کد خبر 636190
تاریخ انتشار: ۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۸

گروه «خان سید سجنا» با کمک طالبان محلی علیه نیروهای خارجی در افغانستان وارد عمل شده بود و «اعظم طارق» از فرماندهان عملیاتی این گروه بود که از ولایت خوست فعالیت خود را آغاز کرد.

 به گزارش مشرق، گروه «خان سید سجنا» با کمک طالبان محلی علیه نیروهای خارجی در افغانستان وارد عمل شده بود و «اعظم طارق» از فرماندهان عملیاتی این گروه بود که از ولایت خوست فعالیت خود را آغاز کرد.

وی در این اواخر قصد داشت با منسجم کردن شبه‌نظامیان مخالف دولت افغانستان و نیروهای خارجی ضمن متحد شدن با داعش دامنه عملیات‌های خود را گسترش دهد.

به گزارش روزنامه امت،طارق از دوستان نزدیک ولی‌الرحمن فرمانده مشهور طالبان پاکستان بود که در دوران بیت‌الله‌ محسود و حکیم‌الله‌ محسود قدرتمند‌ترین رهبران طالبان پاکستان به عنوان سخنگوی این گروه انتخاب شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد اعظم طارق دوست نزدیک خان سید سجنا بود و به علت تجربیاتی که داشت به عنوان فرمانده عملیاتی این گروه در افغانستان انتخاب شد.

اعظم طارق ابتدا به ولایت خوست در افغانستان منتقل شد و بعد از مدتی ولایت پکتیکا را به عنوان مرکز فعالیت‌های خود انتخاب کرد.

وی از اعضای قبیله درمن‌خیل در وزیرستان جنوبی است که بعد از دستگیری عمر‌خیل در سال 2006 به عنوان سخنگوی طالبان پاکستان انتخاب شد.

اعظم طارق به مدت 4 سال به عنوان سخنگوی طالبان پاکستان، فعال بود اما بعد از آن در سال 2014 از این گروه کناره‌گیری کرد و به خان سید سجنا پیوست.

طارق یکی از اعضای شورای سیاسی طالبان پاکستان نیز بود که نقش مهمی در حفظ اتحاد این گروه داشت.

در سال 2013 اعظم طارق از جانب طالبان در مذاکره با ارتش و دولت پاکستان شرکت کرد و به عنوان عضو شورای سیاسی این گروه توانست به توفقاتی با اسلام‌آباد دست پیدا کند.

اعظم طارق روابط گسترده با رسانه‌ها داشت و به همین دلیل گروه خان سید سجنا هم به لحاظ رسانه‌ای و هم از نظر عملیاتی به وی وابسته بود.

طارق برخوردهایی نیز با «ملا‌فضل‌الله» داشت اما با توجه به پشتوانه قوی که رهبر جدید طالبان پاکستان از جانب نیروهای خارجی داشت، نتوانست وی را شکست دهد.

به گزارش فارس، منابع امنیتی پاکستان اعلام کردند در حمله هوایی نیروهای خارجی در ناحیه «لامان» از توابع ولایت پکتیکا 3 عضو طالبان از جمله سخنگوی سابق این گروه کشته شده‌اند.

اعظم طارق به رائس‌خان نیز شهرت داشت.

وی به همراه پسرش در حمله هوایی نیروهای خارجی کشته شده ولی هنوز جزئیات این حملات مشخص نیست.

«ذیشان حیدر محسود» سخنگوی گروه «خان سید سجنا» در پیام رسانه‌ای خود کشته شدن اعظم طارق و فرزندش را تأیید کرد.

در حال حاضر شیرازه طالبان پاکستان از هم پاشیده و آنها به گروه‌های کوچکتر از جمله احرارالهند، خان سید سجنا، ملا فضل الله و مانند اینها تقسیم شده‌اند.

کارشناسان معتقدند طالبان پاکستان نقش مهمی در مقابله با ارتش پاکستان دارند و می‌توانند به کمک هند و آمریکا از خاک افغانستان نیروهای نظامی پاکستان را دور بزنند.
 
{$sepehr_album_45147}
 
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس