان شکست تدریجی طالبان است.
 
وی ابراز امیدواری کرد که پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، احزاب دمکرات و جمهوریخواه همچنان درباره مساله افغانستان اتفاق نظر داشته باشند.
 
هند در طول سفر اخیر 'اشرف غنی' رئیس جمهوری افغانستان به دهلی، وعده داد که 1 میلیارد دلار به کابل کمک می کند.
منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس